دوشنبه / ۲ دی ۱۳۹۸ / ۱۳:۰۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۰۵۴۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ساخت مکمل ضد اسهال گوساله شیرخوار توسط محققان دانشگاهی

محققان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، موفق به ساخت مکمل ضد اسهال گوساله شیرخوار بر پایه آنتی‌بادی و پروبیوتیک شدند.

اسهال عمده‌ترین بیماری و عامل خسارت در گوساله‌های شیرخوار است. ای‌کلای انتروتوکسیژنیک K99 یکی از مهم‌ترین عوامل بیماری‌زای مرتبط با اسهال شناخته می‌شود و ایمنوگلوبین‌های زرده تخم‌مرغ(IgY) به‌همراه پروبیوتیک‌ها به‌عنوان یک جایگزین ارزان برای آنتی‌بیوتیک‌ها جهت پیشگیری و درمان عفونت‌ها است.

هدف از این فناوری، تهیه IgY اختصاصی علیه ای‌کلای K99 و تعیین دوز بهینه آن همراه با پروبیوتیک‌ها و سپس تعیین اثر آنها در گوساله‌های شیرخوار است. مکمل پروبیوتیکی حاوی هفت گونه باکتری انتروکوکوس فاسیوم، پدیوکوکوس اسیدی لاکتی‌سی، استرپتوکوکوس ترموفیلوس، لاکتوباسیلوس بولگاریکوس، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، لاکتوباسیلوس رامنوسوس و بیفیدوباکتریوم بیفیدیوم است که دوز مناسب برای استفاده از پودر زرده تخم‌مرغ، یک گرم تعیین شده است.

بر اساس این پژوهش، محصول تولیدی سبب بهبود وزن روزانه، سلامت و ایمنی و کاهش شیوع اسهال در گوساله‌های شیرخوار می‌شود. بنابراین، فرآورده حاضر می‌تواند راهکار مناسبی برای کاهش شیوع اسهال و جایگزین کارآمدی برای کاهش استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در گوساله‌های شیرخوار شود.

این دستاورد پژوهشی که از سوی دکتر آرمین توحیدی، عضو هیأت علمی گروه دامی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، دکتر مهدی ژندی، عضو هیأت علمی گروه دامپروری پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دکتر ناهید مژگانی، عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیات واکسن و سرم‌سازی رازی و امیر کرم‌زاده دهاقانی، دانشجوی دوره دکترا به انجام رسیده است، در بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار و هفتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت، در غرفه ویژه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.

(دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸) ۱۳:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها