شنبه / ۲۳ آذر ۱۳۹۸ / ۱۳:۱۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۰۳۵۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سهم ۶ درصدی گوجه فرنگی گلخانه‌ای در تولید

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سالانه بیش از ۵.۶ میلیون تن گوجه فرنگی در کشور تولید می شود که سهم گوجه فرنگی گلخانه ای از این میزان تولید تنها ۶ درصد است.

«غلامرضا تقوی» افزود: طبق آمار جمع‌ بندی سال ۹۷، بیش از ۳۳۳ هزارتن گوجه فرنگی گلخانه ای در سطح یک هزار و ۲۰۰ هکتار فضای بسته تولید شده بود که برآوردها نشان می دهد تولید این محصول در سال ۹۸، حدود ۱۹۱ هزار تن افزایش یابد که حجم تولید این محصول را به ۳۳۳ هزار و ۸۸۳ تن خواهد رسید.
وی اظهار داشت: بر اساس برنامه ششم توسعه قرار است با توسعه فضای گلخانه های کشور تولید محصول گوجه فرنگی گلخانه ای به ۶۸۲ هزار تن برسد که بخشی از نیاز بازار داخلی را تامین خواهد کرد.
وی با بیان اینکه ایران رتبه هفتم تولید گوجه فرنگی جهان را داراست گفت: طبق آمار سازمان فائو در سال ۲۰۱۶، مجموع تولید گوجه فرنگی در جهان ۱۷۷ میلیون و ۴۲ هزار و ۳۵۹ تن بود که آمار تفکیکی گوجه فرنگی فضای باز از گلخانه ای مشخص نیست.
مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: اکنون گوجه فرنگی گلخانه ای در استان های سراسر کشور تولید می‌شود اما با توجه به استقبال صادرکنندگان تولید آن  در استان‌های مختلف در نوسان است.
وی ۱۰ استان برتر تولید گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای کشور را به ترتیب استانهای یزد با تولید ۷۶ هزار تن، بوشهر  ۵۱ هزار تن، هرمزگان  ۴۸ هزار تن، اصفهان  ۳۱ هزار تن، آذربایجان‌شرقی ۲۰ هزار تن، مرکزی  ۱۵ هزار تن، خوزستان  ۱۲ هزار تن، کرمان  ۹.۷ هزار تن، همدان  ۹.۶ هزار تن، خراسان رضوی  ۹ هزار تن عنوان کرد.
تقوی درباره قیمت گذاری گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای و علل بالابودن قیمت آن نسبت به تولید این محصول در فضای باز افزود: استفاده از بذور هیبرید در تولید گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای باعث شده تا این محصول از  مشخصات کمی و کیفی بالاتر (داشتن عملکرد بالاتر در واحد سطح، یکدست بودن شکل و اندازه میوه ها، سفتی میوه، هم زمان رسی محصول، ماندگاری بیشتر محصول پس از برداشت) و همچنین قابلیت صادراتی برخوردار باشد بنابراین این محصول با نرخ بالاتری نسبت به محصول گوجه فرنگی فضای باز در بازار عرضه می‌شود.
مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد:  اما در بعضی از ماه‌ها بخصوص آذرماه هر سال عواملی مانند کمبود عرضه و شرایط نامناسب اقلیمی جهت برداشت به موقع محصول موجب می‌شود قیمت گوجه‌فرنگی فضای باز بالا برود و در برخی موارد نرخ این محصول با قیمت محصول گلخانه‌ای برابری کند.
وی گفت: گوجه فرنگی گلخانه ای به دلیل هزینه های بالا و کیفیت تولید کماکان قیمتی بالاتر از نرخ تولید گوجه فرنگی در فضای باز دارد.
آذرماه امسال قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی معمولی به یکباره از نزدیک پنج هزار تومان به طور متوسط به ۱۲ هزار تومان و گوجه فرنگی گلخانه ای به بیش از ۲۰ هزارتومان رسید.
بر اساس آمارهای جهانی چین، آمریکا، هند، ترکیه، ایتالیا، برزیل، ایران، اسپانیا، مکزیک و روسیه بزرگترین تولیدکنندگان گوجه‌فرنگی جهان محسوب می‌شوند و اسپانیا، ایتالیا و یونان نیز بزرگترین صادرکنندگان گوجه‌فرنگی فرآوری شده هستند.

(شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸) ۱۳:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها