سه شنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۲:۲۰
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۸۵۰
گزارشگر : ۱۰۱۸
سرویس سرویس عمومی

مقابله بیولوژیک با شانه دار مهاجم دریای خزر آغاز می شود

رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: مقابله بیولوژیک با شانه دار مهاجم دریای خزر از نیمه دوم امسال با تکثیر "بروئه اواتا" در کشور آغاز می شود.

به گزارش ایرنا، عباسعلی مطلبی با بیان آنکه شانه دار مهاجم دریای خزر از حدود سال 2000 میلادی از طریق آب توازن کشتیها وارد دریای خزر شده و به ذخایر "کیلکا ماهیان" بویژه در جنوب دریای خزر آسیب جدی وارد کرده است، افزود: موسسه تحقیقات ایران تمام مسایل مربوط به این گونه مهاجم را مطالعه و شناسایی کرده و درصدد مقابله بیولوژیک با این موجود است.
وی از "بروئه اواتا" به عنوان عامل بیولوژیک مقابله با شانه دار مهاجم نام برد و اظهار داشت: تحقیقات نشان می دهد که پیوند این عامل به دریای خزر برای مقابله با شانه دار مهاجم، آسیبی به سایر ذخایر دریای خزر وارد نمی کند.
وی در عین حال مقابله بیولوژیک با شانه دار دریای خزر را مستلزم فعالیتهای دیپلماتیک و همکاری و موافقت سایر کشورهای حاشیه این دریا دانست و گفت: روسیه نیز به عنوان یکی از کشورهای ذینفع دریای خزر، اقدامهای خود را در این خصوص آغاز کرده است.
به گفته مطلبی، در صورت پیوند "بروئه اواتا" به دریای خزر سه تا پنج سال طول خواهد کشید تا ذخایر کیلکاماهیان این دریا به شرایط عادی بازگردد.

(سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۷) ۱۲:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها