سه شنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۰۷۳۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

وزارت بهداشت مسئول کنترل باقی مانده سموم محصولات کشاورزی است

معاون فنی سازمان حفظ نباتات گفت: مطابق قانون وزارت بهداشت متولی کنترل باقی‌مانده سموم محصولات کشاورزی است و ارتباطی به سازمان حفظ نباتات ندارد.

علیمراد سرافرازی معاون فنی سازمان حفظ نباتات در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که آخرین آمار پایش‌ها درباره باقی مانده سموم محصولات کشاورزی را اعلام کنید، گفت: مطابق قانون وزارت بهداشت متولی سلامت محصولات کشاورزی و کنترل باقی‌مانده سموم با استفاده از آزمایشگاه‌های مرجع است و ارتباطی به سازمان حفظ نباتات ندارد. وظیفه این سازمان کمک به استفاده کشاورزان از سموم کم‌خطر و هدایت آنها به سمت مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماری‌ها است.
خبرنگار فارس از معاون فنی سازمان حفظ نباتات پرسید سهم مبارزه بیولوژیک در مقابله با مبارزه شیمیایی در کشور چقدر است و وی پاسخ داد: آماری در این زمینه ندارم اما سهم مبارزه بیولوژیک در مقایسه با مبارزه شیمیایی در کشور بسیار کمتر است اما اتفاقاتی در سال‌های گذشته رخ داده و به ویژه این مبارزه در فضای گلخانه‌ای بیشتر شده است. به طوری که تنها در یک سال گذشته 20 درصد افزایش رشد در مبارزه بیولوژیک داشته‌ایم.
سرافرازی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس که کشاورزان در تامین عوامل کنترل بیولوژیک مشکلات دارند و نه تنها به راحتی تامین نمی‌شود، قیمت‌های گرانی هم دارد، گفت: پروژه‌ای طراحی کردیم که مقابله با بیولوژیک را توسعه می‌‌دهد و تلاش می‌کنیم سهم تولید داخل را  در عوامل بیولوژیک افزایش دهیم.
به گزارش فارس، باقی مانده سموم محصولات کشاورزی به اذعان کارشناسان بهداشتی در ایجاد بسیاری از بیماری‌ها تاثیرگذار است و گزارش‌هایی وجود دارد که نشانگر وجود باقی مانده سموم بیش از حد استاندارد است که این آمارها در محصولات گلخانه‌ای تا بیش از 40 درصد حد مجاز استاندارد هم مطرح شده است. در این میان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت را متولی باقی مانده سموم مطرح می‌کند و آنها نیز گزارش شفافی در این زمینه ندارند. در سال‌های گذشته که بیماری‌های عجیب و غریب افزایش یافته بسیاری آن را علاوه بر آلودگی هوا و استرس‌های محیطی به نوع غذا و محصولاتی که مصرف می‌شود مرتبط می‌دانند.
سرافرازی با اشاره به  برگزاری هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران در هفدهم تا بیستم دی ماه در بوستان گفت‌وگو گفت: از شرکت‌های واردکننده بیولوژیک  هم در این نمایشگاه دعوت شده و تلاش می‌کنیم برای واردات عوامل مقابله بیولوژیک شرایط سهل‌تری را در نظر بگیریم.
وی همچنین با اشاره به حذف دو سم پرخطر دیازینون و بوتاکلر گفت: تلاش ما برای جایگزینی سموم کم‌خطر و عوامل بیولوژیک به جای سموم پرخطر است.
به گزارش فارس،‌سم دیازینون 40 سال است در کشور برای مقابله با آفت محصولات کشاورزی استفاده می‌شود و در چند ماه اخیر این سم از فهرست سموم حفظ نباتات به دلیل تاثیر  منفی بر سلامتی حذف شده است.

(سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸) ۱۴:۵۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها