دوشنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۸ / ۱۰:۴۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۰۸۴۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کشور نیازی به واردات کودهای آماده مصرف ندارد

رییس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی با بیان اینکه تمامی کودهای مصرفی کشور از محل تولید داخل تامین می‌شود گفت: کشور هیچ نیازی به کودهای آماده مصرف وارداتی مشابه تولید داخل ندارد.

« قباد فرهادی » با تاکید بر کیفی بودن کودهای شیمیایی تولید داخل نسبت به برندهای خارجی اظهار داشت: ۹۰ درصد کودهای تولید داخلی در بسته‌بندی‌های شکیل خارجی عرضه می شود.
 
وی با بیان اینکه وجود کودهای شیمیایی آمریکایی و اروپایی در کشور دروغی بیش نیست، افزود: در حال حاضر به دلیل وجود تحریم ها علیه ایران، حتی داروهای مربوط به بیماری های خاص امریکایی و اروپایی وارد کشور نمی شود.
 
به گفته رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی، کود مصرفی کشور بیش از ۴ میلیون تن است درحالی که براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی کمتر از  ۱۰ هزارتن کود آماده مصرف (دو دهم درصد)  وارد کشور می شود.
 
وی مواد سازنده کود را ۹۰ درصد آب و ۱۰ درصد ماده موثره دانست و ادامه داد: در حال حاضر مواد اولیه و تکنیکال کود از چین، هند ، روسیه، آسیای میانه و ترکیه تامین و  وارد می شود.
 
 رییس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی محور مشکلات صنعت تولید کودهای بخش کشاورزی کشور را تخصیص ارز یارانه ای به واردات کودهای آماده مصرف، تجارت کود، افزایش قیمت مواد اولیه پتروشیمی های داخلی، افزایش هزینه های ناشی از تحمیل تشدید نظارت ها و عدم اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی برشمرد.
 
وی تصریح کرد: دولت ارز یارانه ای ۴۲۰۰ تومانی را بدون احتساب مالیات و ارزش افزوده به واردات کودهای آماده مصرف تخصیص می دهد که سودهای کلان  ناشی از واردات کودهای آماده مصرف مستقیم به جیب واردکنندگان می رود در عین حال به دلیل معافیت از پرداخت مالیات و ارزش افزوده این کالاها با قیمت های پایین به بازار عرضه می شوند.
 
فرهادی گفت: در حالیکه تولیدکنندگان داخلی مشابه  همین کودها را با افزایش هزینه های تولید، ارز آزاد و پرداخت مالیات و ارزش افزوده تولید می کنند که موجب افزایش قیمت تولیدات داخلی نسبت به مشابه وارداتی آنها می شود.
 
به گفته وی، همین امر باعث می شود که واحدهای تولیدکننده کودهای شیمیایی با کیفیت، نتوانند با کودهای وارداتی یارانه ای رقابت کنند که ضربه ای به تولید داخلی است.
 
فرهادی پیشنهاد داد: برای حمایت از تولید داخلی نیاز است که دولت به جای تخصیص ارز به کودهای یارانه ای آماده مصرف، این یارانه را به واردات مواد اولیه و یا مستقیم در اختیار کشاورزان برای خرید کود قرار دهد. 
 
وی علت دیگر افزایش قیمت تمام شده کودهای شیمیایی تولید داخل را پایین بودن ظرفیت تولید دانست و اظهار داشت: اکنون کارخانجات فعال در تولید کودهای شیمیایی با تمامی ظرفیت کار نمی کنند که همین موجب بالا رفتن قیمت تمام شده تولید می شود به طوری که اگر کارخانجات با ظرفیت بالا کار کنند به طور حتم علاوه بر کاهش قیمت تمام شده محصول می توانند با محصولات وارداتی رقابت کنند.
 
خودداری پتروشیمی ها از عرضه مواد اولیه به تولیدکنندگان داخلی
 
این تولیدکننده پتاس یکی دیگر از مشکلات عمده تولیدکنندگان کودهای کشاورزی را عدم حمایت از سوی پتروشیمی ها دانست و گفت: پتروشیمی ها از تحویل مواد اولیه به واحدهای تولیدی به طور مستقیم خودداری می کنند، که همین امر موجب ایجاد بازار قاچاق و افزایش قیمت تمام شده محصول شده است.
 
وی افزود: همچنین شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با تخصیص یارانه،  بخشی از مواد اولیه مورد نیاز کودی را از پتروشیمی ها به قیمت ۶۲۰ تومان خریداری می کند در حالی که تولید کنندگان این بخش مستقیم نمی توانند مواد اولیه را خریداری کنند یا باید با قیمت هایی بیش از دو هزارتومان برای هر کیلوگرم بخرند.
 
فرهادی با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی هزینه های سنگینی را بابت تامین مواد اولیه چه از طریق سیستم بانکی و صرافی ها می پردازند گفت: برای واردات مواد اولیه هزینه سنگینی جهت نقل و انتقال پول به تولیدکنندگان تحمیل می شود به نحوی که حدود ۲۱ درصد هزینه دربردارد که یک هزینه غیرمتعارف است.
 
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی، اظهار داشت: اکنون نیاز است که دولت در کاهش هزینه های تولید به تولیدکنندگان کمک کند زیرا با توجه به شرایط فعلی تولیدکنندگان کودهای شیمیایی  ۱۸ درصد سود نمی کنند که بتوانند ۱۸ درصد سود بانکی را پرداخت کنند.
 
به گفته وی، با توجه به شرایط موجود، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تامین امنیت غذایی و بهداشت کشور دیگر زمانی برای آزمون و خطا ندارد تا وزیر خارج از خانواده وزارت جهاد کشاورزی تعیین شود بنابراین زمان ان رسیده که دولت و وزارت جهاد کشاورزی از بخش تولید پشتیبانی کنند.
 
فرهادی به هزینه های تحمیلی به بخش تولید ناشی از تشدید نظارت ها اشاره کرد و گفت: اکنون تولیدکنندگان کشور نمی دانند متولی بخش نظارت نهاده های کشاورزی موسسه تحقیقات آب و خاک ، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، جهاد کشاورزی استان ها ، تعزیرات حکومتی و پلیس امنیت است زیرا هر یک با فعالیت های خود هزینه هایی را به تولید تحمیل می کنند به طوری که تولیدکنندگان ما در استان ها به جای تولید درگیر بخش های نظارتی هستند.
 
وی با تاکید براینکه صدور گواهی ثبت ماده کودی تاثیر مثبتی بر فرایند تولید داخلی و کیفی شدن محصولات داشته است  افزود: براین باورم که باید ثبت ماده کودی به جای فرایند سلیقه ای، طبق شیوه نامه عمل شود.
 
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی، دربار کیفیت کودهای کشاورزی گفت: بحث بی کیفیتی کودهای تولید داخل را واردکنندگگان که تعدادشان کمتر از انگشتان دست است شایعه می‌کنند، زیرا تولیدات داخلی توسط موسسه تحقیقات آب و خاک کشور رصد و پایش می شود و طبق آمار این موسسه از سال ۹۳ به بعد کیفیت محصولات داخلی به مراتب بالاتر از محصولات وارداتی است.
 
فرهادی اضافه کرد: انتظار می رود دولت اصل ۴۴ قانون اساسی را برای تولیدکنندگان بخش کشاورزی اجرایی کند و برخی امور تولید و توزیع و قیمت گذاری را به بخش خصوصی که سرمایه گذاران این بخش هستند، بسپارد زیرا اکنون بخش عمده ای از کودهای فسفاته و پتاسه مورد نیاز کشور از محل واردات توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تامین می شود.
 
رییس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی معتقد است کودهای تولید داخل به مراتب با کیفیت تر از کودهای وارداتی هستند زیرا اکنون بخش عمده  کودهای آماده مصرف از چین تامین می‌شوند.
 
وی افزود: بخش عمده تولیدکنندگان کودهای کشاورزی مواد اولیه خود را از محل واردات تامین می کنند به طور مثال یک شرکت از ابتدای سال تاکنون  ۵۱ هزار تن مواد اولیه وارد کرده است.
(دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸) ۱۰:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها