جمعه / ۲۰ دی ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۰۹۱۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

دامداران مراقب شیوع بیماری تب برفکی باشند

رییس سازمان دامپزشکی کشور هشدار داد که تراکم دام در دامداری‌ها در فصل سرما که زمان فعالیت ویروس تب برفکی است، می‌تواند منجر به شیوع بیماری شود، بنابراین دامداران پس از مشاهده کوچکترین علائم بیماری به دامپزشکی مراجعه کنند.

علیرضا رفیعی‌پور با بیان اینکه امسال به دلیل شرایط جوی مناسب و بارش باران، شرایط نگهداری دام سبک و سنگین برای دامداران راحت‌تر بوده است، اظهار کرد: این شرایط باعث شد که دامداری‌ها بیش از اندازه دام‌هایشان را نگه‌ دارند و با تراکم دام مواجه شوند. در حقیقت تراکم دام در یک محدوده، مستعد بروز بیماری‌های دامی است.
وی ادامه داد: شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها مرتبا به دامداری‌ها مراجع می‌کنند و به دام‌ها واکسن‌های رایگان می‌زنند. همچنین واکسن‌های بهادار نیز توسط دامدار تهیه می‌شود. در حقیقت با واکسیناسیون می‌توان از شیوع بیماری جلوگیری کرد.
رییس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه تصریح کرد: فصلی که در آن قرار داریم مستعد شیوع بیماری تب برفکی بوده که مختص به دام است. بیش از ۲ سال است که با کاهش کانون‌های بیماری مواجه هستیم و به خوبی مدیریت شده‌اند، اما تراکم دام در دامداریها در فصل سرما که زمان فعالیت ویروس تب برفکی است، می‌تواند منجر به شیوع بیماری شود و اگر دامداری‌ها به درستی واکسن نزنند یا مراقبت‌ها زیستی و ترددی انجام ندهند، ممکن است خسارت سنگینی به دامداری‌ها وارد شود.
وی با بیان اینکه این بیماری به صورت انفرادی در برخی دامداری‌ها گزارش شده اما اپیدمی نشده است، گفت: به اندازه کافی و متنوع واکسن در اختیار دامداران قرار  گرفته است و این بیماری به خوبی کنترل شده است، اما دامداران باید صد برابر ماه‌های گذشته مراقبت کنند و پس از مشاهده کوچکترین علائم بیماری به دامپزشکی مراجعه کنند.

(جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸) ۱۰:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها