دوشنبه / ۲ دی ۱۳۹۸ / ۲۲:۵۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۰۵۵۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

اجرای الگوی کشت مستلزم ۱۰ میلیارد تومان اعتبار

اسدی گفت: با اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به اجرای الگوی کشت مشکلات تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مرتفع می شود‌.

‌مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با اشاره به دلایل ناموفقیت وزارت جهاد کشاورزی در اجرای الگوی کشت طی ۱۰ سال اخیر اظهار کرد: با وجود وعده اخیر سرپرست وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اجرای الگوی کشت در آینده نزدیک باید گفت که این وعده وعیدها تنها به سبب نشستن بر کرسی وزارتخانه است چرا که ایشان به عنوان معاونت تولیدات گیاهی، علی رغم زمان کافی برای اجرای این مصوبه کاری نکردند.
وی با اشاره به اینکه طرح اجرای الگوی کشت طی مدت زمان ۶ ماه با کمترین هزینه قابلیت اجرا دارد، افزود: این در حالی است که با گذشت ۱۰ سال از اجرای این مصوبه، بی کفایتی وزارت جهاد کشاورزی موجب شد طبقه تولیدکننده و مصرف کننده از حیث مازاد یا کاهش تولید متحمل زیان شوند.
اسدی ادامه داد: در چند ماه گذشته کشاورزان گوجه کار به سبب مازاد تولید، نبود بازار و افت شدید قیمت، محصولشان را کنار جاده ها رها کردند و مجدد ۲ ماه بعد قیمت گوجه فرنگی در بازار به کیلویی ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان رسید که با این وجود گلایه اصلی را باید از مسئولان ارشد نظام کرد که چرا از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بابت بدیهی ترین وظیفه شان طی یک دهه گذشته بازخواست نکردند‌.
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با بیان اینکه بی توجهی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به بخش کشاورزی فاجعه آفرین است، گفت: مسئولانی که هم اکنون در وزارت جهاد کشاورزی مشغول فعالیت هستند، دولت قبل را به سبب اتخاذ سیاست های ناکارآمد در بخش کشاورزی مورد حمله و توهین قرار دارند، درحالیکه خود اقدام موثری در بخش نکردند و مدام وزیر سابق کشاورزی بدون پاسخ واضح به افکار عمومی از صحنه گریخت.
وی افزود: با وجود آنکه وزیر سابق کشاورزی مدام خود را پشت تولید و خودکفایی گندم پنهان می کرد، اما حداقل دخالت را در تولید گندم و حمایت از گندمکاران داشت به طوریکه بنده بارها از ایشان خواستم که نقش حمایتی خود در تولید گندم و کشاورزان را اعلام کنند، اما پاسخی ندادند.
اسدی با اشاره به اینکه همت کشاورزان عامل اصلی دستیابی به خودکفایی گندم است، بیان کرد: با توجه به آنکه در بخش های تولید گوشت، مکانیزاسیون، باغبانی، صنایع تبدیلی و تکمیلی و الگوی کشت به عنوات اولین وظیفه وزارت جهاد کشاورزی دچار مشکلات و چالش های متعدد هستیم، جای این سوال مطرح است که چرا مسئولان امر آماری در این زمینه ها و دلایل ناکارمدیشان اعلام نکردند؟
این مقام مسئول وعده اجرای الگوی کشت در آینده نزدیک توسط سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تنها بهانه ای برای نشستن بر کرسی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد و گفت: با وجود آنکه اجرای الگوی کشت زمان و بودجه زیادی نیاز ندارد، از این رو می توان گفت وعده سرپرست وزارت جهاد پوچ است.
اسدی در پایان تصریح کرد: بنابر طرحی که تشکل ها برای اجرای الگوی کشت آماده کردند، در مجموع ۱۰ میلیارد تومان برای رفع مشکل تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اعتبار کافی است، در حالیکه برخی مسئولان به سبب آنکه اجرای این طرح بزرگ به نظر می رسد به دنبال دریافت مبالغ بالاتر از بیت المال هستند.

(دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸) ۲۲:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها