سه شنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۸ / ۰۹:۴۵
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۹۰۷۱۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایلنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

ادامه رسوب برنج‌های وارداتی در آستانه بازار نوروز/ تجار با توان تامین ارز در اولویت لیست ثبت سفارش

دبیر اجرایی انجمن واردکنندگان برنج ایران با تاکید بر اینکه تنها 2 ماه کاری تا آغاز نورز فرصت باقی مانده است، گفت: برای تامین نیاز بازار برنج خارجی تا پایان سال حداقل باید 500 هزار تن برنج ثبت سفارش و وارد کشور شود درحالی که هنوز برنج‌های باقی مانده در گمرک ترخیص نشده است.

مسیح کشاورز  با اشاره به نزدیکی ایام نوروز اظهار کرد: به دلیل توقف تخصیص ارز توسط بانک مرکزی به واردات برنج، همچنان 70 هزار تن برنج خارجی در گمرک رسوب کرده است.
 
وی ادامه داد: ادامه رسوب برنج در گمرک در شرایطی است که در آستانه بازار نوروز هستیم و برای تامین این بازار تا فروردین ماه سال آینده به 500 هزار تن برنج وارداتی نیاز داریم.
 
کشاورز با بیان اینکه برای جلوگیری از نوسان قیمت برنج نیاز به عرضه ماهانه 150 تا 160هزارتن برنج خارجی در بازار است، ‌افزود: علاوه بر نوروز،‌ انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماه رمضان در پیش است که تقاضای جدید به بازار برنج تحمیل می‌کند.
 
وی اضافه کرد: تخصیص ارز باید سریع‌تر انجام شود در غیر این صورت کنترل قیمت برنج در بازار نوروز غیر ممکن خواهد شد.
 
کشاورز درباره آخرین وضعیت ثبت سفارش جدید برای واردات برنج که از نیمه ماه گذشته آغاز شده است، گفت: از زمان صدور مجوز تا امروز 160 مورد درخواست ثبت سفارش به وزارت صنایع، معدن و تجارت ارسال شده است، اما تا امروز پاسخ مناسبی دریافت نکرده‌ایم.
 
وی دلیل تاخیر وزارت صمت در پاسخ به ثبت سفارش‌ها را عدم امکان تخصیص ارز عنوان کرد.
 
به گفته کشاورز؛ برای رفع موقت این مشکل انجمن راه حلی را در نظر گرفته است که شامل در اولویت قرار دادن تجاری است که امکان تامین موقت ارز را دارند تا بانک مرکزی در زمان مقتضی با آن‌ها تسویه کند.
 
 دبیر اجرایی انجمن واردکنندگان برنج ایران در توضیح بیشتر این راه حل، اظهار کرد: انجمن تجاری که توان تامین ارز برای واردات برنج را دارند در اولویت لیست ثبت سفارش قرار داده است تا به این نحوه امکان جبران عقب ماندگی پیش آمده در واردات برنج مورد نیاز بازار تا حدودی فراهم شود.
 
کشاورز افزود: تا این لحظه تاخیر 3 تا 4 ماهه در ثبت سفارش واردات داشته‌ایم و تمام تلاشمان این است که تا شب عید نیاز بازار را تامین کنیم.
(سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸) ۰۹:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها