پنج شنبه / ۲۱ آذر ۱۳۹۸ / ۱۱:۴۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۰۳۲۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایلنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

پای انحصار سه شرکت بر گلوی صنعت بوقلمون

انحصار جوجه یک‌روزه در دست 3 شرکت است این سه شرکت متعهد به تامین نیاز بازار داخل به قیمت تعیین شده‌اند. اما نه تنها نیاز بازار را تامین نکرده، بلکه بخشی از تولید خود را در بازار سیاه بیش از حدود 3 برابر قیمت تعیین شده می‌فروشند.

 در روزهای اخیر انحصار و در کنار آن تشکیل بازار سیاه برای جوجه یک‌روز بوقلمون موجب شده در مدت کوتاهی شاهد افزایش قیمت گوشت آن باشیم.
 
 انحصار در بازار جوجه یک‌روزه بوقلمون زمانی تشکیل شده که به بهانه حمایت از تولید داخلی واردات این نهاده مهم تولید در صنعت بوقلمون محدود شد. البته وزارت جهاد کشاورزی بارها مدعی شده است که حاضر به صدور مجوز واردات برای متقاضیان است، اما در عمل سنگ اندازی‌های آنقدر زیاد بوده که تا امروز تنها یک نفر موفق به دریافت مجوز برای واردات شده و همچنان انحصار این نهاده در دست سه شرکت داخلی مانده است.
 
بررسی قیمت جوجه یک‌روزه بوقلمون نشان می‌دهد قیمت تعیین شده این نهاده در چند ماه اخیر از 15 هزار تومان به 33 هزار تومان افزایش یافته است. البته همین قیمت نیز تنها برای واحدهای است که امکان تامین جوجه یک‌روزه را در یک رقابت تنگاتنگ با هم صنفی‌های خود پیدا کنند. در صورتی که واحدی از این رقابت جا بماند و قصد خرید جوجه یکروزه را داشته باشد، قیمت هر قطعه آن در بازار سیاه تا 70 هزار تومان نیز می‌رسد.
 
در همین بازه زمانی قیمت هر کیلوگرم بوقلمون زنده نیز از 14 هزار به 22 هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت بوقلمون از 17 به 27 هزارتومان افزایش یافته است.
 
محمد حسینی یکی از پرورش‌دهندگان بوقلمون درباره مشکلات به وجود آمده ناشی از انحصار جوجه یک‌‌روزه  اظهار کرد: در حال حاضر تنها سه شرکت جوجه یک‌روز بوقلمون کشور را تامین می‌کنند که پاسخگوی نیاز پرورش‌دهندگان نیست.
 
وی ادامه داد: عدم تطبیق عرضه و نیاز بازار موجب شده که علاوه بر غیر فعال شدن تعدادی از واحدهای پرورشی، بازار سیاه نیز شکل گیرد.
 
حسینی قیمت عرضه هر عدد جوجه یکروزه توسط شرکت‌ها را 30 تا 33 هزار تومان و قیمت آن در بازار سیاه را تا 70 هزارتومان عنوان کرد.
 
به گفته وی؛ در پی این اتفاق شاهد رشد قابل توجه قیمت تمام شده تولید و قیمت گوشت بوقلمون برای مصرف کننده هستیم .
 
حسینی قیمت هر کیلوگرم بوقلمون زنده را 22 هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم گوشت بوقلمون برای مصرف کننده را 27 هزار  تومان عنوان کرد.
 
وی پیش بینی کرد قیمت هر کیلوگرم بوقلمون زنده با توجه به کاهش تولید جوجه یک‌روزه تا مرز 25 هزار تومان افزایش خواهد یافت که نتیجه آن افزایش قیمت گوشت برای مصرف‌کننده است.
 
وزارت جهادکشاورزی مدعی شده است که برای رفع انحصار در این نهاده اساسی تولید صنعت پرورش بوقلمون حاضر است برای هر متقاضیان اجازه‌نامه واردات صادر کند، اما در عمل تا امروز تنها یک متقاضی موفق به دریافت این اجازه نامه شده و از سال گذشته تا امروز  همچنان انحصار در دست این 3 شرکت باقی مانده است.
 
کامبیز جعفری یکی از این متقاضیان است که پس از 6 ماه دوندگی حالا با مانع سازمان دامپزشکی روبه‌روشده است.
 
وی با بیان اینکه سنگ اندازی برای مراجع صادرکننده اجازه واردات موجب تشکیل انحصار در جوجه یک‌روزه بوقلمون شده است.
 
جعفری ادامه داد: انحصار همراه با خود فساد می‌آورد و به نحوی که اکنون شاهد شکل‌گیری بازار سیاه در کنار بازار رسمی جوجه یک‌روزه هستیم.
 
وی درباره چگونگی تشکیل بازار سیاه این نهاده مهم تولید صنعت بوقلمون گفت: این سه واحد رقمی را به عنوان میزان تولید به دستگاه‌های متولی اعلام می‌کنند، اما همیشه بیش از این میزان تولید و در بازار سیاه عرضه می‌کنند.
 
جعفری تفاوت قیمت بازار سیاه با قیمت معمول را حدود 3 برابر دانست.
 
وی نیز پیش‌بینی کرد در صورتی عدم شکست انحصار تعداد واحدهای پرورشی غیر فعال افزوده و قیمت گوشت بوقلمون به شکل جهشی افزایش خواهد یافت.
 
جعفری با تاکید بر اینکه این شرکت‌ها به قیمت تعیین شده پایبند نیستند، گفت: 6 ماه پیش در جلسه‌ای که با حضور تعدادی از پرورش دهندگان تشکیل شد به‌رغم مخالفت ما شرکت‌های صاحب انحصار قیمت 15 هزار تومان را برای هر قطعه جوجه یک‌روزه تعیین کردند، اما همان شرکت‌ها اکنون این نهاده راتا 33 هزارتومان  می‌فروشند.
 
به گفته وی، در آن جلسه برآورد قیمت کارشناسان برای هر قطعه جوجه یک‌روزه حداکثر حدود 7 هزار و 500 تومان بود.
 
جعفری مدعی شده صاحبان انحصار با هزینه‌سازی قیمت تعیین شد برای هر قطعه جوجه یک‌روزه را 2 برابر قیمت واقعی تعیین کردند، اما به آن نیز پایبند نیستند.

 

 برآورد قیمت هر قطعه جوجه یک‌روزه بوقلمون (حداکثر 7500 تومان)

  

(پنج شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸) ۱۱:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها