دوشنبه / ۲ دی ۱۳۹۸ / ۲۲:۳۷
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۹۰۵۵۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس فرآورده های لبنی

تعطیلی چشمگیر واحد‌های لبنی با اجرای هدفمندی یارانه‌ها

باکری با اشاره به اینکه قبل از اجرای هدفمندی یارنه‌ها ۱ هزار و ۳۳۸ واحد لبنی فعال بودند، گفت: این در حالی است با اجرای هدفمندی یارانه‌ها تعداد واحد‌های لبنی فعال به ۴۰۰ واحد رسیده است.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه کارخانه‌های لبنی سالیانه ۷ میلیون تن شیر از دامداران تحویل می‌گیرند، اظهار کرد: سالیانه ۱۰ درصد این میزان معادل ۴۵۰ هزار تن محصولات لبنی با ارزش بالغ بر ۷۰۰ تا ۷۷۰ میلیون دلار به بازار‌های هدف صادر می‌شود.
او با اشاره به اینکه در این صنعت ۱۲۰ هزار شغل مستقیم و ۴۸۰ هزار شغل غیر مستقیم وجود دارد، افزود: اگر کل زنجیره از دامداری‌ها، صنعت و پخش و توزیع را در نظر بگیریم مجموع اشتغال به ۲ میلیون نفر می‌رسد.

باکری با اشاره به اینکه قبل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها ۱ هزار و ۳۳۸ واحد لبنی فعال بودند، بیان کرد: این در حالی است که با اجرای هدفمندی یارانه و تعطیلی واحد‌های شیر یارانه دار تعداد واحد‌های لبنی فعال به ۴۰۰ واحد می‌رسد ضمن آنکه برخی واحد‌ها به صورت نیمه فعال مشغول به کار هستند.

دبیر انجمن صنایع لبنی درباره آخرین وضعیت توزیع شیر مدارس بیان کرد: دو سالی بود که به دلیل عدم اعتبار لازم طرح شیر مدارس در کشور اجرا نمی‌شد، اما امسال به همت قائم مقام وزیر صمت و پیگیری‌هایی که در معاونت توسعه بازرگانی وزارتخانه انجام شد توزیع شیر مدارس در برخی استان‌ها آغاز شده است.

او ادامه داد: با توجه به جلسات متعدد در ستاد تنظیم بازار و پیگیری از سازمان برنامه و بودجه در نهایت بودجه مصوب که حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بود ۵۰ درصد آن به توزیع شیر مدارس در سال ۹۸ برای اجرای طرح در ۸ استان کم برخوردار تصویب شده است.

به گفته باکری با پیگیری‌های وزارت صمت انتظار می‌رود که طرح توزیع شیر مدارس در ۸ استان کم برخوردار همچون سیستان و بلوچستان، چهار محال و بختیاری، بوشهر، لرستان و خراسان جنوبی به طور کامل اجرا شود.
باکری ادامه داد: در این هشت استان ۲۱۸ میلیون پاکت شیر استریل طی سال تحصیلی جاری توزیع می‌شود و همان طور که عرض کردم بخشی از این کار انجام شده است.
به گفته وی، محدودیت‌های درآمدی دولت باعث شده که اجرای طرح به هشت استان محدود شود وگرنه باید هر ۳۱ استان مشمول این طرح می‌شدند، اما به هر حال امیدوار هستیم میزان اعتبارات برای اجرای این طرح در سال آینده افزایش یابد تا توزیع شیر مدارس در ۳۱ استان اجرا شود.
قیمت شیر خام در کشورهای اروپایی به ۴۵ سنت می رسد
در ادامه این نشست میراسلام تیموری رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه از ۲ سال گذشته کشور وارد یک بحرنج اقتصادی شده است، اظهار کرد: با توجه به آنکه شرایط کنونی کشور مشکل ملی است، به همین خاطر باید نگاه ملی برای حل موضوع داشته باشیم.
وی مهم‌ترین ذی نفعان کارخانه‌های لبنی را مردم و دامداران اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه بخش عمده مواد مصرفی کارخانه‌های لبنی را دامداران تامین می‌کنند، از این رو بقای این صنعت در گرو بقای دامداران است.
تیموری درباره روند پرداخت پول دامداران افزود:پرداخت مطالبات دامداران به صورت متعارف یک ماه طول می‌کشد، اما برخی از شرکت‌ها به صورت پیش پرداخت کامل شیر را از دامداران خریداری می‌کنند و برخی از شرکت‌ها بیش از یک ماه طول می‌کشد طلبشان را به تولیدکنندگان بپردازند و این یک امر توافقی بین دامدار و شرکت‌های لبنی است.
این مقام مسئول با بیان اینکه واحد‌های دامداری‌ها و شرکت‌های لبنی با حداکثر بهره وری خود کار می‌کنند، اظهار کرد: هم اکنون به طور متوسط هر کیلو شیر خام از دامداران ۲ هزار و ۶۰۰ تومان خریداری می‌شود که با حذف ارز دولتی از نهاده‌های مصرفی، قیمت شیر خام به ۳ هزار و ۴۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد که این امر به معنای قیمت شیر خام کمتر از ۳۰ سنت است. در حالیکه در اروپا قیمت شیر خام بین ۳۵ تا ۴۵ سنت است.
وی با اشاره به اینکه ایران در تولید شیر خام به خودکفایی رسیده است، بیان کرد: با توجه به زمینه مساعد تولید قابلیت رقابت با کشور‌های بزرگ دنیا ازجمله هلند و آمریکا را در زمینه دامداری داریم.
تیموری ادامه داد: قیمت یک کیلو شیر پاستوریزه در اروپا ۵ برابر قیمت خرید شیرخام از دامداران است، در حالیکه این فاصله در ایران حداکثر ۲ برابر است.
این مقام مسئول با انتقاد از این مسئله که قیمت لبنیات با قیمت‌های قبل از سال ۹۰ مقایسه می‌شود، اظهار کرد: این در حالی است که در آن سال‌ها به لبنیات یارانه اختصاص پیدا می‌کرد که با قطع یارانه از سال ۹۰ به بعد، مقایسه قیمت‌ها با آن دوران اقدام منطقی نیست.
وی درباره آخرین وضعیت واردات کره گفت: ایران به لحاظ نوع مصرف و نوع شیر تولیدی با کسری چربی مواجه است و از طرفی در کشور ما مصرف خامه‌های صبحانه و خامه‌های قنادی بسیار بالاست، به همین خاطر این امر موجب شده با کسری چربی مواجه باشیم.
تیموری با اشاره به اینکه طی ۱۰ سال اخیر به طور متوسط سالیانه ۴۰ هزار تن کره وارد می‌شود، افزود: وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این شرایط اقدام به واردات گاو‌های جدیدی کرده که شیر تولیدی آن‌ها چربی بیشتری دارد و می‌تواند کسری چربی کشور را برطرف کنند.
رئیس هیئت مدیره انجمن لبنی کشور درباره آخرین وضعیت صادرات محصولات لبنی اظهار کرد: از دولت می‌خواهیم برای واردات و صادرات اقلام مرتبط با صنعت لبنی یک ارز و یک تعرفه مرجع تعیین کند تا ما در حوزه صادرات دچار مشکل نشویم.
به گفته تیموری، در حال حاضر افغانستان، روسیه و عراق بزرگترین مقاصد صادراتی فرآورده‌های لبنی کشور ما هستند همچنین کشور‌های حاشیه خلیج فارس از جمله قطر، امارات و کویت و کشور ژاپن، جمهوری آذربایجان و ارمنستان از دیگر مشتریان لبنیات ایران هستند.
وی با اشاره به اینکه عراق تنها واردات چند قلم محصولات لبنی به کشورش را ممنوع کرده است، گفت: واردات محصولاتی مانند ماست و دوغ ممنوع شده، اما به دلیل کمبودی که در بازار‌های کشور وجود دارد اجازه واردات سایر اقلام را صادر می‌کند.
تیموری با اشاره به اینکه قیمت محصولات لبنی بعد از گران شدن بنزین نوسانی نداشته است، بیان کرد: قیمت ۱۴ قلم فرآورده لبنی که ۷۵ درصد سبد مصرفی مردم را تشکیل می‌دهد با مجوز دولت افزایش پیدا می‌کند و راجع به مابقی محصولات آئین نامه داریم و بر اساس آئین نامه افزایش قیمت رخ می‌دهد.
وی درباره اینکه آیا برنامه‌ای برای افزایش قیمت لبنیات تا پایان سال وجود دارد، افزود: بنده لسان الغیب نیستم و ممکن است این اتفاق رخ بدهد، اما از الان نمی‌توان پیش بینی کرد که قیمت لبنیات تا پایان سال افزایش می‌یابد یا خیر؟
تیموری قیمت مصوب هر کیلو شیر خام را ۲ هزار و ۳۹۰ تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر هر کیلو شیر خام با نرخ ۲ هزار و ۶۰۰ تومان از دامداران خریداری می‌شود که با این وجود پیگیر افزایش قیمت لبنیات هستیم، اما از مقررات و ضوابط دولت پیروی می‌کنیم و تابع آن هستیم.
بی مهری مسئولان به توزیع شیر مدارس/فاصله وحشتناک سرانه مصرف لبنیات با متوسط جهانی
حسین چمنی کارشناس صنعت لبنیات در ادامه این نشست با اشاره به اینکه سالهاست توزیع شیرمدارس مورد بی مهری مسئولان دولتی قرار گرفته است، اظهار کرد: طی۱۰ الی ۱۲ سال گذشته مصوبه مجلس مبنی بر اینکه تمام دانش آموزان باید ۷۰ نوبت شیر ۲۰۰ سی سی دریافت کنند، اجرا نشده است.
وی با اشاره به راهکار‌های افزایش سرانه مصرف شیر در کشور گفت: راهکار اول این است که باید نگرش ما و به ویژه مسئولان تغییر کند. متأسفانه در کشور ما نگرش‌ها بیمار و درمان محور است، در حالیکه باید پیشگیری محور باشیم.
چمنی با بیان اینکه ۸۰ درصد کلسیم بدن از لبنیات تأمین می‌شود، افزود: ما باید مردم را آگاه کنیم که خودزنی نکنند و وقتی که لبنیات گران می‌شود، از خرید آن سر باز نزنند، چرا که هزینه‌های درمان بسیار بالاتر از هزینه‌ای است که برای خرید لبنیات صرف می‌شود.
کارشناس صنعت لبنیات با اشاره به اینکه میزان تولید شیر کشور از ۸ میلیون تن بیشتر نیست، بیان کرد: ۱۰ درصد این رقم صادر می‌شود، پنج درصد به مصرف گوساله‌ها می‌رسد و پنج درصد شامل ضایعات است، بنابراین سرانه مصرف حدود ۸۰ کیلوگرم است که با سرانه مطلوب جهانی که ۲۷۰ کیلوگرم به بالا است، فاصله وحشتناکی داریم.
تصمیمات دولت بر قیمت محصولات لبنی تاثیر گذار است
محمد رضا فربد عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لبنی کشور در پایان این نشست با اشاره به اینکه سرانه مصرف شیر در سال بیش از ۶.۸ میلیون تن نیست، اظهار کرد: اگرچه آمار‌های مبنی بر تولید سالیانه ۱۰ میلیون تن شیرخام در کشور اعلام می‌شود، اما این میزان تولید واقعیت ندارد.
وی با اشاره به اینکه صنعت لبنیات در صادرات صنایع غذایی سرآمد است، افزود: اگرچه سالهاست در کشور به دنبال خصوصی سازی هستیم و مشکلات متعددی در این باره وجود دارد، اما صنعت شیر جز معدود صنایعی بوده که به طور کامل خصوصی سازی است و به عبارت دیگر این صنعت جز رقابتی‌ترین صنعت کشور به شمار می‌رود.
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لبنی کشور در پایان تصریح کرد: اگر دولت تصمیم جدیدی اتخاذ نکند و تغییری در بازار متغییر‌های مؤثر بر قیمت لبنیات ایجاد نشود، افزایش قیمتی در این زمینه رخ نمی‌دهد.

(دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸) ۲۲:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها