شنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۰۸۰۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

افت قیمت گوجه فرنگی در پایان سال مدیریت شود

دبیر میز ملی گوجه فرنگی گفت: با هدف جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان باید افت قیمت این محصول در ماه‌ها دی و بهمن با لحاظ سیاست داخلی و بازنگری در قیمت پایه این محصول مدیریت شود.

سید حسین حسینی افزود: هم اکنون قیمت گوجه فرنگی در بازار کشور بسته به کیفیت محصول بین ۵۰ تا ۷۰هزار ریال است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر بیان کرد: حجم تجارت گوجه فرنگی در دنیا ۹ میلیارد دلار است و چشم انداز امسال ایران برای این محصول ۳۰۰ میلیون دلار است.
حسینی یادآور شد: هلند، اسپانیا، مکزیک و هلند عمده کشورهای صادرکننده گوجه فرنگی و آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلیس و روسیه نیز عمده وارد کننده این محصول در دنیا به شمار می‎روند.
وی گفت: روند رشد صادرات گوجه فرنگی در کشور قابل توجه است طوریکه از ۱۵۸ میلیون دلار سال ۱۳۹۳ به۲۴۲ میلیون دلار در سال گذشته افزایش یافته‌است.
دبیر میز ملی گوجه فرنگی ادامه داد: برای سال جاری نیز اگر محدودیت‎های جنوب کشور عراق نبود هدف گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری برای محقق می‌شد.
وی گفت: سطح زیر کشت‎ عمده گوجه فرنگی کشور به ترتیب در استان‌های بوشهر، هرمزگان، خراسان رضوی، و فارس و کرمان است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر  اظهار داشت: گوجه فرنگی تولیدی استان‎های خراسان رضوی و فارس در مقطعی که بدست می‎آید بیشتر صرف صنایع فرآوری می‎شود ولی گوجه تولیدی سایر استان به نوعی خارج از فصل و تامین کننده نیازهای کشور است.
حسینی افزود: در آبان ماه امسال همه گوجه فرنگی مورد نیاز کشور و در ماه‌های آذر و دی حداقل ۵۰ درصد این نیاز از استان بوشهر تامین و تا فروردین ماه سال بعد این استان حدود ۶۰۰ هزار تن گوجه فرنگی تولید می‌کند.
وی ادامه داد: با چنین ظرفیتی میز ملی گوجه فرنگی از استان هرمزگان به بوشهر واگذار شد که امیدواریم در این استان بتوانیم پاسخگوی اعتماد سازمان توسعه تجارت باشیم.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: در استان بوشهر سطح زیر کشت گوجه فرنگی ۱۱ هزار هکتار و  پیش بینی تولید آن ۵۶۵ هزار تن است.
قاسم محمدزاده ادامه داد: در ارتباط با حوزه صادرات گوجه فرنگی نیاز است زیرساخت یخچالی برای صادرات این محصول فراهم و  از صادرات فله‌ای آن اجتناب شود.


(شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸) ۱۱:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها