شنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۴
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۹۰۸۰۴
گزارشگر : ۳۵۱۴
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس فراورده های روغنی

ایران در مسیر خوداتکایی تولید روغن با افزایش کشت کلزا

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: با افزایش کشت کلزا در استان، کشور در مسیر خوداتکایی تولید روغن قرار گرفت.

کیخسرو چنگلوائی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با بیان اینکه حدود ۸۴ درصد روغن موردنیاز کشور از خارج به ایران وارد می‌شود و سالیانه معادل ۳.۵ تا ۴ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌گردد، گفت: روغن‌های وارداتی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند و برای سلامت افراد جامعه مضر هستند.
 
او افزود: براساس برنامه ریزی تدوین شده از سوی وزارتخانه و حمایت‌های جدی، سطح زیر کشت دانه‌های روغنی در سطح کشور افزایش یافته است.
 
چنگلوائی اظهار داشت: در افقی که تعریف شده، قرار است ۷۰ درصد به خوداتکایی در زمینه تولید روغن خوراکی در کشور برسیم.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از محصولاتی که در بین دانه‌های روغنی جایگاه ویژه‌ای دارد، دانه روغنی کلزا است که بدلیل ارزش غذایی بالا، اقتصادی بودن، کمک به کشت محصول بعدی و افزایش عملکرد زمین، کشت آن به میزان زیاد در دستورکار قرار گرفته است.
 
تولید ۴۹ هزار تن دانه روغنی کلزا
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان ادامه داد: در سال ۱۳۹۲، توانایی تولید و تامین تنها ۴ درصد روغن موردنیاز کشور را داشتیم، این در حالی است که با افزایش سطح زیر کشت و افزایش عملکرد در واحد سطح در سال جاری به ۴۹ هزار تن دانه روغنی کلزا رسیدیم.
 
به گفته این مقام مسئول، با تولید این میزان کلزا توانستیم از ۴ درصد ضریب خوداتکایی به ۲۹ درصد برسیم.
 
او با اشاره به اینکه در سال زراعی گذشته در حدود ۲۸ هزار هکتار از اراضی کلزا کشت شد، بیان داشت: در سال زراعی جاری حدود ۶۰ هزار هکتار از اراضی آبی و دیم به کشت کلزا اختصاص یافت و پیش بینی می‌شود بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار دانه روغنی کلزا تولید شود.
 
(شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸) ۱۱:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها