دوشنبه / ۹ دی ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۰۷۰۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

افزایش نظارت دولت بر بازار نهاده‌های کشاورزی

نایب رییس خانه کشاورز، از افزایش کارآمدی سیاست نظارتی دولت بر بازار نهاده‌های کشاورزی خبرداد و گفت: مهمترین نیازها و انتظارات کشاورزان از دولت، تامین نهاده‌های تولید گیاهان مانند کود و سم است، اما فرآیند تامین این نهاده‌ها همواره دچار نابسامانی بوده و این نابسامانی طی سال‌های گذشته با شدت و ضعف ادامه داشته است.

«عنایت‌الله بیابانی» در آستانه برگزاری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی نهاده‌های کشاورزی در تهران که از ۱۷ تا ۲۰ دی ماه جاری در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو برگزار می شود، افزود: تامین نهاده‌های با کیفیت و به صرفه برای کشاورزان یک ضرورت است.
وی با بیان این که بخش خصوصی در زنجیره تامین نهاده‌ها حضور فعالی دارد، اما بخش عمده ساماندهی تامین این نهاده‌ها بر عهده دولت است، اظهارداشت: دولت باید نقش خود را به عنوان تنظیم‌کننده بازار نهاده‌ها با قدرت ایفا کند تا نهاده‌ها با روند بهتری برای کشاورزان تامین شود.
نایب رییس خانه کشاورز تصریح کرد: در حال حاضر با تغییراتی که در راس وزارت جهاد کشاورزی اتفاق افتاده، انتظار کشاورزان این است که سرپرست این وزارتخانه با اشرافی که به مساله زراعت دارد،  در دفاع مجدانه از حقوق و منافع کشاورزان، برنامه‌های بهتری را برای تامین نهاده‌ها و دسترسی کشاورزان به نهاده‌های باکیفیت و به صرفه در دستور کار قرار دهد.
 وی تامین نهاده‌های با کیفیت را به عنوان محصولات استراتژیک و تامین کننده امنیت غذایی کشور پراهمیت برشمرد و گفت: افزایش تولید در محصولاتی همچون گندم و برنج و دیگر محصولات استراتژیک، هدفی است که کشاورزان برای تحقق آن نیاز به حمایت دولت دارند و اگر کیفیت نهاده‌ها در سطح دانش جهانی تامین شود، می‌توانیم علاوه بر افزایش تولید محصولات استراتژیک، کیفیت محصولات برداشتی را نیز افزایش دهیم.
نایب رییس خانه کشاورز با اشاره به اهمیت به‌ صرفه بودن قیمت نهاده‌ها افزود: نهاده‌ها باید حتما به قیمت متعارف و با صرفه اقتصادی به کشاورز تحویل داده شود، در حالی که به عنوان مثال در حال حاضر انواع کود در بازار در دسترس است، اما قیمت گران مانع بهره‌مندی کشاورزان از کود مورد نیاز خود می‌شود. از سوی دیگر دولت باید با توجه به واقعیت‌هایی همچون افزایش قیمت نهاده‌ها، قیمت تضمینی اقلامی مثل گندم را اعلام کند، اما این اتفاق نیفتاده است و قیمت تضمینی اعلام شده توسط دولت تناسبی با افزایش هزینه‌های تولید و گرانی نهاده‌ها ندارد.
وی تصریح کرد: ما به عنوان یکی از تشکل‌های مهم بخش کشاورزی این انتظارات و مشکلات را به سرپرست وزارت جهاد کشاورزی منتقل کرده‌ایم و امیدواریم وی هر چه سریع‌تر برای رفع تنگناهایی که کشاورزان در تامین نهاده ها با آن مواجه هستند، اقدام کند.
بیابانی ضمن قدردانی از تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر برای آموزش کشاورزان در زمینه استفاده بهینه از نهاده‌ها توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است، گفت: تلاش‌هایی توسط وزارت جهادکشاورزی در جهت یکسان‌سازی کیفی کود و سم مصرفی در هر یک از بخش‌های کشاورزی انجام شده که اگرچه قابل تقدیر است؛ اما یکسان سازی کیفی نهاده ها در سطح کشور علاوه بر تدوین استانداردهای مورد نیاز، به نظارت جدی دولت نیاز دارد که در این زمینه ضعف‌هایی وجود دارد و همه ذینفعان واقعی بخش کشاورزی خواستار نظارت بیشتر دولت برای جلوگیری از عرضه کود و سم بی‌کیفیت در نزد کشاورزان هستند.
نایب رییس خانه کشاورز خاطر نشان کرد: البته در دو سال گذشته نظارت‌ها خیلی بهتر شده و سیاست نظارتی دولت بر بازار کود و سم کارآمدتر شده است.
 نایب رئیس خانه کشاورز همچنین آموزش‌های میدانی و کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی را برای کشاورزان مفید دانست و اظهارداشت: آموزش‌هایی که در سال‌های اخیر برای بهبود استفاده از نهاده‌ها انجام شده، در ارتقای دانش کشاورزان و کاهش مصرف کود و سم مازاد بر نیاز، نقش موثری داشته است.
بیابانی با اشاره به برگزاری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی نهاده‌های کشاورزی در تهران از ۱۷ تا ۲۰ دی ماه جاری که در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو برگزار می‌شود افزود: اهمیت نقش آموزشی و هم‌افزایی رویدادهای تخصصی در توسعه و شکوفایی بخش کشاورزی مورد تاکید است.
وی ادامه داد: مجریان این نمایشگاه تخصصی باید زمینه حضور هر چه پررنگ‌تر کشاورزان در این رویداد را فراهم کرده و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ایجاد ارتباط بین تامین‌کنندگان نهاده‌ها و کشاورزان، بستری مناسب برای افزایش بهره وری و تولید در بخش کشاورزی ایجاد کنند.

(دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸) ۱۳:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها