چهارشنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۸ / ۰۸:۵۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۰۷۴۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

راهکار جلوگیری از باقی‌مانده سموم محصولات کشاورزی تا یک ماه آینده اعلام می‌شود

رئیس هیأت مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود ایران گفت: کمیته‌ای تشکیل شده و تا یک ماه آینده راهکار به حداقل رساندن باقی‌مانده سموم و کاهش مضرات آن را ارائه خواهد کرد.

رئیس هیأت مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود ایران در پاسخ به این سؤال که چه راهکاری برای باقی‌مانده سموم محصولات کشاورزی که امروزه سلامتی را تهدید می‌کند دارید، گفت: کمیته‌ای با حضور تمام مسؤولین مرتبط از جمله وزارت بهداشت، سازمان حفظ نباتات، انجمن واردکنندگان کود و سم و سایر بخش‌های مرتبط تشکیل شده، جلسات متعددی در اتاق بازرگانی تهران شکل گرفته است و طی یک ماه آینده راهکاری را برای کاهش باقی‌مانده سموم مطرح خواهند کرد.
وی افزود: قرار است خبرنگاران بخش کشاورزی دعوت شوند و اطلاعات و یافته‌های خود را برای آنها اعلام کنند.
احمد مخبری عضو هیأت مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود ایران با اشاره به برگزاری هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران گفت: هدف ما از برگزاری این نمایشگاه انتقال دانش جهانی است. ما همه واردکنندگان نهاده‌ها و نمونه محصولاتشان را اینجا گرد می‌آوریم تا امکان انتخاب مناسب از سوی بهره‌برداران وجود داشته باشد. همچنین به اعتقاد وی طی 6 سال گذشته برگزاری این نمایشگاه باعث افزایش کیفیت نهاده‌ها شده است.
وی تصریح کرد: انتخاب نهاده‌های مناسب باعث به حداقل رسیدن باقی‌مانده سموم هم در محصولات کشاورزی و هم در بستر تولید خواهد شد.
مخبر گفت: باقی‌مانده‌ سموم تنها برای خود محصول کشاورزی مضر نیست بلکه با آلوده کردن خاک یعنی بستر تولید باعث عدم پایداری در تولید و آلوده شدن محصولات در سال‌های آینده خواهد شد.
در ادامه این نشست، سیدمنصور هاشمی عضو هیأت مدیره انجمن واردکنندگان بذر نیز با بیان اینکه سالانه 120 میلیون دلار واردات بذر به کشور انجام می‌شود، گفت: واردات بذرهای باکیفیت باعث شده صادرات محصولات کشاورزی ما به چندین میلیارد یورو برسد و البته واردات بذر فشاری هم به اقتصاد کشور ندارد.
وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته رشد جمعیت موجب افزایش تقاضا به محصولات کشاورزی نیز شده است،‌گفت: بذر می‌تواند نقش بسیار مهمی در تأمین این تقاضا و تحقق امنیت غذایی کشور باشد.
ایران به رغم اینکه سالانه حدود 120 میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌کند اما در تأمین بذر آنها که نخستین مرحله آغاز رشد محصول به شمار می‌رود وابسته به واردات است، بیش از 90 درصد محصولات سبزی و صیفی، بیش از 80 درصد بذر چغندر را وارد می‌کنیم و تقریباً سهم تولید بذر در کشور بسیار اندک است.
منصور هاشمی در تأیید این موضوع هم گفت: بیشتر بذرهای مصرفی ایران وارداتی است فقط بذر سبزی‌های خوردنی و خورشتی در ایران تولید می‌شود و صادرات ما به تخم گشنیز و چیزهایی از این دست محدود می‌شود.
وی در پاسخ به این سؤال که پرسید به رغم اینکه بذر اساسی‌ترین و استراتژیک‌ترین بخش تولید محصولات کشاورزی است اما تا این اندازه وابسته به واردات هستیم‌، عنوان داشت: تولید بذر هیبرید در داخل به صرفه نیست و ما در شرایط سختی برای تولید بذر هستیم، دانش آن را نداریم در شرایط تحریم به سر می‌بریم، امکان همکاری با کارشناسان خارجی نیز وجود ندارد، از سوی دیگر بذری هم که تولید می‌کنیم قادر به رقابت با برندهای خارجی نیست یعنی شرکت تولیدکننده باید بتواند آنها را صادر کند تا هزینه‌هایش تأمین شود اما امکان چنین صادراتی نیست. در حقیقت ما به دلیل اینکه نمی‌توانیم تولید کنیم باید وارد کنیم.
سازمان تحقیقات در وزارت جهاد کشاورزی دهه هاست در وزارت جهاد شکل گرفته و کارهای تحقیقی مرتبط  را انجام می‌دهد. صاحبنظران می‌گویند اگر چه خودکفایی در بذر یک شبه محقق نمی‌شود اما باید حرکت به سمت خودکفایی نیز سرعت بیشتری داشته باشد. دهه‌ها است این وابستگی به واردات بذر که مهمترین و پرهزینه‌ترین وابستگی در بخش کشاورزی محسوب می‌شود، وجود دارد. تصور کنید اگر یک روز این بذرها وارد کشور نشود چه اتفاقی خواهد افتاد.
رئیس هیأت مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود ایران از برگزاری هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران در بوستان گفت‌وگو خبر داد که 17 تا 20 دی ماه برگزار خواهد شد. در این نشست 76 شرکت‌های عضو انجمن و 13 شرکت خارجی از جمله چین و 300 برند خارجی حتی از کشورهایی که ما را تحریم کرده‌اند حضور خواهند داشت. 

(چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸) ۰۸:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها