دوشنبه / ۹ دی ۱۳۹۸ / ۱۳:۲۹
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۰۷۰۱
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

واکسیناسیون دام‌های سنگین علیه بیماری لمپی‌اسکین آغاز شد

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی گفت: واکسیناسیون علیه بیماری ویروسی لمپی‌اسکین در دام سنگین (گاو، گوساله و گاومیش) به منظور کنترل و پیشگیری این بیماری از امروز آغاز شده و تا پایان امسال در دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی انجام می‌شود.

«محمد سعیدی» با بیان اینکه واکسیناسیون علیه بیماری ویروسی لمپی‌اسکین در دام سنگین (گاو، گوساله وگاومیش) در دو سطح دامداری‌های روستایی صنعتی و نیمه صنعتی شروع شده است افزود: استفاده از واکسن «هترولوگ» آبله گوسفندی و بزی و واکسن «همولوگ» ویروس لمپی اسکین برای دام سنگین روستایی در دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی انجام می شود.
 
وی با اشاره به اینکه مقرر است طی این طرح، حداقل ۸۰ درصد دام های سنگین کشور واکسینه شوند، اظهارداشت: از آنجایی که این بیماری برای نخستین بار در سال ۱۳۹۳  از مرزهای غرب وارد کشور شد، هم اکنون این بیماری در اغلب نقاط کشور به شکل بومی مشاهده می‌شود.
 
بنابر این گزارش، بیماری لمپی‌اسکین یا Lumpy Skine Disease بیماری ویروسی گاو و گاومیش و عامل برآمدگی و زخم‌های پوستی است. ویروس لمپی‌اسکین تنها یک «سروتیپ» به نام ویروس نیتلینگ دارد و به عنوان سویه مرجع در تهیه واکسن بکار می‌رود.
 
این ویروس نسبت به شرایط نامساعد محیطی بسیار مقاوم است و تجارت و سلامت گاوها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین از لحاظ اقتصادی بیماری با اهمیتی محسوب می‌شود. این بیماری نخستین بار در سال ۱۹۲۹ میلادی در زامبیا گزارش شد و سپس به سایر کشورهای آفریقایی، خاورمیانه، قفقاز و بالکان تحت عنوان یک بیماری نوپدید انتشار پیدا کرد.
 
اولین مورد این بیماری در کشور ترکیه در سال ۲۰۱۳ گزارش شد و متعاقب شیوع آن در منطقه خاورمیانه و کشورهای عراق و ترکیه در سال ۱۳۹۳ خورشیدی از مرزهای غربی به کشور وارد شد. در ابتدا الگوی بیماری در کشور به صورت نوظهور ثبت شد اما هم‌اکنون به صورت بومی یا اندمیک شایع است. این بیماری در ردیف بیماری‌های «اخطار کردنی» قرار دارد که باید به محض رخداد گزارش شده و اقدامات بهداشتی مناسب برای کنترل بیماری انجام شود.  
(دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸) ۱۳:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها