یکشنبه / ۱ دی ۱۳۹۸ / ۲۲:۰۷
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۹۰۵۳۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس سرویس عمومی

گزارش کمیسیون کشاورزی مجلس از هجوم بی‌سابقه ملخ‌های صحرایی به کشور

کمیسیون کشاورزی با ارائه گزارشی درخصوص هجوم بی سابقه ملخهای صحرایی به کشور اعلام کرد: خدمات هواپیمایی برای سم پاشی، تامین سم مورد نیاز، خدمات بخش خصوصی، تخصیص اعتبارات از مهمترین مشکلات عملیاتی در مقابله با مخاطرات ناشی از هجوم ملخ های صحرایی بوده است.

علی ابراهیمی سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی عصر امروز یکشنبه با ارائه گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در  خصوص عملکرد دستگاه های اجرایی برای مقابله با مخاطرات ناشی از هجوم ملخ های صحرایی به عرصه های طبیعی و اراضی کشاورزی کشور اظهارداشت: گسترش فوق‌العاده ملخ صحرایی در کشور به دلیل شرایط مطلوب بارندگی در سال جاری به قدری زیاد بوده که حداقل ۹ استان درگیر این مسئله هستند.
وی افزود: عدم واکنش سریع در موقع شروع بحران و تاخیر در تصمیم گیری برخی مسئولین برای مبارزه موثر با این آفت، به گسترش حجم خسارات وارده به محصولات زراعی و باغی کشاورزان و عرصه‌های طبیعی کشور منجر شده است.
بر اساس گزارش کمیسیون کشاورزی مجلس،  به دلیل درگیری کشور با بحران سیلاب‌ها در روزهای نخست سال ۹۸ متاسفانه درخواست‌های کشاورزان و سازمان حفظ نباتات برای مبارزه با ملخ صحرایی و تامین اعتبار لازم برای آن در زمان مناسب مورد توجه قرار نگرفته است. ضمن اینکه عدم تامین به موقع اعتبار لازم و پشتیبانی عملیاتی نامناسب از مبارزه با ملخ صحرایی (به خصوص به واسطه تجهیزات قدیمی و بعضا مستعمل) مهمترین مشکلات دستگاه اجرایی در این زمینه بودند.
بر مبنای این گزارش؛ امکان ادامه هجوم ملخ به اراضی کشاورزی و عرصه‌های طبیعی کشور در سال جاری و همچنین افزایش احتمال طغیان این آفت در سال‌های آینده، ضرورت توجه ویژه به موضوع را دو چندان می‌کند. علاوه بر این آمادگی کامل مراکز عملیاتی و نهادهای پشتیبانی کشور برای مبارزه با هجوم ملخ صحرایی در آینده بسیار مهم است.
کمیسیون کشاورزی مجلس با اعلام اینکه هجوم ملخ های صحرایی به کشور از سال ۴۲ تاکنون بی‌سابقه بوده است، تصریح کرد: استان‌های مورد هجوم در موج اول ورود ملخ‌ها شامل هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر، فارس و خوزستان و در ادامه استان های خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام هستند.

 سطح مبارزه با ملخ صحرایی؛ ۷۴۶ هزار هکتار
بر مبنای نتایج به دست آمده در این گزارش، سطح مبارزه با هجوم ملخ صحرایی تا تیرماه ۹۸ به مساحت ۷۴۶ هزار هکتار بوده است.
بنابر این گزارش؛ اعتبارات استفاده شده برای مبارزه با افت ملخ صحرایی به دو صورت ملی و استانی تخصیص داده شده است و بیشترین همکاری با دستگاه های اجرایی کشور را استان های خوزستان و بوشهر جهت مبارزه با این آفت داشته اند.
بر اساس گزارشات اعلام شده، خدمات هواپیمایی برای سم پاشی، تامین سم مورد نیاز، خدمات بخش خصوصی، تخصیص اعتبارات از مهمترین مشکلات عملیاتی در جریان مبارزه با این پدیده بوده است.
با توجه به تحقیقات و نتایج به دست آمده، این کمیسیون پیشنهاد کرده است که  همه امکانات کشور در استان‌های درگیر این آفت بسیج شده و با محوریت و مدیریت سازمان جهاد کشاورزی استان و دستگاه‌های تخصصی در عملیات کنترل و مبارزه بکار گرفته شود.
کمیسیوین کشاورزی مجلس خواستار بررسی و پیگیری قصور یا تقصیر برخی مسئولین در مورد تامین به موقع اعتبارات لازم جهت مبارزه با ملخ صحرایی شده و پیشنهاد کرد تا اعتبارات مورد نیاز جهت مبارزه با هجوم ملخ صحرایی در اسرع وقت از طرف سازمان برنامه و بودجه در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.
 استفاده از خدمات بخش خصوصی در  مبارزه با این آفت، پرداخت مطالبات بخش خصوصی از دیگر پیشنهادات کمیسیون کشاورزی بوده است
 این کمیسیون همچنین پیشنهاد کرده است با توجه به نقش حاکمیتی دولت در کنترل آفات عمومی، شرکت خدمات ویژه هوایی وزارت جهاد کشاورزی ضمن تبدیل به یک مرکز خدمات هوایی ذیل سازمان حفظ نباتات کشور با اختصاص ردیف بودجه مستقل و تامین اعتبارات کافی، تقویت و تجهیز شود.

 قوه قضاییه وضعیت آمادگاه کشوری مبارزه با ملخ را تعیین تکلیف کند
کمیسیون پیشنهاد کرده است که  با تعیین تکلیف نهایی وضعیت آمادگاه کشوری مبارزه با ملخ از طرف قوه قضائیه، این مجموعه برای پشتیبانی عملیات‌های بحرانی مبارزه با آفات احیاء شده و هر چه سریعتر مراکزی با همین هدف در نقاط حساس کشور (به تشخیص دستگاه تخصصی) راه اندازی شود.
بر اساس این گزارش همچنین پیشنهاد شده است با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر مراکز تحقیقاتی و پژوهشی مرتبط تولید داخلی عوامل بیولوژیک کنترل کننده گونه‌های مختلف ملخ و همچنین تولید داخلی ماده موثره سموم شیمیایی تحت عنوان "یو ال وی" به خصوص از طریق شرکت‌های دانش بنیان حمایت شود.

نماینده ایران در فائو پیگیری قصور کشورهای همسایه باشد
بنابر این گزارش همچنین پیشنهاد شده است که نمایندگی ایران در سازمان خوار و بار جهانی ملل متحد (فائو) با همکاری وزارت امور خارجه در مورد پیگیری قصور کشورهای همسایه ایران برای مبارزه با ملخ صحرایی فعالانه‌تر عمل کرده و گزارش اقدامات خود در این خصوص را به مجلس ارائه کند.
 کمیسیون کشاورزی همچنین پیشنهاد کرده است مسئولین استانی که بیشترین حمایت و عملکرد مناسبی در مورد مبارزه با این آفت داشته‌اند مورد تشویق قرار گیرند.

(یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸) ۲۲:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها