دوشنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۸ / ۰۸:۲۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۹۰۹۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

مصرف سالیانه ۱۳۰ هزار تن چای در کشور/ کاهش ۴۰ هزار تومانی قیمت چای در بازار

بخشی گفت: ایرانیان به طور سالیانه ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزار تن چای در کشور مصرف می‌کنند.

احمدرضا بخشی نماینده سازمان جهانی چای در ایران در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه سالیانه ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزار تن چای در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد اظهار کرد: با توجه به میزان خرید چای در هر استان و واردات به دنبال ارزیابی دقیق مصرف چای هستیم.

نماینده سازمان جهانی چای در ایران افزود: چای تولید داخل در مقایسه با سال‌های قبل به دلیل موانع و مشکلات واردات چای خارجی افزایش یافته و همین امر موجب شده ذائقه مردم به سمت و سوی چای ایرانی رود به طوری که هم اکنون هیچ کارخانه‌ای در شمال کشور نداریم که چای خود را در بازار به فروش نرسانده باشد، اما به طور کلی در تولید واریته‌های پُر‌محصول و با کیفیت باید بیشتر کار کنیم.
او ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید موظف است که کار‌های پژوهشی در ارتباط با تولید واریته‌های پُر‌محصول و با کی فیت را انجام دهد چرا که این امر می‌تواند منجر به بهبود سطح زیر کشت شود.
این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت قیمت چای ایرانی در بازار گفت: قیمت چای ایرانی در مقایسه با ۵ ماه گذشته صد در صد رشد داشته به طوری که از کیلویی ۱۵ هزار تومان به ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان رسیده است.
بخشی با اشاره به دلایل افزایش قیمت چای خارجی در بازار گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اختصاص ارز نیما به واردات به سبب افزایش هزینه‌های انتقال ارز نیمایی دلیل اصلی افزایش قیمت چای خارجی در بازار به شمار می‌رود ضمن آنکه به دلیل شرایط تحریم ۳ هزینه مضاعف بر ما وارد می‌شود به طوری که وارد کنندگان با احتساب تمامی این هزینه‌ها ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان ارز نیما برایشان تمام می‌شود به همین خاطر موافق حذف ارز نیما و واردات با ارز آزاد هستیم چرا که این امر علاوه بر شفاف شدن بازار و از بین رفتن رانت هزینه وارد کنندگان را کاهش می‌دهد.
نماینده سازمان جهانی چای در ایران افزود: در گذشته ما قادر بودیم چای را از تاجران سریلانکا و هندی به صورت ضمانتی خریداری کنیم و ۶ ماه و بعضا ۱ سال بعد پول آن را بپردازیم، اما هم اکنون به سبب شرایط تحریم قادر به انجام این کار نیستیم و برای واردات باید پول نقد پرداخت کنیم.
به گفته نماینده سازمان جهانی چای اگر چه کشور‌های خارجی اعلام می‌کنند غذا ودارو شامل تحریم نیست، اما این مسئله صحت ندارد چرا که وقتی بانک مرکزی و سیستم‌های بانکی تحریم هستند و امکان انتقال ارز وجود ندارد این موضوع نشان می‌دهد که غذا و دارو شامل تحریم است و با وجود آنکه مسئولان در نظر دارند آن را در مجامع بین المللی مطرح کنند، اما متاسفانه گوش شنوایی در این مجامع وجود ندارد.
او از کاهش ۴۰ هزار تومانی قیمت چای خارجی در بازار خبر داد و گفت: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اختصاص ارز نیما به واردات طی ما ه‌های گذشته قیمت هر بسته چای نیم کیلویی به ۷۵ هزار تومان رسیده بود که با همکاری قوه قضائیه وزارت صمت و تعزیرات حکومتی توانستیم قیمت هر بسته چای نیم کیلویی را به ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان کاهش دهیم که این امر بیانگر اُفت ۴۰ هزار تومانی هر کیلو چای است.
بخشی قیمت منطقی هر بسته چای ایرانی را بسته به نوع و کیفیت آن ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: کیفیت چای ایرانی را در حد جهانی باید افزایش دهیم تا بتوانیم این محصول را همانند زعفران با کیفیت ایران به بازار‌های جهانی صادر کنیم.
او در بخش دیگر سخنان خود از برگزاری اولین دوره مسابقات ملی چای در تهران خبر داد و گفت: این مسابقات از ۲۳ تا ۲۵ مهر در تهران برگزار می‌شود و هدف ما ارتقای سرانه مصرف چای و آموزش روش‌های جدید دم‌آوری و سرو آن به خانواده‌ها است.
به گفته وی، نفر اول این مسابقات برای مسابقات جهانی سال آینده اعزام خواهند شد وامیدواریم با برگزاری این مسابقه بتوانیم سازمان جهانی چای را متقاعد کنیم که دوره بعدی مسابقات را در ایران برگزار کند.
بخشی ادامه داد: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، سازمان غذا و دارو، اتاق بازرگانی، اتاق اسناد، اتحادیه کارخانجات چای شمال و سازمان چای ازجمله مدعوین این مسابقات هستند.
این گزارش می‌افزاید اولین دروه مسابقات ملی چای از ۲۳ تا ۲۵ مهر در هتل لاله در ۴ بخش روش‌های دم آوری چای خالص، جفت سازی صنعت غذا و چای، ایجاد یک ترکیب نوشیدنی بر مبنای چای و تست چشایی یا حافظه چشایی برگزار می‌شود، یکی از اهداف برگزاری این مسابقه احداث سنت‌ها و فرهنگ نوشیدن چای ایرانی است.

(دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸) ۰۸:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها