شنبه / ۷ دی ۱۳۹۸ / ۰۹:۴۰
سرویس : کسب و کار، برندینگ
کد خبر : ۹۰۶۵۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
دنیای اقتصاد
سرویس کسب و کار، برندینگ
عزیز ملکی مدیرعامل صنایع برودتی ملکی (سرماسل)

موانع ریز و درشت مقابل تولید

درحالی‌که در صنایع مختلف تولیدکنندگان تمام تلاش خود را برای ادامه روند تولید محصولاتشان به کار بسته‌اند، موانع ریز و درشت بسیاری، سر راهشان سنگ‌اندازی می‌کند. صنعت تولید سیستم‌های برودتی و تهویه مطبوع، یکی از صنایعی است که به علت مشکلات موجود در شرایط اقتصادی حال‌حاضر با چالش‌هایی در تامین تجهیزات موردنیاز مواجه شده است.

 
تولیدکنندگان سیستم‌های برودتی و تهویه مطبوع با توجه به موارد استفاده در صنایعی چون صنایع‌غذایی، دارویی، نفت و پتروشیمی و... نقش بسیار مهمی در توسعه کشور دارند. درحال‌حاضر تهیه تجهیزات و قطعات مورد نیاز این صنعت به علت افزایش قیمت محصولات وارداتی به یکی از موانع در سر راه این صنعت تبدیل شده است. علاوه بر این، چالش‌های کمبود نقدینگی و رکود، این صنعت را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است. یکی دیگر از مشکلات، افزایش تورم است که تاثیر منفی بر روند تولید و به علاوه فروش محصولات داشته است. توقف پروژه‌های عمرانی نیز از عوامل تاثیرگذار بر کند شدن و رکود تولید شده است. رونق در اقتصاد ما نسبت به سال‌های گذشته افت شدیدی کرده و این مساله میزان فروش محصولات را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است. رکود موجود علاوه بر کاهش تولید باعث کاهش تمایل خرید از سوی مصرف‌کنندگان شده که از پایین بودن قدرت خرید حکایت دارد. با اینکه تولید به سختی و با مشکلات بسیاری انجام می‌شود؛ اما از طرف دیگر متوقف نیز نخواهد شد و به راه خود ادامه می‎دهد؛ ولی با این حال این مشکلات باعث شده صنعتگران نتوانند به فکر نوآوری، متصل شدن به تکنولوژی‎های روز دنیا و ارتباط با صنعتگران کشورهای پیشرفته باشند و تنها در تلاشند که به روند تولید ادامه دهند. این مساله فرصت توسعه و رونق بیشتر را از تولیدکنندگان ما سلب کرده است.
 
اکثر مواد اولیه محصولات سیستم‌های برودتی و تهویه مطبوع وارداتی است و با توجه به محدودیت‌هایی که سال‌های اخیر در واردات اعمال‌شده، مشکلات تولیدکنندگان چندین برابر شده است. در گذشته وزارت بازرگانی برای واردات تجهیزات مورد نیاز ارز تخصیص می‌داد؛ اما درحال‌حاضر با توجه به مشکلات ارزی و افزایش چند برابری قیمت آن محدودیت‌هایی برای تخصیص ارز به صنایع وجود دارد. گاهی اوقات برای واردات کالاهای مورد نیاز به ما مجوزهای محدودی داده می‌شود که با توجه به میزان حداقلی خرید از شرکت‌های خارجی بیشتر از مجوزهای صادر شده برای تولیدکنندگان ما است. از طرفی به‌دلیل تحریم‌ها این شرکت‌ها در فروش محصولاتشان به ایران محدودیت‌های بسیاری ایجاد می‌کنند. با وجود این‌گونه مشکلات در شرایط فعلی توانسته‌ایم محصولات مورد نیاز صنایع غذایی، دارویی و دیگر صنایع را تولید کنیم.
 
درحال‌حاضر برخی واحدهای تولیدی حتی با گرفتن وام هم نمی‌توانند به کارشان ادامه دهند و نقدینگی مورد نیازشان را تامین کنند. کمبود نقدینگی از معضلات حال حاضر صنعت است که نه‌تنها تولیدکنندگان بلکه مصرف‌کنندگان را هم تحت تاثیر قرار داده است. این چنین واحدهای تولیدی توان تامین نقدینگی برای تهیه و نگهداری مواد اولیه خود را ندارند. از سوی دیگر، شاید برخی از تولیدکنندگان توانایی واردات نقدی یا اعتباری را داشته باشند، اما موضوع ثبت‌سفارش مشکلی است که مانع واردات به موقع مواد اولیه مورد نیاز آنها شده است.
 
در گذشته موضوع ثبت‌سفارش و مشکلات سیستم‌های بانکی برای انتقال ارز کمتر بود و به راحتی می‌توانستیم کالاهای مورد نیاز را وارد کنیم. درحال‌حاضر، چنین امکانی وجود ندارد. پروسه طولانی اعطای مجوز و مشکلاتی که به‌واسطه طولانی شدن این پروسه به‌عنوان مثال خواب سرمایه برای تولیدکنندگان به‌وجود می‌آید، یکی از دلایلی است که این مجوزها را به نوعی مانعی برای تولید تبدیل کرده است. نوسانات ارز هم از دیگر مشکلات برای واردات مواد اولیه به‌حساب می‌آید. اما به نظر می‌رسد درحال‌حاضر امکان واردات در مقابل صادرات وجود دارد. برای بالا بردن توانایی صادرات در بخش تولید تجهیزات برودتی و تهویه مطبوع حمایت همه جانبه دولت امر بسیار اساسی است. صنایعی که توانایی صادرات دارند و محصولاتشان پتانسیل صادرات به کشورهای دیگر را دارد، باید تحت حمایت دولت قرار گیرند. یکی از راه‌های کمک به صادرات و ورود به بازارهای بین‌المللی شرکت در نمایشگاه‌ها است. هزینه شرکت در نمایشگاه‌های خارجی برای تولید‌کنندگان ایرانی بسیار است. رقبای ما برای ورود به این بازارها و شرکت در نمایشگاه مشکلات پیش‌روی ما که هزینه‌های جانبی بالا با توجه به افزایش قیمت ارز را ندارند، برای صادرات محصولات رقابت جهانی وجود دارد و برای افزایش قدرت رقابت در بازارهای جهانی ثبات اقتصادی و شرکت در نمایشگاه‌ها و تبلیغات محصولات تولیدی یکی از مواردی است که به بالا بردن این‌قدرت کمک شایانی می‌کند. با توجه به شرایط اقتصادی حال‌حاضر لازم است که دولت در این خصوص از تولیدکنندگان حمایت‌هایی به‌عمل آورد. عدم تداوم فروش محصولات و خدمات پس از فروش و پشتیبانی از خریداران کالاهای تولیدی یکی از مواردی است که تولید‌کنندگان ایرانی در مقایسه با کشورهای دیگر در آن موفق نیستند و این موضوع منجر به کمرنگ شدن قدرت رقابتی آنها شده است. باتوجه به تحریم‌ها که تولید‌کنندگان را تحت تاثیر قرار داده مسوولیت دولت سنگین‌تر می‌شود. در شرایط حاضر بسیاری از شرکت‌های خارجی با واردکنندگان ایرانی به شکل اعتباری و حتی نقدی کار نمی‌کنند ادامه فعالیت برای تولیدکنندگان سخت‌تر شده است. دولت می‌تواند موانع تولید و مشکلات سر راه تولیدکنندگان و صادرکنندگان را شناسایی کند و در جهت رفع آنها تلاش کند.
(شنبه ۷ دی ۱۳۹۸) ۰۹:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها