یکشنبه / ۱۷ آذر ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۰
سرویس : نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
کد خبر : ۹۰۲۵۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...

برگزاری هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی

هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی اول تا چهارم بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

مسعود گیل‌آبادی - رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی - در نشست خبری که امروز  در اتاق بازرگانی با هدف تشریح  برنامه‌ها و فعالیت‌های این سازمان و با حضور  علیمراد سرافرازی - معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور - و برخی از اعضای انجمن‌های مرتبط با مباحث  کشاورزی برگزار شد، با اشاره به برگزاری هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران گفت: این نمایشگاه از اول تا چهارم بهمن ماه سال جاری در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفت‌وگو از ساعت ۱۴ تا ۲۰ با حضور سه انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی، انجمن کودهای شیمیایی و انجمن بذور اصلاح شده برگزار خواهد شد.
 
وی ادامه داد: هدف برگزاری این نمایشگاه پررنگ کردن حضور تولیدکنندگان این عرصه و تحقق شعار رونق تولید است و به همین دلیل بحث تولیدکنندگان را در این زمینه پررنگ کردیم. همچنین در این نمایشگاه ۹۳ شرکت فعال در این سه انجمن شرکت خواهند کرد. از شرکت‌های خارجی نیز برای حضور در این نمایشگاه دعوت شده است.
 
رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی اضافه کرد: مساحت مفید نمایشگاه ۵۰۰۰ مترمربع و مساحت غیرمفید ۱۰هزار متر مربع است. همچنین کلاس‌های آموزشی در طول این نمایشگاه برای مصرف بهتر سموم کشاورزی برگزار خواهد شد.
 
وی با تاکید بر این‌که هدف این نمایشگاه تقویت تولیدکنندگان داخلی و توان تولیدات داخل و برقراری ارتباط مستقیم میان تولیدکنندگان عرضه کنندگان  و مصرف کنندگان نهایی این نهاده است گفت: شعار این نمایشگاه نیز تولید ایرانی، رونق کشاورزی و سرافرازی ملی است.
وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش انتصاب کشاورز را به عنوان سرپرست وزارتخانه جهاد کشاورزی به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد که انتصاب او به وزارت ختم شود.
 
در ادامه این نشست، علیمراد سرافرازی - معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور - با اشاره به این‌که استفاده از آفت کش‌های شیمیایی و غیرشیمیایی جزء تفکیک‌ناپذیر از برنامه مدیریت عوامل خسارت زاست گفت: به عبارت دیگر شیوه‌های متعددی برای مدیریت عوامل خسارت‌زا وجود دارد اما استفاده مناسب و صحیح از سموم، جزئی از برنامه مدیریت تلفیقی عوامل خسارت زاست و امکان حذف آن وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: سیاست سازمان حفظ نباتات در ارتباط با استفاده از این نهاده، در مدیریت عوامل خسارت زا بر استفاده از این عامل به عنوان آخرین شیوه است و تا جایی که امکان دارد سعی می‌کنیم از سایر شیوه‌های کنترلی استفاده کنیم و در کنار آن نیز از سموم استفاده شود. به عبارت دیگر، تلاش سازمان نباتات در سال‌های گذشته بر آن بوده است که از سوی سموم کم خطر یا متوسط خطر،  بیشتر استفاده شود و تا حد امکان  سموم پرخطر از لیست سموم مصرفی کشور حذف شود.
 
معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور اضافه کرد: از اقدامات بسیار مهمی که در سال جاری اتفاق افتاد، حذف چندین سم از جمله سم پرمصرف دیازینون بود که وارداتش نیز ممنوع شد. همچنین در کنار این سموم شیمیایی استفاده از عوامل بیولوژیک به خصوص در گلخانه‌ها با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای کشور در دستور کار سازمان حفظ نباتات قرار گرفت.
 
حذف ۱۲ سم از سموم وارداتی
 
سرافرازی با بیان این‌که تلاشمان بر این است استفاده از عوامل بیولوژیک را در کشور توسعه دهیم گفت: در این راستا پروژه کلانی تعریف شده است که در آینده نزدیک عملیاتی خواهد شد و هدف آن بیش‌تر در مباحث استفاده از عوامل بیولوژیکی داخلی کشور بوده و قرار است با همکاری بخش خصوصی و برخی شرکت‌های بین‌المللی این اقدام انجام شود.
 
وی در ادامه تشریح کرد: اقدام دیگری که در همین راستا سازمان حفظ نباتات انجام داده، حمایت از تولید داخل و رونق تولید است که به نوعی با برگزاری این نمایشگاه و هدف آن همخوانی دارد. در حقیقت تلاشمان بر این است که تا حد امکان بتوانیم در ارتباط با بحث سموم شیمیایی و سموم غیرشیمیایی از پتانسیل‌های داخلی استفاده کنیم و یکی از اقداماتی که در سال جاری در سازمان حفظ نباتات انجام شد، حذف ۱۲ سم از سموم وارداتی بود.
 
این مقام مسوول گفت: جلسه‌ای با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برگزار کردیم و یک یادداشت تفاهم میان و این معاونت و سازمان  مبنی بر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان امضا شد که آمادگی این را داشته باشند تا در بحث تولید این نهاده‌ها پیشقدم شوند. ما حمایت‌های لازم را خواهیم کرد و بدون شک کمک خواهیم کرد که روند ثبت آن تسهیل شود؛ در عین حال با موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور نیز مذاکرات انجام شده است که در  انجام آزمایشات مزرعه‌ای، تخفیفات لازم را به این شرکت‌ها بدهند. بنابراین سازمان حفظ نباتات این آمادگی را دارد که در مسیر حمایت از تولید داخل و رونق تولید به شرکت‌های دانش بنیانی که مایلند در مسیر تولید این نهاده قدم بردارند، کمک کند.
 
وی همچنین به هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی اشاره کرد و گفت: برای بهبود استفاده از سموم شیمیایی دو کارگاه آموزشی برگزار خواهد شد که متخصصان و کارشناسان، این دوره را برای کسانی که در بخش تولید سم در داخل کشور فعالیت می‌کنند، برگزار خواهند کرد. سازمان حفظ نباتات این آمادگی را دارد به هر میزانی که نیاز باشد، مباحثی چون استفاده از انواع آفت‌کش‌ها و ماشین‌آلاتی که در سم پاشی استفاده می‌شود در تمام سطوح آموزش دهد.
 
معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور  در ادامه تصریح کرد: با توجه به تصمیم  حذف حداقل ۱۲ سم از آفت‌کش‌ها و ممنوعیت واردات آن‌ها و تکیه بر تولیدات داخلی، قدم بعدی ما ارزیابی کیفی تولیدات داخل خواهد بود. بدون شک با برنامه جدید طراحی شده بحث سنجش میزان رضایتمندی کشاورزان از تولیدات داخل با جدیت دنبال خواهد شد و در کنار آن ارزیابی کیفی نیز انجام خواهد شد .تعدادی از آزمایشگاه‌ها با ما همکاری دارند و تلاش می‌کنیم که تعداد آزمایشگاه همکار را افزایش دهیم. اگر آزمایشگاهی در دانشگاه‌های کشور آمادگی این را دارند که در این خصوص با ما همکاری کنند، پس از بررسی و بازدید بدون شک می‌توانند به مجموعه آزمایشگاه‌های ما اضافه شوند تا بر کیفیت سموم داخل بیش از پیش نظارت داشته باشیم.
 
در ادامه این نشست خبری، محمد مولانا - عضو انجمن تولیدکنندگان کود کشاورزی و عضو ستاد برگزاری هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی - با بیان این‌که یکی از نهاده‌های اصلی در تامین محصولات کشاورزی، کودهای کشاورزی هستند گفت: تمرکز هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی بر استقلال و خودکفایی تامین نهاده‌های کشاورزی است.
 
وی هم‌چنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به انواع کودها اشاره کرد و گفت: کودها سه طبقه شیمیایی آلی و زیستی تقسیم می‌شوند و هر کدام جایگاه و کارکرد خاص خود را دارند؛  درخصوص کودهای زیستی، مهمترین مشکل در کشور فرهنگ مصرف این کودهاست. متاسفانه بار عمده این فرهنگ‌سازی بر دوش واحدهای خصوصی است. بنابراین دولت باید در قالب مروجین، فرهنگ‌سازی و بسترسازی را برای استفاده از کودهای آلی و زیستی انجام دهد زیرا هر چقدر تقاضا زیاد شود، رقابت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بخش نیز بیش‌تر می‌شود .
 
محمد حسین رحمتی - عضو انجمن‌های سم و کود و بذر - هم اظهار کرد: تولیدکنندگان و واردکنندگان بذر هیبرید نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
 
در ادامه محسن سیروس - نایب رئیس انجمن تولید کودهای کشاورزی - در پاسخ به این‌که چرا به کودهای زیستی یارانه داده نمی‌شود گفت: در انجمن تولیدکنندگان کود معتقدیم که نباید به کودی یارانه پرداخت شود زیرا تاثیر وجود یارانه کود در بخش کشاورزی ایران به سمت صفر میل می‌کند. توان تولید بیش از ۹۵ درصد کود مورد نیاز کشور در داخل کشور وجود دارد که به خاطر پرداخت ارز ترجیحی سابق و دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کود بخش بزرگی از مزیت‌های تولید کود در کشور بلااستفاده مانده و توان رقابت از صنعت کود گرفته شده است. در حقیقت وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی به عنوان سم مهلک در راه تولید انواع کودهای کشاورزی است.
 
در پایان سرافرازی در پاسخ به سوالی مبنی بر واردات و تولید سم گفت: کشاورزان نباید دغدغه‌ای از بابت تدارک سموم داشته باشند و در حال حاضر  با توجه به تمام محدودیت‌ها از جمله تحریم با کمک شرکت‌های تولید کننده و واردکننده سموم، تقریباً حدود  ۵۴ هزار  سم تولید یا وارد شده است. بنابراین نباید هیچ دغدغه دراین زمینه وجود داشته باشد.
(یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸) ۱۳:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها