شنبه / ۲۱ دی ۱۳۹۸ / ۱۵:۵۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۰۹۳۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

لزوم استفاده از ظرفیت شرکت‌های مدیریت صادرات در تجارت گیاهان دارویی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی گفت: از ظرفیت و تخصص شرکت‌های مدیریت صادرات در حوزه تجارت گیاهان دارویی استفاده شود.

سعید فرخی صبح امروز شنبه در کارگروه گیاهان دارویی و طب سنتی استان مرکزی که در استانداری برگزار شد، بیان کرد: گردش مالی تجارت گیاهان دارویی در سال های آتی به ۵ هزار میلیارد دلار خواهد رسید و برای سهم داشتن در این بازار باید مسیر و اهداف را مشخص کرد و مسلط پیش رفت.
 
وی با بیان اینکه بازار بزرگ تجارت و تولید گیاهان دارویی در جهان شکل گرفته و در آینده رونق بیشتری خواهد داشت، افزود: طی چند سال گذشته رشد بالایی در اقتصاد گیاهان دارویی حاصل شده، ولی سهم کمی را در این حوزه در اختیار داریم که کمتر از یک درصد است. اگر خوب عمل نکنیم سهم نسبی ما کمتر نیز خواهد شد، در واقع برای داشتن همین سهم هم باید تلاش همه‌جانبه و مداوم داشته باشیم.
 
فرخی تصریح کرد: در بحث گیاهان دارویی باید نگاه چندوجهی داشت. باید اقتصاد فعالان کشاورزان را در نظر داشت، در حال حاضر کمبود منابع آبی معضلی برای کشاورزان است و باید به سمت تولید گیاهان دارویی حرکت کرد.
 
وی با اشاره به عملکرد کارگروه تجاری‌سازی گیاهان دارویی افزود: این کارگروه فقط روی صنایع داروسازی تمرکز دارد در حالی که باید صنایع غذایی و آرایشی و بهداشتی را نیز مدنظر داشته باشد. اگر بازار مناسبی را در این عرصه ایجاد کنیم، فعالان این حوزه قطعا با قدرت پیش می‌روند، هر چند که فعالان کنونی این صنعت در استان با مشکلاتی مواجه هستند و اگر به سمت حل مشکلات واحدهای موجود نرویم این میزان تولید و تجارت هم از دست می‌رود، باید در این بخش از ابزارهای تشویقی استفاده بیشتری کرد.
 
معاون استاندار مرکزی بر ضرورت توجه به موضوع تجارت در صنعت گیاهان دارویی تاکید کرد و افزود: سازمان صمت به عنوان متولی دولتی بخش تجارت باید به این عرصه ورود کند. در حال حاضر عملکرد فعلی مورد قبول نیست، نحوه ورود به این صنعت باید طراحی شود و حتی در بحث آموزش صادرات و حضور در عرصه‌های تجاری نیز باید برنامه‌ریزی کرد. اگر از ظرفیت متخصصان و شرکت‌های مدیریتی در صادرات استفاده نکنیم قطعا با مشکل روبرو می‌شویم.
 
وی بیان کرد: صنایع دارویی می‌توانند خریدار نهایی محصولات گیاهان دارویی باشند و حتی می توانند به موضوع پیش فرآوری وارد شوند. سال‌های سال پرورش و تولید گل محمدی توصیه شده و در حال حاضر سطح زیر کشت آن به زحمت به هزار هکتار رسیده است، اما اگر شرایط امسال در سال آینده نیز ادامه یابد، ممکن است گلکاران نتیجه لازم را نگیرند، پس باید چشم‌اندازهای این صنعت را به خوبی مدنظرقرار گیرد.
 
فرخی با اشاره به امکان سرمایه‌گذاری در این صنعت گفت: تاکنون برنامه خاصی در این راستا ارائه نشده است. سازمان گسترش صنایع ایران، بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) آماده ورود به این عرصه در استان مرکزی و فرآوری گیاهان دارویی هستند، اما تاکنون استان برنامه‌ای ارائه نداده در حالی که باید ورود جدی به این عرصه داشته باشیم.
 
معاون استاندار مرکزی با اشاره به تولید سالانه بیش از 4200 تن گیاه دارویی در استان مرکزی، گل محمدی، زعفران، زیره سبز، اسطوخودوس، نعناع فلفلی، رز ماری، خاکشیر و ... را از عمده گیاهان دارویی تولید شده در استان مرکزی دانست و گفت: کم آب بر بودن، صادرات محور بودن، امکان کشت دیم، درآمد زیاد و اشتغال بالا از مزیت‌های کشت گیاهان دارویی است و در حال حاضر 2400 تن گل محمدی، هزار کیلوگرم زعفران و ١٨٠٠ تن انواع گیاه دارویی سالانه در بیش از ٣ هزار و ٣٠٠ هکتار سطح زیر کشت استان تولید می‌شود و در سال جاری حدود هزار هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان اضافه شده است.
(شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸) ۱۵:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها