شنبه / ۲ شهریور ۱۳۸۷ / ۱۲:۱۹
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۸۹۲۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

بهره‌برداری از اولین کارخانه فرآوری محصولات لبنی در شهرستان مراغه

در آستانه هفته دولت اولین کارخانه فرآورده‌های لبنی شیر پاستوریزه پیام سهند مراغه، در زیر بنایی به وسعت یک هزار و 500 متر مربع با هزینه‌ای بالغ بر 10 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید

 

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی، رئیس این سازمان در مراسم افتتاح این واحد تولیدی گفت: مصرف سرانه شیر در استان در حدود 107 کیلوگرم است که این میزان از سرانه مصرف شیر کشور سه کیلوگرم کمتر است.

سلمان شفاعت افزود: در زمان حاضر 33 واحد فعال فرآورده‌های لبنی با ظرفیت اسمی 650 هزار تن در سال مشغول فعالیتند و 30 واحد نیز در دست احداث است که با تکمیل آنها، ظرفیت تولیدی استان به بیش از یک میلیون تن افزایش خواهد یافت.

وی گفت: باید در کنار راه‌اندازی این واحدهای تولیدی بخش دامپروری را توسعه دهیم و شهرکهای دامپروری را راه‌اندازی و نیاز اولیه واحدهای فرآورده‌های لبنی را تامین کنیم.

شفاعت در بخش دیگری افزود: نقش صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در زمان حاضر 284 کارگاه در زمینه صنایع تبدیلی (باغی، زراعی و دامی) در استان فعالیت می‌کنند که سالانه بالغ بر یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در آنها فرآوری و به بازار مصرف عرضه می‌شود، همچنین 150 واحد در حال احداث است که با شروع به کار آنها  تا پایان برنامه چهارم، میزان تولید این واحدها به یک میلیون و 400 هزار تن افزایش خواهد یافت.

معاون فرماندار شهرستان مراغه نیز در مراسم افتتاح این واحد تولیدی گفت: شهرستان مراغه به لحاظ پتانسیلهای موجود از جمله خاک مناسب، آب سد علویان و چشمه‌های جوشان دامنه‌های سهند، مدیریت کارآمد و کارشناسان مجرب، مستعد سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، دامپروری و صنایع تبدیلی است.

میرسعید کاشانی اضافه کرد: با استفاده از توانمندیهای بخش خصوصی می‌توان میزان صنایع تبدیلی این شهرستان را به صورت قابل توجهی افزایش داد و از ضایعات محصولات کشاورزی، باغی و دامی که 30 درصد از آن به جهت نبود صنایع تبدیلی است، جلوگیری کرد.

این واحد تولیدی سالانه با ظرفیت یک هزار و 800 تن انواع محصولات لبنی پاستوریزه شامل شیر ، ماست، دوغ، پنیر و خامه، بخشی از نیازهای این شهرستان به محصولات لبنی بهداشتی را برآورده خواهد کرد و برای 12 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌کند.

شهرستان مراغه با 960 هزار واحد دامی سالانه 9 هزار تن شیر تولید می‌کند که توسط 75 مرکز جمع‌آوری شیر، از دامداران صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی دریافت و در شهرستانهای همجوار و تبریز تحویل کارخانجات فرآوری می‌شود که با راه‌اندازی این واحد تولیدی و دو واحد فرآوری لبنی دیگر که به زودی در این شهرستان به بهره‌برداری خواهند رسید و شیر تولیدی در خود شهرستان فرآوری خواهد شد.

(شنبه ۲ شهریور ۱۳۸۷) ۱۲:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها