سه شنبه / ۳ دی ۱۳۹۸ / ۱۶:۱۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۰۵۷۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ناظر دامپزشکی حقوق ماهانه ۷ میلیونی‌اش را در کافی‌شاپ می‌گیرد

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های ماهیان سردآبی از نحوه اجرای نظارت بهداشتی در مزارع پرورش این نوع ماهیان انتقاد کرد.

آرش نبی زاده، رئیس اتحادیه تعاونی‌های ماهیان سردابی کشور امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه در ماده ٥ قانون نظام جامع دامپروری به بحث صدور پروانه توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و نظام دامپزشکی اشاره شده است، گفت: آئین نامه این قانون توسط وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شده و در آنجا وزیر جهاد کشاورزی به معرفی ناظر فنی توسط تولیدکنندگان اشاره کرده است و این به معنی استخدام دامپزشک نیست اما متأسفانه ما را مجبور به استخدام دامپزشک می‌کند در حالی که وظیفه نظام دامپزشکی و نظام مهندسی نظارت بهداشتی نیست وظیفه حاکمیتی است.
وی با تاکید بر اینکه استخدام ناظر فنی باعث افزایش سطح بهداشت مزارع نمی‌شود، افزود: کسی که از خود من حقوق می‌گیرد چگونه می‌تواند بر کار من نظارت کند؟ در این زمینه عملکرد دامپزشک‌ها بیشتر شبیه حسابدار است و هر سه الی چهار ماه یکبار می‌آید حساب کتاب می‌کند و حقوق می‌گیرد و می‌رود. ضمن اینکه این کارها بیشتر تلفنی انجام می‌شود یا در جاهایی مثل کافی‌شاپ اتفاق می‌افتد و در حالی که باید در مزارع حضور داشته باشد.
نبی زاده با بیان اینکه حقوق هر ناظر فنی ماهیانه هفت و نیم میلیون تومان است، گفت: تولیدکننده نقشی در تعیین این حقوق ندارد و این نظارت‌ها باعث افزایش بهره وری مزارع نمی‌شود.
وی با بیان اینکه وظایف حاکمیتی قابل واگذاری نیست و باید توسط دولت انجام شود، تصریح کرد: مشکل ما نظارت نیست بلکه از آن استقبال هم می‌کنیم اما نحوه اجرای این قانون در حال حاضر صحیح نیست.
رئیس اتحادیه تعاونی‌های ماهیان سردابی کشور در ادامه با اشاره به اینکه حوزه آبزیان با دام و طیور بسیار متفاوت است، گفت: دامپزشکان در طول تحصیل خود فقط حدود ۲ واحد مربوط به آبزیان پاس می‌کنند و همین امر باعث می‌شود که در زمان کار مدام آبزیان را با دام‌های سنگین و طیور مقایسه کنند که این اقدام درست نیست.
بکارگیری ناظر دامپزشکی اتلاف سرمایه بخش خصوصی است
نبی‌زاده با اشاره به اینکه در ایران آبزیان هیچ بیماری مشترکی با انسان ندارند، تصریح کرد: بنابراین به کار گرفتن دامپزشک توسط تولیدکنندگان، فقط برای حفظ تولید و سرمایه خود آنان است.
این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه برخی عنوان می‌کنند پرورش‌دهندگان ماهیان سردابی از داروهای غیرمجاز استفاده می‌کنند، گفت: ما از داروهایی استفاده می‌کنیم که مجوز و دستورالعمل سازمان دامپزشکی را دارند و در تمام دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند.
وی با اشاره به حساسیت‌های به وجود آمده درباره «مالاشیت گرین» افزود: تا قبل از سال ۹۰ خود دامپزشکی توصیه می‌کرد که ما «مالاشیت گرین» را به عنوان یک داروی ضد قارچ استفاده کنیم و از سال ۹۰ این دارو توسط دامپزشکی منسوخ اعلام شد درحالی‌که در اروپا ۱۵ سال قبل از آن دارو منسوخ شده بود.
نبی‌زاده با بیان اینکه خود دامپزشکی نیز دیر متوجه سرطان‌زا بودن این دارو شد، گفت: با این حال از تولیدکننده انتظار داشتند طی یک سال این دارو را کلاً کنار بگذارد بدون آنکه جایگزینی به او معرفی کنند.
به گفته رئیس اتحادیه تعاونی‌های ماهیان سردابی کشور، در حال حاضر استفاده از داروی مالاشیت گرین در مزارع پرورش قزل‌آلا تقریباً به صفر رسیده و احتمال دارد در برخی مزارع غیرمجاز مورد استفاده قرار گیرد.
وی درباره اینکه چه راهکاری برای حذف استخدام ناظر بهداشتی توسط واحدهای پرورشی پیشنهاد می‌کنید؟ افزود: دامپزشکی باید برای این کار بودجه بگیرد و ناظران تحت نظارت خود سازمان باشند. همچنین به دامپزشکانی نیاز داریم که به صورت منطقه‌ای عمل کنند یعنی یک منطقه را در اختیار او قرار دهند و این دامپزشک بتواند کل منطقه را پوشش دهد.
تولید ۱۴۰ هزار تن ماهی قزل‌آلا در کشور
نبی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه آمار شیلات در حوزه تولید قزل‌آلا ۱۷۰ هزار تن است، گفت: از نظر ما این رقم بین ۱۳۵ تا ۱۴۰ هزار تن است.
رئیس اتحادیه تعاونی‌های ماهیان سردابی کشور با اشاره به اینکه با ظرفیت‌های موجود می‌توانیم در طول یک سال، میزان تولید را به ۳۵۰ هزار تن برسانیم، اظهار داشت: اگر تولید اقتصادی شود، این مسئله قابل تحقق است.
افزایش ۶۰ درصدی قیمت خوراک ماهی
در ادامه این نشست یوسفعلی عزیزی مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردابی استان زنجان با اشاره به اینکه افزایش بیش از اندازه قیمت خوراک ماهی باعث شده قیمت تمام شده تولید بالا برود، گفت: حاشیه سود این محصولات نیز به شدت کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه در طول یک سال گذشته قیمت خوراک ماهی بین ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافته است، افزود: در کنار این مسئله بالا رفتن هزینه‌های آب، صدور پروانه و نظارت کارشناسان، عرصه را برای تولیدکنندگان تنگ کرده است.
این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه در استان زنجان برای تمدید پروانه پرورش ماهی، مشکلات زیادی وجود دارد، تصریح کرد: علاوه بر این، تکثیر بچه‌ماهی در استان زنجان بسیار کم است و ما مجبوریم که از استان‌های دیگر بچه‌ماهی وارد کنیم و همین باعث انتقال بیماری می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردابی استان زنجان با تأکید بر اینکه بازار فروش ماهی در این استان مناسب نیست، گفت: لازم است که مسئولان و دست‌اندرکاران درباره بازاریابی محصولات فکری کنند.
وی با اشاره به اینکه کارشناسی برای نظارت بر داروهای مصرفی در مزارع پرورش ماهی وجود ندارد، افزود: برخی از تولیدکنندگان در این زمینه آگاهی کافی ندارند و لازم است که همکاری و حمایت در این زمینه صورت گیرد.

(سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸) ۱۶:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها