چهارشنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۰۸۸۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

رشد ۲۹ درصدی مصرف کود نسبت به سال قبل/ نهاده‌های کشاورزی باید به گروه کالای ۲ منتقل شوند

طهماسبی گفت: بنابر آمار شرکت خدمات حمایتی میزان تحویل کود نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۹ درصد رشد داشته است.

محمد علی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران با اشاره به اینکه لازمه زندگی سالم، داشتن غذای سالم است، اظهار کرد: دستیابی به غذای سالم تنها با کشاورزی و تولیدات حاصل می‌شود به طوری که سلامت گیاه، طبیعت و محیط زیست وابسته به نهاده‌هایی است که در عرصه کشاورزی و گلخانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.
او با اشاره به اینکه نهاده‌های کشاورزی ۵ تا ۷ درصد قیمت تمام شده تولید را تشکیل می‌دهند، افزود: برای واردات این نهاده‌ها باید در گروه کالای ۲ قرار گیرند.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر نقش نهاده‌ها در تولید محصولات کشاورزی، بیان کرد: با توجه به تأثیر انواع نهاده‌ها همچون بذر، کود و سم در تولیدات بخش کشاورزی باید فضای رقابتی ایجاد شود تا این نهاده‌ها با قیمت پایین‌تری در اختیار بهره‌برداران قرار گیرد.
طهماسبی ادامه داد: دولت به منظور حمایت از بهره برداران،  باید نهاده‌های کشاورزی را تأمین و اختصاص ارز برای واردات نهاده‌های کشاورزی را به گروه کالای ۲ انتقال دهد تا تسهیل در تأمین این نهاده‌ها صورت گیرد.
به گفته این مقام مسئول بنابر آمار شرکت خدمات حمایتی از نظر تدارک کود در وضعیت مطلوبی قرار داریم به طوری که تحویل کود به شبکه حدود ۲۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل و ۴۳ درصد نسبت به دوره بلند مدت افزایش داشته است البته این افزایش به معنای مصرف کود اضافی در بخش نیست بلکه کشاورزان به سبب بارندگی‌ها به موقع و بهینه آن را مصرف کردند و به عبارت دیگر بارندگی‌ها موجب شده تقاضا برای مصرف کود افزایش یابد.
او درباره آخرین وضعیت ماشین آلات به عنوان یکی دیگر از نهاده‌های تولید، گفت: علی رغم آنکه در حوزه مکانیزاسیون قدم‌های خوبی برداشته شده، اما کمبود‌هایی در این زمینه در خصوص گیاهان دارویی داریم که باید مرتفع شوند.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی،گرایش وزارت جهاد کشاورزی را کاهش مصرف آب و کوتاه کردن دوره رشد و روی آوردن به نشاء کاری اعلام کرد.
طهماسبی در پایان تصریح کرد: تولیدات گلخانه‌ای کود‌های ویژه و سموم کم خطر و با ریسک کمی نیاز دارند که خواهشمندیم در این خصوص سرمایه گذاری‌های لازم صورت گیرد.

(چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸) ۱۰:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها