سه شنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۸ / ۱۵:۴۰
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۸۹۶۶۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس

عرضه زعفران در بورس گامی مهم در شفافیت قیمت این محصول است

مدیرعامل بورس کالای ایران عرضه زعفران در بورس را گامی مهم در شفافیت قیمت تمام شده این محصول دانست و گفت: با اقدام های صورت گرفته، به مرور شاهد فراهم شدن همه زیرساخت ها برای تعیین مرجعیت قیمت زعفران ایران در دنیا به کمک ابزارهای مالی بورس کالا خواهیم بود.

حامد سلطانی نژاد روز سه شنبه در آیین افتتاح کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران و انبار سپرده کالایی بورس زعفران در تربت حیدریه افزود: اکنون یک گام دیگر به تحقق آرزوی دیرینه زعفران کاران کشور یعنی امکان فروش آسان، با قیمت واقعی و بدون واسطه زعفران نزدیک شده ایم.
 
وی ادامه داد: از مهمترین راهبردهای بورس کالا در حوزه کشاورزی، اوراق بهادار سازی و توسعه ابزارهای مشتقه، ایجاد و به کارگیری ابزارهای تامین مالی متنوع و متناسب با نیاز مشتریان و همچنین گسترش اندازه و عمق بازار در کالاهای منتخب برای مرجعیت کشف قیمت بازار، ابزار مالی گواهی سپرده کالایی، قراردادهای مشتقه و صندوق های کالایی است.
 
مدیرعامل بورس کالای ایران، ایجاد امکان تامین مالی سریع و با هزینه کمتر از طریق قراردادهای سلف، سلف استاندارد و گواهی سپرده کالایی، توسعه بازار از طریق پذیرش انبارها، قراردادهای با سررسیدهای جدید برای کشف نرخ منصفانه و واقعی و در نهایت ایجاد ارتباط برای شناسایی نیازها و ارایه راهکار متناسب با آن را از راهبردهایی عنوان کرد که در بورس کالا برای محصولات کشاورزی در نظر گرفته شده است.
 
سلطانی نژاد با اشاره به رویکردهای بورس کالای ایران در حوزه محصولات کشاورزی گفت: معرفی ابزارهای مالی متنوع متناسب با نیاز فعالان بازار برای پوشش ریسک ناشی از نوسانات قیمتی و تامین مالی، ایجاد بستر لازم برای اجرای سیاست های حمایتی بخش کشاورزی از مجرای بورس کالای ایران و اطلاع رسانی عمومی در خصوص معاملات، قیمت‎ها و کاهش نابرابری اطلاعات را از رویکردهای اصلی در این حوزه دانست.
 
وی افزود: از اقدامات بورس در حوزه معاملات گواهی سپرده کالایی محصولات کشاورزی می توان به مواردی همچون راه اندازی گواهی سپرده کالایی زعفران در سال ۹۵، راه اندازی گواهی سپرده کالایی پسته در سال ۹۶ و راه اندازی گواهی سپرده کالایی زیره سبز در سال ۹۸ اشاره کرد.
 
وی ادامه داد: در حوزه معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران تعداد پنج انبار در شهرستان های مشهد و تربت حیدریه با ظرفیت بیش از ۲۶ تن از این محصول در بورس کالای ایران پذیرش شد و میزان موجودی آنها هم اکنون بیش از پنج تن محصول استاندارد بوده است.
 
مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: معاملات گواهی سپرده زعفران در سال ۹۶ به بیش از یک تن و ۲۵۲ کیلوگرم رسید و در سال گذشته نیز با رشد قابل توجهی به رقمی بیش از ۲۷ تن و ۷۹۸ کیلوگرم افزایش یافت و تا تاریخ ۱۸ آبان ماه امسال هم بیش از ۲۴ تن و ۵۸۷ کیلوگرم زعفران از این طریق معامله شده است که انتظار می رود این رقم تا پایان سال رکورد جدیدی را در این حوزه به ثبت برساند.
 
کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران و انبار سپرده کالای بورس زعفران روز سه شنبه با حضور مدیرعامل بورس کالای ایران، فرماندار و شماری از مسوولان استانی و شهرستان تربت حیدریه در این شهر افتتاح شد.
 
هم اکنون از مجموع نزدیک به ۹۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت زعفران خراسان رضوی، هشت هزار و ۷۶۵ هکتار آن به تربت حیدریه اختصاص دارد و میانگین تولید زعفران در این شهرستان چهار کیلوگرم در هر هکتار و در مجموع میزان تولید زعفران در تربت حیدریه در سال حدود ۳۶ تن است.
همچنین در حال حاضر  به ازای هر هکتار زمین زعفران در تربت حیدریه ۲۲۰ نفر- روز مشغول کار هستند و از این رهگذر در مجموع ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
(سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸) ۱۵:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها