یکشنبه / ۱ دی ۱۳۹۸ / ۰۹:۲۹
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۰۵۱۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
فارس
سرویس اقتصاد

دولت با افزودن 90 منطقه ویژه اقتصادی دچار بی انضباطی مالیات می‌شود

کارشناس اقتصادی گفت: با اضافه کردن 90 منطقه ویژه اقتصادی به مناطق آزاد فعلی، دولت دچار بی انضباطی مالیاتی فراوانی خواهد شد.

صدیف بدری نماینده مجلس در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: شکل گیری 90 منطقه ویژه اقتصادی از سال 95 کلید خورد و تاکنون با کارشناس های لازم پیگیری شده و ارتباطی به پایان کار مجلس فعلی در آستانه انتخابات جدید ندارد.
 
وحید شقاقی کارشناس اقتصادی در سوی دیگر استودیو گفت: مناطق آزاد با هدف جذب سرمایه گذار خارجی و رونق اقتصادی در داخل کشور ایجاد شد اما تاکنون مناطق آزاد فعلی و موجود هیچکدام از این اهداف را محقق نکرده است. تا زمانی که چالش های فعلی حل نگردد ایجاد چالش های بعدی راهگشا نخواهد بود.
 
او ادامه داد: در شرایط فعلی که کشور مشکلات مالیاتی و اقتصادی فراوان دارد آیا درست است که تصمیم به تبدیل کل کشور به منطقه آزاد گرفته شود؟ با اضافه کردن 90 منطقه ویژه اقتصادی به مناطق آزاد فعلی، دولت دچار بی انضباطی مالیاتی فراوانی خواهد شد.
 
شقاقی با اشاره به امداد و ارقام ثبت شده افزود : عملکرد مناطق آزاد اقتصادی از صفر بیشتر نبوده است.
 
او ادامه داد: آمار صادرات مناطق آزاد کشور از سال 92 تاکنون حدود 5 میلیارد دلار بوده این در حالی است که درآمد کشور از صادرات غیرنفتی در همان دوره 45 میلیارد دلار بوده این در حالی است که واردات این مناطق دو برابر صادرات آنها بوده است.
 
شجاعی دیگر کارشناس اقتصادی در ارتباط تصویری با این برنامه گفت : وسعت کنونی مناطق آزاد ایران حدود 12 برابر دیگر کشورهاست.
 
او ادامه داد: افزایش تعداد مناطق ویژه اقتصادی با اهداف برنامه ششم توسعه که نگاهی اصلاح گرا نسبت به هزینه ها و درآمدهای دولت دارد منافات دارد.
 
صدیف بدری با اعلام موافقت با طرح افزایش تعداد مناطق آزاد اقتصادی افزود: برای رونق اقتصادی در کشور نیازمند ارائه مشوق هایی همچون معافیت مالیاتی هستیم که از طریق گسترش و افزایش مناطق آزاد تجاری حاصل می گردد.
 
شقاقی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه دلیل و اولویت گسترش و افزایش مناطق اقتصادی از سوی مجلس شورای اسلامی آن هم در نزدیکی ایام انتخابات مجلس چیست؟ افزود: افزایش تعداد مناطق آزاد مغایر با سیاست های کلی کشور و آمایش سرزمینی است.
 
او ادامه داد: بخش اعظم معافیت های مالیاتی کشور که بر درآمد مالیاتی دولت اثر مستقیم دارد مربوط به مناطق ویژه اقتصادی می شود. با افزایش تعداد این مناطق ، درآمد مالیاتی دولت کمتر هم خواهد شد آیا دولت قصد کسب مالیات دارد یا خیر؟
 
شجاعی کارشناس اقتصادی و مناطق ویژه تجاری در پاسخ به این سؤال که آیا مناطق آزاد اقتصادی، دروزاه قاچاق به کشور هستند؟ گفت: با شکل گیری شرکت های صوری در مناطق آزاد، در سال های گذشته تاکنون 12 هزار شرکت صوری شناسایی شد که عملاً فعالیتی هم ندارند.
 
شقاقی با تأیید گفته های شجاعی افزود: مناطق آزاد به جای سکوی صادرات سکوی واردات به کشور بوده و هستند.
 
صدیف بدری با بیان اینکه حجم قاچاق واردات در مناطق آزاد بسیار کمتر از دیگر مرزهای کشور است افزود: راه اندازی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی راهکاری برای جلوگیری از تخلیه شهرها و استان های مرزی کشور است. 40 سال است که روستاها و شهرهای مرزی کشور را خالی از جمعیت کرده ایم. مناطق آزاد انگیزه برگشتن روستاییان و مرزنشینان به شهرشان است.
 
محمد فیضی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: مناطق آزاد جدید در مناطق محرومی که در حال حاضر هم مالیات نمی دهند بنا خواهد شد، قصد ما ایجاد تولید در مناطق محروم است.
(یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸) ۰۹:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها