جمعه / ۶ دی ۱۳۹۸ / ۱۹:۴۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۰۶۴۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

طرح آبیاری با لوله به ۴۶ هزار هکتار دشت سیستان در کشور بی‌نظیر است

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح آبیاری با لوله به ۴۶ هزار هکتار دشت سیستان پروژه‌ای بی‌نظیر در کشور است که بزودی با راه‌اندازی آن پیامدهای مثبت این طرح عاید بهره‌برداران بخش کشاورزی شمال سیستان و بلوچستان خواهد شد.

عباس کشاورز روز جمعه در حاشیه بازدید از طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این طرح که در نوع خود در کشور بی‌مانند است از تکنولوژی مدرن و سیستم‌های جدید برای آبیاری به مزارع استفاده شده است.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح باید حداکثر استفاده را از منابع آبی موجود در منطقه با توجه به شرایط خاص آن نظیر بارش‌های کم و وزش باد مداوم برد.
سرپرست وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: تمام تلاش مجموعه این ورزاتخانه بر این دست تا با اجرای صحیح این طرح عظیم در منطقه و رفع ایرادت احتمالی، زمینه را برای کشت و تولید بیشتر در این نقطه از ایران اسلامی فراهم کرد.
وی تاکید کرد: در این طرح نیز همچون طرح‌های دیگر که برای نخستین بار اجرایی می‌شوند امکان ایراد وجود دارد که سفر امروز به سیستان به منظور بررسی طرح از نزدیک بود که خوشبختانه بجز زابل که دارای نارسایی اندکی بود در دیگر شهرستان‌ها این منطقه مشکلی مشاهده نشد.
کشاورز اظهار داشت: با توجه استقبال کشاورزان منطقه از طرح آبیاری با لوله به ۴۶ هزار هکتار دشت سیستان درصدد هستیم تا با راه‌اندازی هر چه سریعتر آن به بهترین شکل ممکن زمینه رونق کشاورزی را در منطقه فراهم کنیم.
مجری طرح آبیاری دشت سیستان در این بازدید با اشاره به اهمیت اجرای طرح انتقال آب با لوله به دشت سیستان گفت: سیستان و بلوچستان با محدودیت منابع آبی مواجه است نکته اساسی در برنامه اجرای طرح آبرسانی دشت سیستان، افزایش بهره‌وری مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری از ۳۰ درصد کنونی به بالای ۹۰ درصد در بخش کشاورزی است.
علیرضا صالحی نژاد افزود: تسریع در زمان آبیاری، آبیاری با برنامه با توجه به نیاز گیاه و عدالت در توزیع آب در کل دشت سیستان از دیگر اهداف اجرای این طرح عظیم است.
وی پیشرفت فیزیکی کل طرح انتقال آب با لوله به دشت سیستان را  ۹۷ درصد اعلام کرد و افزود: بر اساس برنامه این پروژه، ۴۶ هزار هکتار از گستره ۲۰۰ هزار هکتاری دشت سیستان با تخصیص ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از چاه نیمهها آبیاری می‌شود.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با سفر به شمال سیستان و بلوچستان از زمین‌های کشاورزی آبگیری شده طرح آبیاری دشت سیستان و ایستگاه‌های پمپاژ مسیر این طرح در شهرستان‌های زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز دیدن کرد.
عباس کشاورز به همراه معاون آب و خاک این وزارتخانه و رییس سازمان امور اراضی کشور به منظور بررسی نحوه اجرای طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب با لوله به اراضی کشاورزی دشت سیستان شامگاه پنجشنبه وارد زاهدان شد.
طرح انتقال آب به دشت سیستان در پی سفر هیات دولت در ابتدای سال ۹۳ مصوب و با عنایت رهبر معظم انقلاب بخش اول اعتبار آن با رقم ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی تخصیص و جهت اجرا به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو ابلاغ شد.
با توجه به خشکسالی‌های ۲۰ سال سیستان و بلوچستان این طرح میتواند با تامین آب مطمئن در طول سال نوید دهنده رونق کشاورزی منطقه باشد.
سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان و همسایگی کشور افغانستان واقع شده است.

(جمعه ۶ دی ۱۳۹۸) ۱۹:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها