سه شنبه / ۱۷ دی ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۰۸۷۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

امکان افزایش تولید سیب‌زمینی با استفاده از نهاده‌های جدید جهان

رئیس انجمن ملی سیب زمینی ایران با بیان اینکه نهاده های کشاورزی نقش مستقیمی در افزایش تولید محصولات کشاورزی به ویژه سیب‌زمینی دارد، گفت: باید تلاش کرد با آموزش بیشتر و ترویج فرهنگ مدرن کشت، موضوع استفاده از سم و کود باکیفیت را نهادینه کرد.

محمد‌رحیم نیازی در مورد وضعیت صادرات سیب زمینی کشورمان درباره وضعیت تولید و صادرات این محصول اظهار کرد:  تعرفه‌ها و عوارض صادرات سیب زمینی در حدّی نبوده که مانع صادرات شود و در حال حاضر نیز مشکل خاصی در صادرات سیب زمینی وجود ندارد؛ اما آنچه روی کاهش صادرات سیب زمینی کشور تاثیر گذاشته، افزایش توانمندی بازارهای هدف ما در تولید این محصول است.
وی با اشاره به اینکه برخی از کشورها نیز در بازار صادرات سیب زمینی ایران نفوذ کرده اند افزود: کشورهای همسایه مانند ترکیه و پاکستان و در کنار آن برخی از کشورهای دیگر  به بازارهای هدف صادرات سیب زمینی ایران ورود پیدا کرده اند که این امر نیز باعث کاهش صادرات این محصول شده است.
رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی ایران با اشاره به نقش موثر شرکت‌های واردکننده نهاده‌های کشاورزی در ارتقاء کمی و کیفی تولید، خاطرنشان کرد: بخشی از هزینه تولید به قیمت اجاره زمین، ماشین‌آلات، دستمزد و بخشی نیز مرتبط با قیمت بذر و قیمت نهاده‌ها است. برخی از نهاده‌ها همچون کود و سم و ریزمغذّی‌ها و ... باید مشمول تخصیص ارز دولتی باشند و در نهایت این نهاده‌ها باید با قیمت ارزان به دست کشاورز برسند.
وی تصریح کرد: انتظار داریم شرکتهای واردکننده نیز، نهاده‌های باکیفیت را به قیمت به صرفه به کشاورزان ارائه کنند.
نیازی در ادامه، همکاری کشاورزان و سایر عوامل تولید سیب زمینی را ضروری دانست و اظهار کرد: همکاری همه مجموعه مرتبط با تولید و اجرای مدل ملی برای پایداری اقتصادی و افزایش توان تولید وخودکفایی در کشور از جمله اقداماتی است که به افزایش بهره وری کمک می‌کند؛ ضمنا آموزش به کشاورز برای استفاده بهتر از نهاده‌ها، یادگیری فنون بازاریابی، بسته بندی و صادرات نیز در افزایش توان تولید داخلی بسیار موثر است.
وی با بیان اینکه میزان تولید محصول سیب زمینی در مناطق گرمسیر کمتر از مناطق معتدل و سردسیر است، گفت: امروزه به لطف تکنولوژی و فناوریهای مدرن امکان افزایش تولید حتی در مناطق گرمسیر وجود دارد که یکی از راهکارهای آن تدوین فرمول‌هایی برای تقویت نهاده‌ها و به تبع تقویت خاک است و با استفاده از برخی از کودها و یا نهاده‌های دامی و شیمیایی جدید میزان تولید افزایش پیدا خواهد کرد.
نیازی با اشاره به خطرات آفات برای محصولات کشاورزی و تاکید بر اینکه این آفات قابل کنترل است، بیان کرد: معمولا این آفات در کشور ما توسط کشاورزان کنترل می‌شود، اما اطلاع‌رسانی، مشاوره و گرفتن رأی و نظر کارشناسان و صاحب‌نظرات در پیشگیری از آفات نقش مهمی دارد.
رئیس انجمن ملی سیب زمینی ایران در پایان در خصوص برگزاری هفتمین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی نهاده‌های کشاورزی تهران که از 17 تا 20 دی ماه جاری در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو برگزار می‌شود ، بهره‌گیری از این رویداد را در اصلاحِ مشکلات تولید کشاورزی کشور حائز اهمیت برشمرد و گفت: مهم‌تر از هر نکته اطلاع‌رسانی کافی و لازم برای حضور در این نمایشگاه است، به طوری که کشاورزان از زمان اجرای نمایشگاه و چگونگی آن آگاه باشند؛ ضمنا انتظار داریم مجریان این رویداد زمینه حضور کشاورزان در نمایشگاه و آشنایی آنها با نهاده‌های جدید دنیا و باکیفیت را ایجاد کنند.
وی اظهار داشت: موضوع دیگر آموزش‌دهی به کشاورزان در این نمایشگاه در قالب فیلم‌های آموزشی است. کشاورز ایرانی باید در این نمایشگاه تخصصی نهاده‌ها از اطلاعات پایه‌های سموم و کود درست با خبر شود و بداند در فلان کود و سم، تقلّبی در کار نیست و بتواند با شرکتهای مرتبط در این زمینه تعامل نظر داشته باشد.
بنابراین گزراش سازمان حفظ نباتات کشور نیز در نمایشگاه دوره های آموزشی نیز برای کشاورزان و بهره برداران برگزار میکند و به سوالات آنها در این ارتباط  پاسخ داده می شود.

(سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸) ۱۴:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها