یکشنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۸ / ۰۷:۱۷
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۹۷۷۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس سرویس عمومی

صادرات عسل در هاله ای از ابهام/ استاندارد عسل باید اجباری شود

باستانی گفت: با توجه به پرداخت خسارت محدود به زنبورداران، عملکرد صندوق مورد رضایت زنبورداران نیست.

حسین باستانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور درباره آخرین وضعیت تولید عسل اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی همه ساله همزمان با سرشماری کلونی های زنبور عسل، آمار تولید را اعلام می کند، اما بنابر آخرین آمار تاکنون میزان دقیق تولید اعلام نشده است.
وی افزود: با توجه به نبود بارش های مناسب از اواسط اردیبهشت در مناطق کوهستانی و ییلاقی و خشکسالی زودرس، تولید عسل نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی نخواهد داشت، البته در مناطق سردسیر غرب کشور که عسل دیرتر بدست می آید، وضعیت بهتر بوده است.
باستانی درباره آخرین وضعیت صادرات عسل بیان کرد: با وجود شرایط تحریم ،مشکلات پیش روی صادرکنندگان برای قیمت گذاری کالاهای صادراتی و استاندارد تشویقی عسل، افق روشنی پیش روی صادرات نیست چرا که دولت به سبب بازگشت ارز به کشور،  عسل را بالاتر از نرخی که از صادرکنندگان می خرند، قیمت گذاری می کند.
مدیر عامل اتحادیه زنبورداران با انتقاد از استاندارد تشویقی عسل گفت: تازمانی که استاندارد عسل اجباری نشود، امکان رشد صادرات به بازارهای هدف وجود ندارد، از این رو مسئولان امر هر چه سریع تر باید این موضوع را تعیین تکلیف کنند تا خریداران بازار داخل و صادرات از استاندارد عسل اجباری بهره مند شوند.
وی با انتقاد از عملکرد صندوق بیمه کشاورزی اظهار کرد: با توجه به پرداخت خسارت محدود و عدم مدیریت صحیح از پرداخت خسارت واقعی به زنبورداران، عملکرد این صندوق رضایت بخش نیست و اخیرا بیمه زنبورداران اجباری شده است، در حالیکه اجباری شدن راه درستی نیست و فرهنگ سازی و تشویق و انعقاد تفاهم نامه صندوق بیمه کشاورزی با اتحادیه زنبورداران موجب شده بسیاری از زنبورداران اقدام به بیمه کلونی های خود کنند.
باستانی با بیان اینکه بعد از وقوع سیل اخیر، وزارت جهاد کشاورزی  بیمه کلونی‌های زنبور عسل را اجباری کرد، افزود: در تفاهمنامه ای که برای این منظور تدوین شده، موارد زیادی مورد توجه مسئولان قرار نگرفته  است و ما خواهان اصلاح مواد این تفاهمنامه هستیم. به عنوان مثال مواردی مانند سیل و صاعقه در این تفاهمنامه دیده شده؛ این درحالی است که ما معتقدیم باید تمام مواردی که باعث آسیب به کلونی و تولید می شود، در این تفاهمنامه مورد توجه قرار بگیرد.
این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: مسئولان باید با فرهنگ سازی مناسب، بستری را فراهم کنند که زنبورداران خودشان مایل به بیمه کردن کلونی ها باشند چرا که تجربه نشان داده  بحث فرهنگ سازی و تشویق می تواند در این موارد کارساز باشد و زور و اجبار نتیجه معکوس خواهد داد.

(یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸) ۰۷:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها