سه شنبه / ۱۷ دی ۱۳۹۸ / ۱۶:۰۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۰۸۷۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کشاورزان کمک بزرگی به تامین مالی کشور می‌کنند

رئیس انجمن واردکنندگان کودوسم با بیان اینکه چندین برابر ارزی که برای واردات نهاده‌های کشاورزی صرف می‌شود،برگشت ارز از تولید و صادرات داریم،گفت: کشاورزان کمک بزرگی به تامین مالی کشور می‌کنند.

مهدی حسینی یزدی در مراسم «افتتاحیه نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران» گفت: چهار میلیون و نیم کشاورز داریم که حدود ۲۰ میلیون خانوار را پوشش می‌دهند؛ یعنی یک چهارم جمعیت ایران بنابراین می‌توان گفت کشاورزان ما بزرگترین تولیدکنندگان قوت مردم و تامین‌کنندگان غذا هستند.
وی ادامه داد: وظیفه ما و دولتمردان آن است که بهترین نهاده‌های کشاورزی را در اختیار آنان قرار بدهیم.
حسینی با بیان اینکه چندین برابر ارزی که برای واردات و تأمین این نهاده‌ها به کار می‌رود، برگشت ارز از تولید و صادرات محصولات کشاورزی خواهد بود، افزود: به جرأت می‌توان گفت که کشاورزان ما، کمکی برای تأمین مالی کشور هستند.
وی با اشاره به اینکه باید برای کشاورزانمان و تأمین موادغذایی در مسیر دانش جهانی حرکت کرد، گفت: آمار نشان می‌دهد در مورد خرید بذرهای کشاورزان، کشاورز با ارز آزاد، بذر خوب و هیبرید خریداری می‌کند چون بر این باور است که این بذر کیفیت خوبی دارد و برای او سود خواهد داشت.
رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود با اشاره به آفت‌کش‌ها گفت: همانطور که شاهد بودیم، آفت‌کش‌های اروپایی و نسل جدید وارد کشور می‌شوند و کشاورز به راحتی بهای خرید آن را می‌پردازد. در رابطه با کود نیز در تمام گلخانه‌های ما و تولیدات اصلی، کشاورز آماده خرید این کودها با ارز نیمایی است.
این فعال بخش خصوصی بیان کرد: اعتقاد ما بر این است که دولت باید یارانه و هر نوع امکاناتی که در مورد نهاده‌ها دارد در اختیار کشاورز قرار بدهد و کشاورز خود حق انتخاب داشته باشد
وی با اشاره به مشکلات واردکنندگان و تأمین کنندگان سم، بذر و کود، افزود: اولین مشکل برگشت ارز است.
به گفته حسینی، با توجه به قوانینی که سازمان حمایت از مصرف‌کننده از سالهای قبل در مورد قیمت‌گذاری داشته، واردکنندگان کود، سم و بذر را همچون واردکنندگان شکلات و لوازم آرایش می‌بیند. مشکل ما این است که ۱۲ تا ۱۵ درصدی که برای منافع در نظر گرفته شده، با پرداخت مالیات و سایر عوارض برای هیچ بازرگانی صرف ندارد؛ یعنی منافع خواباندن پول در بانک‌ها برای بازرگانان بیشتر است.
رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود ادامه داد: اعتراض ما بر این است که بخش فنی در حساب‌ها لحاظ نمی‌شود و فعالیت فنی کارشناسان، آزمایش‌های مزرعه، ثبت این سموم و کودها و سمینارها دیده نمی‌شود؛ این یکی از بزرگترین معضلات است.
وی با اشاره به گمرک گفت: تمام مبنای حساب‌ها و قیمت‌ها برابر با سال ۹۵ است درحالی‌که ما با توجه به تحریم‌ها، مجبوریم از کشورهایی جنس‌هایی را بیاوریم که هزینه‌های زیادی دربر دارد و این مخارج دیده نمی‌شود.
حسینی خاطرنشان کرد: چرخش مالی کود و سم یک دوره در سال است یعنی یک تاجر اگر تمام سرمایه خود را در این کار بگذارد و بخواهد بنا بر قانون سازمان حمایت از مصرف‌کننده ۱۵ درصد ببرد، درآمدش از سود سپرده بانکی کمتر است
رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود در پایان گفت: ما با بحران‌های زیادی از قبیل سرمازدگی، آفات، کمبود آب و… مواجه هستیم. مجموع همه این موارد باعث صدمه دیدن تجار واردکننده خواهد شد؛ این موضوع در هیچ کجا دیده نمی‌شود و از دید دولت و سازمان حمایت پنهان مانده است.

(سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸) ۱۶:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها