جمعه / ۲۰ دی ۱۳۹۸ / ۱۵:۲۵
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۹۰۹۱۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

فاصله ۲۵۰۰ تومانی قیمت سیب زمینی از مزرعه تا بازار

رییس انجمن ملی سیب‌زمینی ایران می‌گوید هر کیلوگرم سیب زمینی اکنون در بازار ۴۵۰۰ تومان عرضه می‌شود که این رقم حدود دو هزار و ۵۰۰ تومان با قیمت خریداری شده از کشاورز فاصله دارد.

«محمدرحیم نیازی»، وضعیت تولید سیب زمینی کشور را مطلوب عنوان کرد و افزود: اکنون قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی انباری و سردخانه ای بر اساس کیفیت بین یک هزار و ۶۰۰ تومان تا دو هزار و ۱۰۰ تومان عرضه می شود و حدود چهار هزار و ۵۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.
 
وی براین باور است که قیمت تمام شده هر کیلوگرم سیب زمینی تازه در مزرعه با وجود افزایش هزینه نهاده های تولید حداقل دو  هزار و ۸۰۰ تومان است در حالی که تولیدکنندگان با ارقامی کمتر از قیمت منطقی این محصول را به فروش می رسانند.
 
رییس انجمن ملی سیب زمینی ایران علت این فاصله قیمتی زیاد بین مزرعه تا بازار را سوء استفاده دلالان و واسطه گران دانست و اظهار داشت: دلالان موجب افزایش قیمت محصولات کشاورزی از جمله سیب زمینی می شوند.
 
وی تصریح کرد: امسال به نظر می رسد رقم تولید همانند سالهای گذشته ۵ میلیون تن باشد که مازاد این محصول قابلیت صادرات به کشورهای هدف را دارد.
 
به گفته وی، سال گذشته پنج میلیون تن سیب زمینی در کشور  تولید شد که از این میزان نزدیک ۴۰۰ هزار تن به کشورهای عراق، آذربایجان، افغانستان، ترکیه، هند و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد.
 
نیازی ممنوعیت صادرات به عراق را یک معضل برشمرد و افزود: بخش عمده محصولات كشاورزی ایران به عراق صادر می‌شد که با ایجاد ممنوعیت، تولیدکنندگان و صادر کنندگان با مشکل مواجه شده‌اند.
 
وی سیب زمینی تولیدی کشور را بیش از ۲۰ رقم اعلام کرد و افزود: بخش عمده تولید سیب زمینی کشور مربوط به استان های اردبیل، همدان، کردستان، زنجان، چهارمحال بختیاری ، اصفهان و کرمانشاه است.
 
رییس انجمن ملی سیب زمینی ایران از ورود سیب زمینی جیرفت تا ۱۵ روز آینده خبر داد و گفت: عرضه سیب زمینی از جیرفت کرمان موجب کاهش مجدد قیمت سیب زمینی در بازار مصرف می شود.
(جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸) ۱۵:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها