جمعه / ۶ دی ۱۳۹۸ / ۱۵:۰۶
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۹۰۶۴۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس سرویس عمومی

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی وارد زاهدان شد

عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از معاونان این وزارتخانه شامگاه پنجشنبه وارد فرودگاه بین المللی زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان شد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در بدو ورود به فرودگاه بین المللی زاهدان مورد استقبال معاونان استاندار و شماری از مسوولان دستگاه‌های اجرایی این استان قرار گرفت.
رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در حاشیه این سفر در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: سرپرست جهاد کشاورزی در سفر به این استان از نزدیک از طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان در پنج شهرستان شمالی این استان بازید خواهد کرد.
غلام حیدر زورقی با اشاره به اهمیت اجرای طرح انتقال آب با لوله دشت سیستان اظهار داشت: سیستان و بلوچستان با محدودیت منابع آبی مواجه است که در این طرح بزرگ افزایش بهره‌روری مصرف آب و راندمان آبیاری از ۳۰ درصد کنونی به بیش از ۹۰ درصد مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: تسریع در زمان آبیاری، آبیاری با برنامه با توجه به نیاز گیاه و عدالت در توزیع آب در کل دشت سیستان از دیگر اهداف این طرح بحساب می‌آید.
رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: برای رسیدن به کشاورزی اقتصادی در منطقه طرح الگوی کشت سیستان با همکاری وزارت جهاد کشاورزی تدوین و متناسب با اقلیم منطقه ۳۷ گیاه زراعی و باغی به کشاورزان معرفی شده است.
وی افزود: اجرای طرح الگوی کشت برای بهره‌برداران اختیاری است اما به کشاورزان توصیه می‌شود با کارشناسان بخش کشاورزی در توسعه گیاهان با صرفه اقتصادی که ارزش افزوده بیشتری ایجاد خواهد کرد همکاری کنند.
زورقی بیان کرد: هم‌اینک پیشرفت کلی این طرح بزرگ ۹۷ درصد است که بر اساس برنامه ۴۶ هزار هکتار از گستره ۲۰۰ هکتاری دشت سیستان با تخصیص ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از چاه نیمه ها آبیاری می شود.
وی تصریح کرد: جلوگیری از مهاجرت ساکنان منطقه و پیامدهای ناگوار اجتماعی و سیاسی آن بر کشور، ناپایداری اکوسیستم طبیعی و انسانی منطقه، بالا بودن تلفات انتقال و توزیع آب، تبخیر افزون بر چهار هزار میلی‌متر در سال، وجود اقلیم خشک و رطوبت کم و دمای بالای ۴۸ درجه سانتیگراد، وابستگی کامل اقتصادی معیشت و اشتغال مردم به بخش کشاورزی ضرورت راه اندازی این طرح را دو چندان کرده است.
با توجه به خشکسالی‌های ۲۰ سال سیستان و بلوچستان این طرح میتواند با تامین آب مطمئن در طول سال نوید دهنده رونق کشاورزی منطقه باشد.
سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان و همسایگی کشور افغانستان واقع شده است.

(جمعه ۶ دی ۱۳۹۸) ۱۵:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها