یکشنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۸ / ۱۶:۱۲
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۹۰۸۴۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس شیرینی و شکلات

جاسازی قرص در کیک چگونه بازار این محصول را متاثر کرد؟

به گفته دبیر انجمن صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات ایران، جاسازی قرص‌های مشکوک در کیک خوراکی اواخر آذرماه خبرساز شد، منجر به کاهش ۱۰ تا ۳۰ درصدی فروش این محصول شده است.

 نیمه دوم آذرماه انتشار عکس و فیلم‌هایی مبنی بر وجود قرص‌ در کیک‌های بسته‌بندی خبرساز شد و در پی آن، بیست و یکم آذرماه، کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، اعلام کرد که موارد مطرح شده‌ جاسازی قرص در کیک‌ها مربوط به بیش‌ از ۱۰ شرکت تولید کیک بوده، ‌ اما این قرص‌ها پس از تولید و در مرحله‌ عرضه داخل کیک‌ها گذاشته شده‌اند.
 
وی همچنین جاسازی یک جسم خارجی در خط تولید بیش از ۱۰ شرکت تولید کیک خوراکی طی دو هفته و به صورت همزمان را در یک یا دو استان "مشکوک" توصیف کرد و گفت که "نکته قابل توجه اما آن است که تولید کیک نیز در همان استان‌ها صورت نگرفته و از خارج از این استان‌ها به آن جا وارد می‌شود. "
 
به گفته جهانپور «برخلاف ادعاهای موجود مبنی بر اینکه قرص‌هایی که در کیک‌های خوراکی گذاشته شده‌ است، از نوع روانگردان‌ها و مخدرها بوده، ‌ بررسی‌های ما این موضوع را نشان نمی‌دهد و این قرص‌ها انواع گوناگونی داشته است».
 
عصر همان روز سازمان ملی استاندارد نیز اعلام کرد که نتایج آزمایشات وزارت بهداشت نشان می‌دهد این قرص‌ها از "نوع استامینوفن" و "آنتی‌هیستامین" بوده و تاکنون اثری از قرص‌های روانگردان و توهم زا در آن‌ها دیده نشده است.
 
البته در روزهای بعد موارد دیگری از کیک‌های آلوده به قرص در مدارس مناطقی از جمله اردستان، ‌ نطنز، شیروان کرمانشاه و گیلان نیز مشاهده شد. این در حالی است که ابتدا کیک‌های مشکوک فقط در سیستان و بلوچستان و هرمزگان کشف شده بود.
 
در این رابطه، جمشید مغازه‌ای ، اظهار کرد: جاسازی قرص در کیک‌های خوراکی موجی بود که گذشت و مشخص شد در پروسه تولید و توزیع مشکلی وجود نداشته است.
 
وی همچنین از کاهش ۱۰ تا ۳۰ درصدی فروش کیک‌های خوراکی خبر داد و گفت: اخیرا مورد دیگری از وجود قرص‌های مشکوک در کیک مشاهده نشده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد فروش کیک‌ها به حالت عادی باز خواهد گشت.
(یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸) ۱۶:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها