دوشنبه / ۲۰ آبان ۱۳۹۸ / ۱۲:۰۹
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۹۶۲۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس اقتصاد

ضرورت تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان برای ارتقاء روابط

در آستانه اجرای نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، که از 30 آذر تا 5 دی ماه سال جاری در شهر دوشنبه برپا می شود، همایش توسعه روابط تجاری ایران و تاجیکستان در سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی برگزار شد.

علی غفوری مقدم، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان در این همایش اظهارداشت: این نمایشگاه که توسط شرکت نمایشگاه های بین المللی مشهد اجرایی شده است، پنجمین نمایشگاهی است که توسط استان در این کشور برگزار خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه با تلاشهای وزارت امور خارجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرایط مراودات تجاری با تاجیکستان رو به بهبود نهاده است گفت: سیاست دولت، توسعه صادرات غیر نفتی بویژه در کشورهای آسیای میانه، کشورهای همسایه و کشورهایی که قرابت های مختلفی با ما دارند می باشد و با توجه به اینکه کشور تاجیکستان دارای همه این ویژگیها می باشد باید از شرایط به وجود آمده استفاده کنیم.
 
وی با بیان اینکه عضویت ما در اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل 5 کشور بزرگ می شود و بیش از 860 قلم کالا را در بر می گیرد، اتفاق بزرگی است که در حوزه صادرات کشورمان افتاده است، افزود: نحوه حضور ما در این فرایند، بسیار مهم است و باید بتوانیم با استفاده از ظرفیت هایمان، وضعیت صادرات را بهبود بخشیم.
 
غفوری مقدم تاکید کرد: کشور تاجیکستان در حوزه های صنایع غذایی بویژه شیرینی و شکلات، محصولات پتروشیمی، مصالح ساختمانی، شوینده ها، کشاورزی، دامداری و مرغداری، به واردات نیاز دارد و با توجه به داشتن توانایی، تکنولوژی و امکان صادرات این محصولات باید از فرصت استفاده کنیم.
 
وی افزود: در کنار فعالیت های نمایشگاهی، باید ایجاد مرکز تجاری دائمی ایران در تاجیکستان و ایجاد نمایندگی هایی برای برندهای قوی و معتبرمان در تاجیکستان را در اولویت قرار دهیم که در هر سه بخش صنعت، معدن و تجارت با مشارکت بخش خصوصی این آمادگی را داریم.
 
در این همایش، محمدعلی امیرفخریان، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان نیز اظهارداشت: صادرات کشور تاجیکستان به کشورهای مختلف در سال 2018 بیش از یک میلیارد دلار و واردات آن از سایر کشورها 3 میلیارد دلار بوده است و عمده‌ترین کشورهای شریک صادراتی‌اش شامل ترکیه، چین، روسیه، سوییس، ایران و الجزایر و عمده ترین شرکای وارداتی اش شامل روسیه، قزاقستان، چین و ایران می باشد.
 
وی افزود: عمده کالاهای صادراتی این کشور شامل دام زنده، ماهی، آلومینیوم، انرژی برق، پنبه، میوه، روغن های گیاهی و نساجی و عمده کالاهای وارداتی آن نیز شامل مواد پتروشیمی، اکسید آهن، ماشین آلات و تجهیزات مواد غذایی و غلات بوده است.
 
امیر فخریان با اشاره به اینکه در سال 97، 71 درصد صادرات کشورمان به تاجیکستان مربوط به خراسان رضوی بوده است افزود: طی سال گذشته، از 78 میلیون دلار صادرات غیرنفتی ایران به تاجیکستان، 55 میلیون دلار مربوط به استان خراسان رضوی بوده است که این رقم، معادل 2.4 درصد کل صادرات غیرنفتی استان می باشد.
 
وی تصریح کرد: اﻗﻼم ﻋﻤﺪه ﺻﺎدراﺗﯽ اﯾﺮان ﺑﻪ ﺗﺎﺟﯿﮑﺴﺘﺎن شامل ﺷﯿﺮﯾﻨﯽ، ﺳﺎﯾﺮ رﻧﮓ ها و ورﻧﯽ ها، اﻧﻮاع ﭘﺴﺘﻪ، دﺗﺮﺟﻨﺖ ﻗﺎﻟﺒﯽ ﭘﻮدر، اﮐﺴﯿﺪ آﻟﻮﻣﯿﻨﯿﻮم، ﺳﺎﯾﺮ داروها، ﺳﺎﯾﺮ ﻟﻮﻟه ها و ﭘﺮوﻓﯿﻞ ھﺎی ﺗﻮ ﺧﺎﻟﯽ، ﺑﯿﺴﮑﻮﯾﺖ، ﺳﺎﯾﺮ ورﻗﮭﺎی ﺷﯿﺸﻪ رﯾﺨﺘﮕﯽ ﯾﺎ ﺗﺨﺖ ﺷﺪه، ﮐﺎﺷﯽ و ﺳﺮاﻣﯿﮏ، ﺳﺎﯾﺮ ﻧﺎﻧﮭﺎ و ﻓﻄﯿﺮ و اﻗﻼم ﻋﻤﺪه وارداتی اﯾﺮان از ﺗﺎﺟﯿﮑﺴﺘﺎن شامل پنبه، پیله ابریشم، زینک، ﻧﺦ ﻳﻚ ﻻ از اﻟﯿﺎف ﺷﺎﻧﻪ زده، ﻟﻮازم ﻣﺼﺮﻓﻲ آﻧﮋﻳﻮﮔﺮاﻓﻲ و آﻧﮋﻳﻮﭘﻼﺳﺘﻲ، ﮐﺎﻏﺬ روزﻧﺎﻣﻪ ﺑﺸﮑﻞ رول ﻳﺎ ورق، ﺳﺎﻳﺮ ﻣﺼﻨﻮﻋﺎت ازﻣﻮاد ﭘﻼﺳﺘﯿﮑﻲ ﻏﯿﺮ ﻣﺬﮐﻮر ﺑﺠﺰ ﮐﭙﺴﻮل داروﺋﻲ از ﻧﻮع ژﻻﺗﯿﻦ می باشد.
 
امیرفخریان افزود: تولید و توزیع برق، فرآوری مواد غذایی و بسته بندی، تجهیزات و خدمات معدن، حمل و نقل هوایی و گردشگری از فرصتهای فعالیت در تاجیکستان می‌باشد.
 
وی اظهارداشت: انتخاب معاونان وزیر امور خارجه دو کشور به عنوان سفیر دو کشور مقابل، برقراری پرواز مشهد- دوشنبه و تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان، از مواردی است که ارتقاء روابط در آینده را نوید می‌دهد.
(دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸) ۱۲:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها