چهارشنبه / ۴ دی ۱۳۹۸ / ۲۱:۲۲
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۹۰۶۰۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

افت ۳۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار/قیمت مرغ به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده ۸ هزار و ۲۰۰ و مرغ گرم ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از افت قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۲۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.
وی از افت ۲۰۰ تومانی نرخ هر کیلو مرغ زنده و ۳۰۰ تومانی مرغ گرم نسبت به ۲ روز گذشته در بازار خبر داد و افزود: افت تقاضا در ایام وسط هفته منجر به نوسان منفی ۱ تا ۲ درصدی قیمت مرغ طی روز‌های اخیر در بازار شده است که با توجه به ایام پایانی هفته پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان در بازار افزایش یابد.
کمبودی در عرضه نهاده های دامی وجود ندارد
حجت با اشاره به اینکه کماکان ثبات قیمت نهاده‌های دامی در بازار ادامه دارد، بیان کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو ذرت در بنادر یک هزار و ۳۵۰ تومان، کنجاله سویا ۲ هزار و ۳۵۰ تا ۲ هزار و ۴۵۰ تومان و ذرت در انبار‌های استانی یک هزار و ۶۰۰ و کنجاله سویا ۲ هزار و ۵۵۰ تومان است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه نهاده‌های دامی به بازار وجود ندارد، افزود: در حال حاضر بازار نهاده‌های دامی از لحاظ قیمت، حجم و توزیع از سوی بخش دولتی و خصوصی در آرامش به سر می‌برد و همانند گذشته کمبودی در عرضه وجود ندارد.
پیش بینی افزایش ۱۵ درصدی قیمت جوجه یکروزه از اواسط دی در بازار
وی نرخ کنونی هر قطعه جوجه یکروزه را ۳ هزار تومان در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه هنوز پیک جوجه ریزی برای شب عید آغاز نشده است، انتظار برآن بود که قیمت جوجه یکروزه کمتر از ۳ هزار تومان در بازار باشد که متاسفانه به دلیل کمبود نظارت‌ها با نرخ بالاتری به مرغداران عرضه می‌شوند.
حجت ادامه داد: اگر وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت قیمت جوجه یکروزه را در نیمه دوم دی و بهمن کنترل کنند، پیش بینی می‌شود که قیمت جوجه یکروزه با افزایش حداکثری ۱۵ درصدی با نرخ ۳ هزار و ۵۰۰ تومان به دست تولیدکننده در پیک مصرف برسد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه خرید تضمینی مرغ در حال انجام است، بیان کرد: اگرچه آمار خرید تضمینی مرغ را پشتیبانی امور دام به عنوان متولی امر باید اعلام کند، اما برآورد‌ها حاکی از آن است که به سبب افت کنونی قیمت، خرید تضمینی مرغ به بالای یک هزار تن نرسیده است، در غیراین صورت به سبب ورود شوک به بازار شاهد کاهش زیان مرغداران بودیم.
وی افزایش هزینه‌های کشتارگاهی را یکی از عوامل کاهش رغبت مرغداران به تحویل مرغ به پشتیبانی امور دام اعلام کرد و گفت: علی رغم آنکه برخی شرکت‌ها هزینه انجماد را تا ۷۰ درصد افزایش دادند، اما پشتیبانی امور دام هزینه‌های کشتارگاهی را همچنان به نرخ سال گذشته محاسبه می‌کند، در حالیکه انتظار می‌رود طی جلسه‌ای در ستاد تنظیم بازار موضوع انعکاس داده شود چرا که در صورت احتساب هزینه واقعی انجماد این امکان وجود دارد که پشتیبانی امور دام در حجم بالاتری اقدام به خرید از مرغداران کند.
نوسانات نرخ ارز بر رشد چندبرابری نهاده های تولید دامن زد
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با انتقاد از افزایش چند برابری قیمت ریزمغذی و مکمل‌ها بیان کرد: با توجه به آنکه ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها به نهاده‌هایی همچون ذرت و کنجاله سویا تعلق می‌گیرد و مابقی نهاده‌ها همچون لیزین، متیونین و سایر مکمل‌ها با ارز آزاد وارد می‌شود، از این رو به سبب نوسانات نرخ ارز رشد چندبرابری نسبت به ماه‌های اخیر داشتند که این امر در افزایش هزینه‌های تولید تاثیر بسزایی داشته است.
به گفته حجت، افزایش قیمت برخی نهاده‌های تولید و هزینه‌های جاری سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی، سیستم انتقال دان و مواد تصفیه آب در برابر عرضه مرغ کمتر از نرخ مصوب در بازار موجب شده در بحث تولید نسبت به دنیا عقب باشیم، این در حالی است که تا چند سال گذشته گام به گام سایر کشور‌ها در تولید قدم بر می‌داشتیم که بدون تردید استمرار این روند موجب شده تا صنعت مرغداری ظرف ۲ تا ۳ سال آینده دچار بحران شود.
سرانه مصرف ۲۶ کیلو طیور به ازای هر نفر در سال
این مقام مسئول با اشاره به اینکه ماه گذشته ۹۷ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری صورت گرفته است، بیان کرد: بنابر آمار سالیانه ۲ میلیون و ۱۰۰ تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن مرغ در کشور تولید می‌شود که با احتساب سرانه مصرف ۲۶ کیلو طیور نه تنها کمبودی در عرضه نداریم، بلکه بخشی از این میزان به سبب مازاد بر نیاز کشور باید به بازار‌های هدف صادر شود.
وی مازاد کنونی مرغ را حداکثر ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: این در حالی است که با احتساب ظرفیت بالفعل مازاد مرغ به ۵۰۰ هزار تن و در صورت استفاده حداکثری و تولید ۳ میلیون تنی مرغ به بیش از این رقم می‌رسد.
حجت با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ وجود ندارد، افزود: با توجه به ازدیاد تقاضا برای جوجه ریزی شب عید از سوی مرغداران، کمبودی در عرضه وجود ندارد که بخواهیم تنظیم بازار را از طریق واردات انجام دهیم.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی واردات مرغ را خطر جدی برای تولید داخل دانست و گفت: با وجود برنامه ریزی صورت گرفته برای تامین نهاده‌های دامی از ابتدای سال، تولید جوجه یکروزه و جوجه ریزی ماهانه حداقل ۱۰۰ میلیون قطعه برای تولید مرغ، واردات مرغ توجیه اقتصادی ندارد چرا که چنین اقدامی منجر لطمه زدن به تولید داخل می‌شود.
وی گرانی مرغ در بازار مرغ شب عید را تکذیب کرد و افزود: بنابر برنامه ریزی صورت گرفته جهت تامین مرغ شب عید حداقل ۳۰ درصد تولید جوجه یکروزه افزایش می‌یابد که بدین ترتیب گرانی برای تامین مرغ گرم برای ایام پایانی سال نخواهیم داشت.
حجت در پایان تصریح کرد: طبق روال همه ساله تقاضا برای جوجه ریزی از اوایل دی به منظور تامین مرغ شب عید افزایش می‌یابد که بنابر برنامه ریزی صورت گرفته مبنی بر رشد ۳۰ درصدی تولید جوجه بعید است که نوسان قیمتی در بازار رخ دهد.

(چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸) ۲۱:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها