یکشنبه / ۸ دی ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۸
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۰۶۸۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس اقتصاد

باید از ممنوعیت به محدودیت واردات حرکت کنیم

یک عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است در شرایطی که حفظ توان تولیدکنندگان داخلی به عنوان یک اولویت مهم در اقتصاد ایران مطرح است، رساندن مواد اولیه مورد نیاز آنها به دستشان اهمیت قابل توجهی دارد.

مهرداد عباد، اظهار کرد: این سیاست که برای افزایش بازار کالاهای تولیدی داخل، ورود کالای مشابه خارجی را ممنوع کنیم شاید در کوتاه مدت بتواند به نفع اقتصاد ایران تمام شود، اما در بلندمدت احتمالا اثرات منفی نیز از خود به جای خواهد گذاشت.
 
به گفته وی، برای ارتقای سطح تولیدات و افزایش کیفیت آنها، وجود رقیب و شکل دادن به بازاری که در آن رقابت وجود داشته باشد، اهمیت فراوانی دارد. از این رو اگر ورود هر کالای خارجی متوقف شود، در بلندمدت افزایش کیفیت کالاهای تولید ایران دشوار خواهد شد.
 
این عضو اتاق بازرگانی تهران به دولت پیشنهاد کرد به جای اجرای ممنوعیت واردات کالا، برای کالاهایی که مشابه داخلی دارند، عوارض یا حقوق ورودی به کشور را افزایش دهد تا به این ترتیب هم رقابت در بازار از بین نرود، هم سیاست‌های حمایتی از کالاهای داخلی ادامه پیدا کند.
 
عباد درباره سیاست‌های مالیات‌ستانی دولت از واردات نیز بیان کرد: ارزیابی‌ها از عملکرد بودجه در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که تنها حدود یک چهارم از کل درآمد مالیات بر واردات پیش‌بینی شده، محقق شده و این نشان دهنده محدودیت قابل توجه شکل گرفته در این حوزه است. در شرایطی که واردات کالای لوکس و کالایی که مشابه داخلی دارد ممنوع شده، کالاهایی به کشور وارد می‌شوند که مواد اولیه تولیدی کارخانه‌ها را تامین می‌کنند.
 
وی ادامه داد: در چنین شرایطی به وجود آوردن سیاست‌های حمایتی در این حوزه قبل از هر چیز به افزایش توان تولیدکنندگان برای سرعت بخشیدن به کارهایشان منجر خواهد شد. از سوی دیگر درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده دولت نیز محقق خواهد شد. در شرایط امروز، حمایت از تولید و تلاش برای کاهش وابستگی اقتصاد به نفت اهمیت فراوانی دارد و باید تلاش کرد در این مسیر به سیاست‌هایی که بیشترین کارایی را خواهند داشت، دست یافت.
 
به گزارش ایسنا، از تیر ماه سال گذشته و همزمان با افزایش تحریم‌های آمریکا و بالا رفتن قیمت ارز، دولت واردات بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا به کشور را ممنوع کرده است.
(یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸) ۱۳:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها