یکشنبه / ۱ دی ۱۳۹۸ / ۲۳:۵۴
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۹۰۵۳۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

جمعیت دام سبک مولد از ۳۵ میلیون راس فراتر رفته است/قیمت هر کیلو دام سبک ۳۴ هزار تومان

پوریان گفت: جمعیت دام سبک مولد کشور از ۳۵ میلیون راس در کشور فراتر رفته کهموجب کاهش قیمت دام زنده شده است.

منصور پوریان رئیس شورای صادرکنندگان دام کشور با اشاره به اینکه بازار کنونی گوشت قرمز در بهترین شرایط به سر می برد، اظهار کرد: در حال حاضر در بخش گوشت گرم و دام سبک به دلیل زایش‌های پاییز با مازاد روبرو هستیم.
وی افزود: ترافیک دام سنگین در واحد‌های دامداری و انجام ۷۵ درصد زایش‌های پاییز موجب شده تا دامداران با مشکلات متعددی روبرو شوند که بنابر اظهارات اخیر سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، وزارتخانه در حال آماده سازی پکیجی به منظور خروج مازاد دام روی دست دامداران است.
پوریان ادامه داد: امسال برخلاف سال گذشته به سبب شرایط مساعد مرتع و بارش نه تنها کمبودی از حیث تولید نداریم، بلکه مازاد دام روی دست دامداران به شدت بالاست.
رئیس شورای صادرکنندگان دام کشور قیمت کنونی هر کیلو دام سنگین درب دامداری را ۲۵ تا ۳۰هزار تومان و دام سبک را ۳۳ تا ۳۴ هزار تومان اعلام کرد.
وی انباشت دام در واحد‌های دامداری را یک مزیت دانست و گفت: شرایط مساعد مرتع و بارش و زایش‌های مناسب پاییز از یک سو و واردات مناسب گوشت از سوی دیگر زمینه را برای تعادل قیمت در بازار فراهم کرده است.
پوریان با اشاره به اینکه جمعیت دام سبک مولد کشور از  ۳۵  میلیون راس در کشور فراتر رفته است، بیان کرد: تعداد بالای دام مولد در کشور موجب شده قیمت هر کیلو دام زنده نسبت به یک ماه اخیر در بازار یک هزار تا ۲ هزار تومان کاهش یابد.
قیمت دام زنده در ایام پایانی سال روند نزولی در بازار به خود می گیرد
به گفته این مقام مسئول، با وجود شرایط مساعد زایش دام سبک در فصل پاییز و ترافیک دام سنگین در واحد‌های دامداری، وزارت جهاد کشاورزی به طور مداوم اخطار‌هایی مبنی بر خروج مقداری دام از کشور صادر می‌کند چرا که با نزدیک شدن به ایام پایانی سال و رسیدن تولید به اوج، قیمت با روند نزولی در بازار روبرو می‌شود.
وی با اشاره به دیگر دلایل کاهش قیمت گوشت در بازار گفت: سازمان دامپزشکی طی یک و سال نیم گذشته با استقرار در کشتارگاه‌ها از کشتار دام سبک، ماده و میش جلوگیری می‌کند که در نهایت این امر در رشد ۱۲ تا ۱۵ درصدی پرواربندی دام سبک و جمعیت دام مولد تاثیر بسزایی داشته است.
رئیس شورای صادرکنندگان دام کشور در پایان با بیان اینکه واردات گوشت کمک بزرگی به صنعت دامپروری کرده است، تصریح کرد: در گذشته برای مصارف داخلی مجبور به کشتار میش بودیم که خوشبختانه با استقرار سازمان دامپزشکی در کشتارگاه‌ها و ممنوعیت کشتار، گوشت مورد نیاز از این محل از طریق واردات صورت می‌گیرد که این امر تاثیر بسزایی در حمایت از جمعیت مولد کشور داشته است.

(یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸) ۲۳:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها