سه شنبه / ۳ دی ۱۳۹۸ / ۱۶:۲۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۰۵۷۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

گلخانه های محلات ناتوان در برندسازی

مدیرکل جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: مشتری‌های زیادی برای گل محلات از اروپا وجود دارد، اما گلخانه های محلات هنوز نتوانسته اند تحت یک عنوان و برند محصولاتی را که در کشورهای هدف بازار مصرف دارند، تولید کنند.

مجید آنجفی اظهار کرد: در مرحله بعد از تولید محصولات کشاورزی، در بخش بازار ضعف‌هایی به دلیل نوسانات قیمت و عدم برقراری مناسبات بین بازار و تولید وجود دارد که اقدامات خوبی در رابطه با رفع این مشکل در حال انجام است، البته به جز بخش کشاورزی بخش‌های دیگر اقتصاد و بهبود وضعیت مناسبات با بازارهای جهانی می‌تواند به این مهم کمک کند.
وی با بیان اینکه ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی در استان با ظرفیت تولید برابر است، گفت: در حال حاضر ۳۵۰ واحد صنایع غذایی دارای پروانه بهره برداری با ظرفیت اسمی ۵۰ درصدی معادل حدود یک و نیم میلیون تن تحت پوشش این سازمان در استان فعال است.
مدیرکل جهادکشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: حدود سه سال پیش، در شهرستان خنداب واحدهای مجهز و بزرگی برای فرآوری محصول انگور افتتاح شده که اکنون با تمام ظرفیت فعالیت می‌کنند که البته کافی نیست. در واقع عمده مشکل این حوزه، برندسازی و ورد به بازار بویژه بازارهای صادراتی است.
آنجفی بیان کرد: خوشبختانه انار و پسته ارگانیک استان مرکزی با نام و برند این استان در کشورهای اروپایی فروخته می‌شود، همچنین در حوزه گل و گیاهان زینتی محلات برخی ارقام و گونه‌های گل و گیاهان تولیدی این شهرستان از جمله بید قرمز دارای برند جهانی و انحصاری هستند.
وی اضافه کرد: اخیرا در راستای برندسازی محصولات گلخانه‌ای، مدلی جدید به منظور توسعه و ترویج گلخانه‌ها طراحی شده و بر اساس این مدل، تعدادی از تولیدکنندگان به منطقه آزاد ارس اعزام شده اند که مدل اجرا شده در این منطقه را از نزدیک مشاهده کنند، در این مدل محصولات تولیدی در منطقه با نام تجاری تولیدکننده به بازار ارائه می‌شود.
مدیرکل جهادکشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه این استان در ایجاد و توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در کشور سرآمد است، گفت: حدود هزار هکتار ظرفیت گلخانه‌ای در استان وجود دارد که ۴۰۰ هزار هکتار آن گلخانه‌های سبزی و صیفی و باقی مختص تولید گل و گیاهان زینتی است.
آنجفی خاطرنشان کرد: در راستای برندسازی در ابتدا تولیدات باید کیفی‌سازی شوند، در حال حاضر تولید کیفی در حد برندسازی نیست، به منظور برندسازی باید در بازار جایگاهی ایجاد شود که به طور مداوم کالایی با کیفیت و حجم ثابت در روزهای مختلف تامین شود، ولی در حال حاضر تولید ما خرد است و تعاونی ها علیرغم اینکه روی کاغذ شکل گرفته اند، اما مدیریت واحد ندارند و همه اعضا به صورت تکی و مجزا فعالیت می‌کنند.
وی اضافه کرد: برای مثال مشتری‌های زیادی برای گل محلات از اروپا وجود دارد، اما ۶۰۰ گلخانه محلات که تحت عنوان تعاونی فعال هستند به هر دلیلی نتوانسته اند تولید مشترک داشته باشند و تحت یک عنوان و برند محصولاتی را که در کشورهای هدف بازار مصرف دارند، تولید کنند.
مدیرکل جهادکشاورزی استان با اشاره به پایانه‌های صادراتی انار و پسته در ساوه و قطب بندی محصولات تولیدی استان افزود: پایانه صادراتی پسته که کمک خوبی به قطب بندی این محصولات در استان است با مشکلات مالیاتی مواجه شده بود که با کمک استاندار و سازمان امور مالیاتی این مشکلات برطرف شد، پایانه صادراتی به صادرات محصولات تولیدی  با نام تجاری استان کمک می‌کند بویژ] اینکه پیش از این محصولات از پایانه‌های سایر استان‌ها صادر می‌شده است.
آنجفی  تصریح کرد: پایانه صادراتی انار ساوه نیز مشکل قطب بندی این محصول را به طور کامل مرتفع می‌کند، همچنین پایانه صادراتی گل و گیاه در محلات با سرمایه‌گذاری دولت و بخش خصوصی ایجاد شده که امیدواریم با حرکت در این مسیر بتوان گام‌های خوبی برداشت چراکه ظرفیت استان در این زمینه خوب است و باید بتوان با نفوذ در بازارهای هدف، ارزش افزوده مناسب ایجاد کرد.

(سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸) ۱۶:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها