چهارشنبه / ۴ دی ۱۳۹۸ / ۱۱:۳۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۰۵۸۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سطح مبارزه با ملخ صحرایی در کشور به ۲۸۰۰ هکتار رسید

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: مبارزه با ملخ صحرایی از یک ماه و نیم گذشته تاکنون در سطح ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی استان‌های جنوبی کشور شامل سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان انجام شده است.

علی‌مراد سرافرازی اظهار داشت: این موج هجوم ملخ صحرایی از کشورهای هند و پاکستان به سه استان یادشده انجام شده که در سیستان و بلوچستان ۱۲۷ هکتار گزارش شده است.
وی با بیان اینکه امسال مبارزه با ملخ صحرایی در قالب سه گروه مورد توجه سازمان حفظ نباتات کشور قرار گرفته است، افزود: در گروه نخست این مبارزه از آبان در سه استان جنوبی کشور تحت تاثیر ملخ‌های وارده از سمت هند و پاکستان درحال انجام است.
 معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: گروه دوم مبارزه با آن دسته از تخم ریزی هایی که سال گذشته انجام شد و نتوانستیم با آنها مقابله کنیم اختصاص دارد.
 سرافرازی اضافه کرد: در گروه سوم به موج جدید حمله ملخ صحرایی از عربستان به سمت کشور که در یک ماه آینده ورود خواهد کرد اختصاص دارد و پیش بینی می‌شود همانند سال گذشته ۱۰ استان کشور را درگیر کند.
وی گفت: سال گذشته مبارزه با ملخ صحرایی در حدود ۷۶۰ هزار هکتار انجام شد که سهم سیستان و بلوچستان ۲۱۱ هکتار بود.
 معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور بیان کرد: برای مبارزه با ملخ صحرایی در کشور  ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار از وزارت کشور و سازمان برنامه بودجه درخواست شده است که امیدواریم هرچه سریعتر این اعتبار اختصاص یابد.
وی تاکید کرد: مبارزه با ملخ صحرایی در کشور علاوه بر سازمان جهاد کشاورزی همانند سال گذشته نیازمند همکاری سایر ارگان ها و نهاد ها از جمله وزارت کشور، ستاد بحران، بسیج و سپاه است چرا که اگر تلاش های این نهادها سال گذشته نبود در مبارزه با این آفت با مشکلات جدی روبه رو می شدیم.
 سرافرازی بیان کرد: ملخ صحرایی به عنوان آفت خطرناک در دنیا شناخته شده است به طوریکه امنیت غذایی را مورد تهدید قرار می دهد.
 معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور  با بیان اینکه این سطح از هجوم ملخ در ایران بی سابقه بوده است به کشاورزان توصیه کرد در صورت مشاهده این آفت مراتب را به نزدیکترین مرکز جهاد کشاورزی و یا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اطلاع رسانی کنند.
سرافرازی به منظور بررسی وضعیت، مسائل و مشکلات و اقدامات پیشگیرانه و مقابله ای با ملخ صحرایی به سیستان و بلوچستان سفر کرده است.
ملخ های صحرایی تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف های هرز را می خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه‎ روز می‎ تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند.
این نوع ملخ می تواند ۶ تا ۲۰ ساعت بدون وقفه با سرعت وزش باد ۱۲ تا ۱۲۰ کیلومتر برساعت پرواز کند.
ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر مهاجرت می کند و در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه های مختلف، جنگل ها، باغهای میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه مورد هجوم نیز می شوند.
هر کیلومتر مربع از دسته پروازی متراکم می ‌تواند شامل ۵۰ میلیون ملخ باشد که روزانه قادرند ۱۰۰ تن از پوشش گیاهی را از بین ببرند.
دسته پروازی بسیار بزرگ می‌ تواند هزار کیلومترمربع را پوشش دهد و قادر است روزانه ۱۰۰ هزار تن پوشش گیاهی را به مصرف برساند.

(چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸) ۱۱:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها