دوشنبه / ۲ دی ۱۳۹۸ / ۲۲:۵۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۰۵۶۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

وزن دام‌های سنگین به دلیل انباشت از مرز ۶۰۰ کیلوگرم گذشت

رییس شورای تامین دام کشور از افزایش وزن دام‌های سنگین از مرز ۶۰۰ کیلوگرم خبرداد و گفت: ادامه این روند به زیان دامپروران است و سال آینده تولید گوشت قرمز را می‌تواند با چالش روبرو کند.

«منصور پوریان» افزود: وزن متعادل برای دام سنگین نزدیک به ۴۰۰ کیلوگرم است که چنانچه وزن دام افزایش پیدا کند، علاوه بر کاهش کیفیت گوشت و افزایش وزن استخوان، هزینه های تولید از جمله خوراک دام هم روند صعودی خواهد داشت.
وی اضافه کرد:افزایش وزن دام سنگین علاوه براینکه میزان استخوان و چربی را افزایش می دهد، موجب کاهش حجم گوشت می شود.
رییس شورای تامین دام کشور گفت: اکنون ۵۰ درصد دام‌های سنگین کشور، وزن بالای ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم دارند.
اجرایی نشدن پیشنهاد وزارت جهاد برای انباشت دام
پوریان تصریح کرد: چندی پیش معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از ضرر دامپروران و استمرار تولید گوشت قرمز برای سال آینده، مجموعه‌ای متشکل از جلوگیری از واردات گوشت قرمز، صادرات محدود دام زنده سنگین و خرید تضمینی گوشت قرمز را به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داد، اما تاکنون حتی یکی از این موارد عملیاتی نشده است.
وی افزود:دامپروران و دامداران با ازدیاد دام سنگین به شکل جدی روبرو شده اند و ادامه این روند، تولید گوشت قرمز سال آینده  را به مخاطره می‌اندازد و براین اساس نیاز است مسوولان امر در این زمینه همکاری لاز م را به عمل آورند.
به گفته پوریان، امروزبا وجود انباشت دام سنگین در کشور، همچنان واردات گوشت قرمز انجام می شود که این امر به زیان منافع ملی کشوراست.
وی اضافه کرد: اکنون قیمت هر کیلوگرم دام زنده با وزن کمتر از ۴۰۰ کیلوگرم، ۲۵ هزارتومان و با وزن‌های بالای ۴۰۰ کیلوگرم قیمت ۲۳ هزارتومان دارد.
 
انباشت دام سبک
رییس شورای تامین دام گفت: اکنون به دلیل زایش‌های خوب دام سبک در فصل پاییز، احتمال روبرو شدن با مشکل انباشت دام سبک وجود دارد و قیمت هرکیلوگرم دام زنده سبک نزدیک به ۳۵ هزارتومان است.
وی افزود: اختلاف قیمت دام زنده تولید شده با عرضه گوشت در بازار، اعتراض دامداران و دامپروران را در پی داشته است.
پوریان خاطرنشان ساخت: چنانچه تا پایان هفته آینده بسته پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی عملیاتی نشود، دیگر نمی توان جلوی ضرر تولیدکنندگان صنعت دامپروری را گرفت.
سال گذشته بیش از ۹۶۰ هزارتن گوشت قرمز در کشور تولید شده است.

(دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸) ۲۲:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها