چهارشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۸ / ۲۰:۱۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۰۴۵۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

سالانه ۷۷۰ هزار تن انواع آبزیان از دریا صید می‌شود

معاون صید بنادر و ماهیگیری سازمان شیلات گفت: سالانه ۷۷۰ هزار تن انواع آبزیان از دریاهای کشور صید می شود که سهم استان های شمالی از این مقدار ۴۲ هزار تن در سال است.

سید پرویز محبی نوذر روز چهارشنبه در مراسم آغاز فعالیت مجدد کشتی تحقیقاتی گیلان اظهار کرد: یازده هزار و ۵۰۰ شناور در کشور وجود دارد که ۱۴۰ هزار نفر به صورت مستقیم بر روی این شناور ها مشغول به کار هستند.
وی افزود: مجموع صید سالانه کشور حدود ۷۷۰ هزار تن انواع آبزیان است که استان های شمالی با ۴۹ هزار تن، سهم ۶ درصدی در صید را به خود اختصاص داده اند.
محبی با ابراز نگرانی از صید بی رویه و غیر مجاز برخی از صیادان و بروز آسیب های مختلف بر بستر دریا تاکید کرد: حفظ، بازسازی و برنامه‌ریزی جهت برداشت ذخایر دریا بیش از پیش اهمیت دارد و سازمان شیلات ایران شناسایی منابع جدید دریایی با هدف ایجاد اشتغال، توجه به تحقیقات علوم شیلاتی و تامین غذای سالم جامعه را در دستور کار خود دارد.
وی با ابراز خرسندی از راه اندازی مجدد کشتی تحقیقاتی گیلان ادامه داد: این کشتی با وجود قدمت ۵۰ ساله ، می‌تواند در شناسایی انواع آبزیان و انجام تحقیقات تا عمق هزار متر کمک شایانی به حفظ و شناسایی ذخایر دریا کرده و باید در راستای حفظ آن حمایت های مالی از سوی همه مسئولان صورت پذیرد.
محبی با اشاره به وضعیت نامطلوب کیلکا در خزر گفت: باید با انجام اقدامات مناسب در راستای بهبود وضعیت کیلکا و ماهیان خاویاری بیش از پیش اقدام شده و با رها سازی انواع آبزیان و تکثیر طبیعی و مصنوعی و ذخیره سازی گونه ها گام های موثری برداریم.
وی تاکید کرد: شناسایی منابع جدید دریایی  برای برداشت از آن و ایجاد اشتغال در دستور کار سازمان شیلات ایران است که برای تحقق این دو موضوع نیازمند تحقیقات و پژوهش در دریاها هستیم تا آگاهی ها و اطلاعات لازم را از نادانسته های دریا به دست آوریم .
روز چهارشنبه پس از هشت سال توقف، کشتی تحقیقات شیلات شمال کشور با عنوان کشتی گیلان مجددا راه اندازی و به چرخه تحقیقاتی شیلات برگشت .
این کشتی ساخت سال ۱۹۷۱ به  طول ۵۴ متر و آبخور حدود چهار متر با قدرت موتور هزار اسب بخار مجهز به سیستم ناوبری و مخابراتی روز، وینچ های نمونه برداری تا اعماق هزار متر ،تورترال پلاژیک و کف است.
انجام پروژه هیدروبیولوژی دریای خزر ، همکاری در نقشه برداری از حوزه جنوبی دریای خزر و همکاری با وزارت نفت در اکتشافات نفتی دریای خزر، همکاری با محیط زیست سازمان ملل و محیط زیست دریایی در نمونه برداری ها از آب و بستر دریا وهمکاری با انستیتو ماهیان خاویاری از جمله عملیات ها  فعالیت های اجرایی کشتی گیلان بود که در کارنامه فعالیت های این کشتی موجود است.
بندرانزلی در ۴۰ کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع است.

(چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸) ۲۰:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها