پنج شنبه / ۱۲ دی ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۴
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۹۰۷۷۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس سرویس عمومی

مازاد تجاری ۱۰۰ میلیون دلاری در نه ماه نخست سال

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در ۹ ماه ابتدایی سال جاری ۳۱.۹ میلیارد دلار صادرات و ۳۱.۸ میلیارد دلار واردات داشتیم؛ به طوری که در ماه نهم به نحوی تراز تجاری ما برقرار شد و حدود 100 میلیون دلار هم مازاد تجاری داشتیم.

آئین معرفی و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان بوشهر روز پنج‌شنبه با حضور حمید زادبوم، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، عبدالکریم گراوند، استاندار بوشهر، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و جمعی از کارشناسان، تجار و بازرگانان این استان برگزار شد. در این مراسم 11 صادرکننده به عنوان صادرکننده نمونه استان بوشهر براساس عملکرد سال 1397 معرفی شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در این مراسم با تشریح نقش استان‌ها در توسعه صادرات کشور به ویژه در جنگ تحریمی اظهار داشت: مراسم امروز تقدیر از کسانی است که به رغم  تحریم‌ها با همت خود نشان دادند هیچ محدودیت خارجی قادر نیست قدرت جمهوری اسلامی ایران را در هیچ حوزه‌ای به چالش  بکشد. 
وی ادامه داد: در سال 97 با همه سختی‌ها، این صادرکنندگان توانستند با پشت سرگذاشتن موانع و مشکلاتی که وجود داشت، به عنوان صادرکننده نمونه شناخته شوند و بنده به نمایندگی از دولت از این همت و تلاش قدردانی می‌کنم.
 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در چنین شرایطی صادرات یک ارزش و یک جهاد است، ادامه داد: اگر طراح تحریم می‌خواهد نوک پیکان را به سمت تجارت خارجی کشور نشانه برود، لازم است به صادرات و ارزآوری به عنوان یک موضوع ملی بپردازیم و در این شرایط اگر چه تعهد ارزی و روش اجرای آن ممکن است ایراداتی داشته باشد و مشکلاتی را برای تجار به وجود آورده باشد، اما در چنین شرایطی و برای تعادل بازار ارز و ثبات در شرایط خاص اقتصادی بایستی تدابیر ویژه‌ای از جمله تعهد ارزی را در نظر گرفت و لذا باید در چنین مواقعی نگاه واقع‌بینانه‌ای داشت.
 
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه از مثبت شدن تراز تجاری کشور خبر داد و بیان کرد: در ۹ ماه ابتدایی سال جاری ۳۱.۹ میلیارد دلار صادرات و ۳۱.۸ میلیارد دلار واردات داشتیم؛ به طوری که در ماه نهم به نحوی تراز تجاری ما برقرار شد و حدود 100 میلیون دلار هم مازاد تجاری داشتیم.
 
وی ادامه داد: این تراز تجاری در حالی است که در سال ۹۷ مشکلات زیادی پیش روی صادرکنندگان قرار گرفت و از اردیبهشت تا آذر ۹۷، کار به سختی پیش رفت و جای تقدیر و تشکر از صادرکنندگان و صادرکنندگان نمونه دارد. در این شرایط و با وجود همه تحریم‌های سنگین ارزش تجارت کشور در 9 ماه ، 64 میلیارد دلار است.
 
وی با بیان اینکه در مورد صادرات به کشورهای همسایه علاوه بر 24 میلیارد دلار صادرات فعلی، ما 100 میلیارد دلار پتانسیل صادراتی به این کشورها داریم،گفت: امریکا موفق نشده است صادرات ما را به کشورهای همسایه مهار کند و در این شرایط تحریم، علقه‌های دینی و برادری اسلامی موجب شده است، ارتباط تجارت ما قطع نشود و ما هدف‌گذاری کردیم صادرات ما به کشورهای همسایه از 24 میلیارد دلار به 48 میلیارد دلار برسد.
 
زادبوم ادامه داد: سازمان توسعه تجارت ایران در تلاش است برای رونق صادرات توافقنامه‌های مهمی را پیگیری و منعقد کند که مهم‌ترین‌ آنها توافقنامه با اوراسیا است و البته در کنار این موافقتنامه‌ها، برخی اصلاحات زیربنایی و مشوق‌های صادراتی لازم است که به تسهیل صادرات کمک کند.
 
وی با بیان اینکه گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان استاندارد نیز تسهیلات ویژه‌ای را با پیگیری‌های سازمان توسعه تجارت ایران به صادرت اختصاص داده‌اند، بیان کرد: ستاد توسعه صادرات شکل چابک‌تری است که در زمان تحریم در تسریع امور می‌تواند بسیار  موثر باشد. به زودی با تشکیل این ستاد، موارد فوری به دور از بروکراسی های جاری در راستای توسعه صادرات پیگیری خواهد شد.
 
زادبوم در ادامه با تاکید بر اهمیت بخش خصوصی و اتاق‌ها بازرگانی و با بیان اینکه ما نقش تدارکات‌چی این جنگ صادراتی را برعهده داریم و صادرکنندگان سربازان اصلی این جنگ هستند، گفت: افتصاد بخش خصوصی قوی می‌خواهد و بخش خصوصی قوی اتاق‌های بازرگانی قوی می‌خواهد  که در حال حاضر بسیاری از اتاق‌های بازرگانی فعال‌تر از قبل شده‌اند و موج جدیدی از فعالیت‌های اقتصادی به راه افتاده است که واقعا جای تقدیر و تشکر دارد.
 
گفتنی است در این نشست ضمن تقدیر از 11 صادرکنندگان نمونه استان بوشهر، تعدادی از صادرکنندگان به بیان مشکلات و موانع پیش روی کسب و کار و تجارت خود در حضور معاون وزیر صمت پرداختند که منجر به  بحث و بررسی و ارائه راهکار شد.

(پنج شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸) ۱۳:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها