دوشنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۹۰۱۴۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس سرویس عمومی

رشد ۱۷ درصدی صادرات از ابتدای سال تاکنون

رحمانی گفت: میزان صادرات امسال ۱۷ درصد افزایش و از نظر حجمی ۱۱ درصد کاهش داشته است.

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تبریک روز ملی صادرات، گفت: سیاست دولت و وزارت صمت این است که محور تشکیل چنین روزهایی با حضور تشکل ها، بخش خصوصی و مردم باشد چرا که یکی از راهبردها برای مقابله با تحریم حضور مردم است.
رحمانی با اشاره به اهمیت صادرات، گفت: امروز علی رغم همه مشکلات، در صحنه عمل روزانه ۴۴ قلم کالای منتخب تولیدی کشور  و ۱۰۰ قلم کالای پر مصرف در بازار رصد می شود. در این ۴۴ قلم در ۷ ماه گذشته تولید خانواده خودرو منفی و بقیه کالاها مثبت بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تولید کشور در مجموع مناسب بوده است. در آردسازی ۳۰ درصد ظرفیت داریم و مابقی خالی است. ما در عین حال که با رشد مواجه هستیم  هنوز ظرفیت های بالفعلی برای افزایش میزان تولید در دست داریم.

رحمانی گفت: ۵۰ درصد ظرفیت کاشی و سرامیک خالی است که می توانیم آن را افزایش داده و صادر کرد که یکی از کشورهای متقاضی پاکستان است. کالاهای ما محبوبیت دارد و نیاز به سرمایه در گردش دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: نظام بانکی باید تقویت شود. ما باید یکدیگر کمک کنیم؛ در دوره گذشته نرخ ارز نوسان داشته است اما مانند امروز نتوانستیم استفاده کنیم.امسال ارز چند برابر شد اما صادرات جهشی نشد، واحدهای ما آمادگی انجام فعالیت دارند؛ باید به زنجیره ها از تولید به مصرف توجه کنیم چرا که بسیار حلقه مفقوده داریم.

رحمانی گفت: خودمان باید همت کنیم که با نوسانات نرخ ارز، تولید صنعتی و زیر ساخت ها را افزایش دهیم. باید مراکز تولیدی و صادراتی را تقویت و  آن را عملیاتی کنیم، در برخی حوزه ها مشکل قانونی نداریم و می توانیم به خوبی فعالیت کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کشورمان منابع و امکانات خوبی دارد، صادرات امسال ۱۷ درصد افزایش و از نظر حجمی ۱۱ درصد کاهش داشته است. امسال اولویت ها مشخص شده و در نظر داریم تا ۱۴۰۰ میزان صادرات را ۲ برابر افزایش دهیم. پارسال ۲۴ میلیارد دلار بوده و گفتیم باید ۴۸ میلیارد دلار شود.صد در صد کار باید به اتاق ها، انجمن ها، و مردم واگذار شود.

رحمانی گفت: چین ۲ هزار میلیارد دلار صادرات دارد و استقبال دارند کالای ما را وارد کنند که بررسی شد ۷۰۰ میلیارد دلار نیاز آنها آن در کشور موجود است. صادرات جزو برنامه های ماست و باید آن را افزایش دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: پیشران اقتصاد ایران صادرات است و به رونق تولید کمک می کند. اگر کالای کیفیت صادر نکنیم دروازه صادرات را خواهیم بست.

او بیان کرد: سفر چین اکثرا شرکت های دانش بنیان بودند و باید بتوانیم خود را در این حوزه فعال کنیم. اوراسیا یک فرصت است، اوراسیا تجارت ۵۰۲ قلم کالا با ۵۶ درصد تخفیف را به ما ترجیح داده است و ما ۳۶۰ قلم کالا با ۳۲ درصد تخفیف را به کشورهای اوراسیا ترجیح دادیم، تشکل ها و بخش خصوصی از این فرصت استفاده کنند.

(دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸) ۱۲:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها