یکشنبه / ۱ دی ۱۳۹۸ / ۲۱:۴۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۰۵۳۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

پیشنهاد نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد درباره کشاورزی ایران و محصولات تراریخته

نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد گفت: محصولات کشاورزی از آب بر به کم آب بر تغییر داده شود یعنی محصولاتی کشت شود که میزان آب کمتری استفاده می کنند با این شرط که معیشت مردم دچار آسیب نشود.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد  در سال ۱۹۴۵ توسط ۴۴ کشور عضو سازمان ملل متحد با هدف حمایت از کشاورزی جهان به ویژه کشورهای عضو تاسیس شد، این سازمان بین المللی نمایندگانی نیز در کشورهای عضو از جمله ایران دارد. فائو به اعضایش شامل اتحادیه ارو‍پا و ۱۸۳ کشور خدماتی ارائه می‌دهدفائو بالاترین جایگاه صاحب نظری در حوزه کشاورزی را دارد. بنابراین نظر آنها درباره جایگاه کشاورزی کشورها بسیار مهم است از این رو مصاحبه ای را با نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در ایران انجام دادیم.
* چه نظری در باره کشاورزی ایران دارید و اگر بخواهید به چند پیشنهاد اشاره کنید که در کشاورزی ایران تاثیرگذار باشد چیست؟
نماینده فائو: اگر بخواهم به مهمترین نکته در کشاورزی ایران اشاره کنم بهره‌وری آب و عملکرد محصولات کشاورزی در ایران باید افزایش یابد و باید محصولات کشاورزی از آب بر به کم آب بر تغییر داده شود یعنی محصولاتی کشت شود که میزان آب کمتری استفاده می کنند با این شرط که معیشت مردم دچار آسیب نشود. کشاورزان با رعایت همین اصل می‌توانند وضعیت زندگی خودشان را ارتقا دهند زمانی که کشاورزان محصولاتی انتخاب می کنند که آب کمتری استفاده می کند و می توانند محصول بیشتری برداشت کنند بنابراین درآمد آنها هم افزایش خواهد یافت.
بررسی میدانی در یکی از پروژه‌هایی که در ایران اجرا می شود، نشان داد که کشاورزان علاقه‌مند به کشت محصولاتی هستند که بازار مناسب تری برای آنها دارد تا بتوانند از این طریق خانواده شان را تامین کنند اما سیاست و برنامه ها در کشاورزی ایران باید به گونه ای باشد که کشاورزانی که محصولات کم آب بر را استفاده می کنند سود بیشتری داشته باشم و این به توسعه پایدار کمک خواهد کرد.
* عملکرد کشاورزی ایران در مقایسه با کشورهای دیگر در چه جایگاهی قرار دارد؟
نماینده فائو: بدون شک کشاورزی ایران در مقایسه با کشورهای همسایه در جایگاه بسیار خوبی است اما به این مفهوم نیست که همه چیز در کشاورزی ایران عالی است و این مسئله را در مقایسه با کشاورزی کشورهای پیشرفته می توان متوجه شد و کشاورزی در دنیا اکنون موضوع و بحث های سیاسی است چون با امنیت غذایی مرتبط است.
* نظر شما به عنوان نماینده فائو درباره محصولات تراریخته یا GMO چیست؟
نماینده فائو: فائو هیچ نظر رسمی در این زمینه ندارد و آن را به عنوان یک موضوع علمی می پذیرد.
* نظر شخصی شما درباره محصولات تراریخته چیست؟
نماینده فائو: این یک موضوع شخصی است و باید مطمئن شویم کسانی که این محصول را تولید می‌کنند برچسب بزنند و در نهایت خود مصرف کننده است که تصمیم می گیرد آیا استفاده کند یا نه؟ مثلاً شاید شکر به دلیل قیمت پایین در برخی مناطق فراوان هم استفاده شود اما در نهایت خود مصرف کننده است که با اطلاعات و دانشی که دارد این محصولی را که مضر است استفاده کند یا نه؟
* مطرح می شود که فائو آمارهای خود را از وزارت جهادکشاورزی می‌گیرد و خودش این آمارها را استخراج نمی کند
نماینده فائو: بله همین طور است در واقع این رسم فائو است و آمارهایی را که نیاز دارد  از دولتها می گیرد اما این اطلاعات را فائو پردازش می کند برای این که مطمئن شود این آمارها دقت و صحت خود را دارند با آمار کشورهای مختلف مقایسه انجام می دهد.
* رشته دانشگاهی شما چیست؟
نماینده فائو: اقتصاددان هستم و بلدم از آمارها خوب استفاده کنم.

(یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸) ۲۱:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها