دوشنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۸ / ۱۶:۴۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۰۳۹۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

در بذر سبزی و صیفی وضعیت شکننده‌ای داریم

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حوزه بذر سبزی و صیفی وضعیت شکننده‌ای داریم.

عباس کشاورز در مراسم تجلیل از برگزیدگان علمی و اثرگذاری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، با بیان اینکه اقداماتی که در امر تحقیقات انجام می‌شود ممکن است در مدت کوتاه جواب ندهد ولی اگر پایه‌گذاری درستی شود، قطعا موثر خواهد بود، خاطرنشان کرد: تحقیقات نگین توسعه کشور است و باید از آن مراقبت کنیم.
 
وی ادامه داد: کشور تحت فشار جنگ اقتصادی جدی است و کسی را جز بخش دولتی، خصوصی، دانشگاه‌ها و تحقیقات ندارد که مشکلاتش را حل کند.
 
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی افزود: چند آسیب وجود دارد که باید به آنها ورود پیدا کرده و برای رفع آن تلاش مضاعفی داشته باشیم. ما در بذر برخی سبزی و صیفی‌جات وضعیت شکننده‌ای داریم. ضمن اینکه این تکنولوژی در حال تحول است، بیزینس آن کم نیست و باید گروه‌های تحقیقاتی وارد شوند تا ببینیم چه می‌توانیم انجام دهیم.
 
وی تصریح کرد: در این حوزه‌ها مصرف‌کننده باید راضی باشد و نمی‌توان به اجبار آنها را وادار به مصرف کرد. در حقیقت بایستی به کیفیت تولید، محصول و فراورده‌ها توجه کنیم و بخش خصوصی و مصرف‌کننده را با خودمان همراه کنیم.
 
کشاورز با اشاره با اینکه در بذر صیفی و سبزی بیش از ۹۰ درصد وابستگی داریم گفت: در رابطه با کود وابستگی زیادی نداریم اما لازم است تغییر رویکردهای جدیدی داشته باشیم. اگرچه رویکردهای خوبی ایجاد شده، اما هنوز وابستگی قطع نشده است. بخش خصوصی نیز در این زمینه آمادگی دارد و ما باید تصمیم سیاستی، فنی و ترویجی بگیریم. همچنین لازم است فرآیندی تصمیم گیری شود.
 
در مکمل‌های دارویی و غذایی وابسته‌ایم
 
وی همچنین به مکمل‌های دارویی و  غذایی نیز اشاره کرد و گفت: در رابطه با مکمل‌های دارویی، غذایی و هورمون‌های تولید مرغ و تخم مرغ، شیر و بعضا گوشت، وابسته هستیم که بسیار مشکل دارد و بر کیفیت و تولید اثرگذار است. لازم است موسسه رازی، دامپروری، معاونت امور دام، بخش خصوصی و سازمان دامپزشکی این مشکلات را حل کنند.
 
کشاورز خاطرنشان کرد: تجربه دنیا بر این است که بیشتر اختراعات، نوآوری‌ها و بروز خلاقیت‌ها در محدودیت ایجاد شده است. اگر توجه کنید اغلب اختراعات در جنگ‌ها بوده است، گاهی این اختراعات مخرب است و بشر در مقابل آن ایستاده است، اما تکنولوژی رفته‌رفته توسعه پیدا کرده است.
 
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: امنیت غذایی موضوع دیگر حائز اهمیت است، خصوصاً در این ایام موضوع امنیتی بودن امنیت غذایی را به طور کامل می‌توان لمس کرد. شاید در فضای آزاد آنقدر قابل درک نبود اما بار این کلمه سنگین و پیچیده است. تمام آحاد جامعه و تصمیم‌گیری سیاسی جامعه نیز نسبت به این مسئله حساس شدند، که حساسیت درستی است. در بخش کشاورزی هرگاه مورد سوال قرار بگیریم، باید استقبال کنیم زیرا محترم شمرده می‌شویم.
 
به گفته وی، رویکرد و راهبرد ما تقویت تولید داخلی است. شرایط کشور ایجاب می‌کند که خیلی به تولید بپردازیم. در ذهن محققین، مروجین، بخش خصوصی، اجرا، کارشناس باید این باشد که اراده بر افزایش تولید داخلی، برای امنیت غذایی و توسعه فضای کسب و کار و تجارت است. در این راستا باید به شاخص‌هایی از جمله پایداری آب و کشاورزی توجه شود.
 
وی خاطرنشان کرد: برای حل چالش‌ها تدابیر خوبی اندیشیده شده است و همچنین برای شاخص کشاورزی نیز خواهشم این است که هر فکری که می‌کنید، مراقب کسب و کار و درآمد کشاورز باشید. راه کسب و کار کشاورز، توجه به تقاضا است. تولید زیاد بدون توجه به بازار، تولید حساب نشده، تولید بدون پیش‌بینی محل تقاضا، برای هیچ کس سود ندارد.
 
به گفته وی، تحقیقات می‌تواند کمک کند اما اگر مروج  با کشاورزان برنامه‌ها را تحلیل و توجیه کند، به نفع همگی خواهد شد.
 
کشاورز گفت: تولید در شرایط عالی قرار دارد و امسال برای دو سال در این دوره، رشد بخش کشاورزی رشد اقتصادی کشور را نجات داده است.
(دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸) ۱۶:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها