سه شنبه / ۳ دی ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۰۵۷۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کندی خرید پرتقال شب عید کشور از باغداران مازندرانی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از آنچه که کندی روند خرید و ذخیره سازی پرتقال مورد نیاز شب عید کشور از باغداران مازندرانی نامید، ابراز نگرانی کرد.

بر اساس اعلام کارگروه تنظیم بازار میوه شب عید کشور ، استان مازندران امسال مسئول خرید و ذخیره سازی ۳۰ هزار تن پرتقال تامسون مورد نیاز شب عید کشور شد و خرید ۱۰ هزار تن پرتقال والنسیا هم به استان های جنوبی سپرده شده است.
عزیزالله شهیدی فر گفت: در حالی که در اوج برداشت پرتقال از باغ‌های مرکبات استان قرار داریم ، خرید و ذخیره پرتقال تامسون شب عید پیش از خارج شدن محصول از دست باغداران ضروری است، اما کندی این اقدام جای نگرانی دارد.
 طبق اعلام رسمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت از تاریخ نوزدهم آذر خرید و ذخیره سازی این میوه پائیزی توسط اتحادیه باغداران و سورتینگ داران استان به عنوان مباشران خرید پرتقال شب عید آغاز شد و در راستای این ماموریت و به دستور شخص استاندار دستگاه های نظارتی بر نحوه خرید و ذخیره سازی  مراقبت و پیگیری لازم را با هدف عرضه میوه سالم به دست مصرف‌کننده باید داشته باشند.
بر اساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت اتحادیه باغداران به عنوان متولی اجرای این طرح باید محصول پرتقال را به صورت مستقیم از باغداران تهیه کرده و از افراد دلال در این حوزه به هیچ عنوان خرید نداشته باشد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که ظرفیت ها و وجود باغ های مرکبات با درختان پرتقال مرغوب در هر شهرستان به مباشرین خرید معرفی و سهمیه بندی نیز شده است، تاکید کرد: با توجه به این که تا کنون نیمی از پرتقال ها چیده شده است ، روند خرید و ذخیره بسیار کند است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام این که طبق مصوبه تنظیم بازار هر کیلو گرم پرتقال باید با  قیمت ۴۵ هزار ریال خریداری شود، توضیح داد: البته این قیمت  با رعایت همه موارد از جمله اندازه مناسب ، سورتینگ شده ، بدون پوسیدگی و در بسته بندی های استاندارد است.
وی افزود: اگر مباشرین خرید فرایند خرید را در همه شهرستان ها گسترش داده و شتاب بخشند، این اقدام جلوی  دلالان و واسطه ها را برای خرید محصولات مرغوب باغداران با قیمت پائین می گیرد، چرا که هدف اصلی از اجرای طرح خرید و ذخیره سازی ، کمک به باغداران است.
شهیدی فر گفت : طبق بررسی های میدانی کارشناسان بازرگانی و باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان های مازندران ، در حال حاضر پرتقال تامسون قابل خرید و ذخیره سازی در سر باغ ۱۴هزار تا ۱۶هزار ریال خریداری می شود که این قیمت  نسبت به هزینه تولید بسیار اندک است.
مسئول جهاد کشاورزی مازندران اظهار داشت: اگر خرید و ذخیره پرتقال سریع تر و پیش از خارج شدن محصول از دست باغدار سرعت بگیرد به طور یقین شاهد افزایش قیمت به نفع تولید کنده و باغدار خواهیم بود.
وی از سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران خواست تا مباشرین خرید را در سرعت بخشی به خرید پرتقال در همه نقاط استان ترغیب کرده و بر کارشان نظارت بیشتری کند.
مجموع باغ های مرکبات استان مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال ، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

(سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸) ۱۱:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها