شنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۶:۲۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۸۴۰۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

۲.۱ میلیون هکتار زمین‌ کشاورزی به سیستم‌ نوین آبیاری مجهز شد

توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در راستای حفظ منابع آب از جمله سیاست‌های دولت است که در این ارتباط تاکنون ۲میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از زمین‌های آبی کشور به این سیستم‌ مجهز و سطح قابل توجهی نیز در دست مطالعه و اجراست.

مدیرکل امور آب معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی روز شنبه در جمع خبرنگاران در بوشهر افزود: براین اساس از ۸.۵ میلیون هکتار زمین‌های آبی کشور بالای ۲۵ درصد مجهز به آبیاری تحت فشار هستند.
رضا سرافرازی بیان کرد: اجرای سیستم‌های نوین آبیاری با حفظ منابع پایدار آب، بهره‌وری بیشتر محصولات کشاورزی و حفظ منابع پایه آب و خاک کشور انجام می‌شود.
این مقام مسئول اضافه کرد: در زمان حاضر سیستم‌های متنوعی در بخش تغییر شیوه‌های آبیاری سنتی از جمله آبیاری زیرقشری، قطره‌ای، سیستم‌های کلاسیک ثابت و متحرک و سیستم‌های آبیاری کم فشار درکشور درحال انجام است.
سرافرازی گفت: براساس برنامه دولت باید سالانه ۲۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شود که تحقق این برنامه وابسته به تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه و تامین مواد اولیه است.
وی ادامه داد: در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری ۷۰ درصد نیاز ما به لوازم پلی اتیلن است که بایستی مواد آن از طریق پتروشیمی‌ها تامین شود که در صورت تامین و همکاری سازمان برنامه و بودجه می توانیم براساس برنامه حرکت کنیم.
 سرافرازی اضافه کرد: مرمت و پایدارسازی قنات‌ها و اجرای شبکه‌های سه و چهارآبیاری جزو فعالیت‌های جهاد کشاورزی است که تاکنون اعتبارات خوبی در این بخش هزینه شده است.
مدیرکل امور آب معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته دربخش مرمت و بازسازی قنات‌ها ۶۲میلیارد تومان اعتبار هزینه شد که امسال با پی‌گیری‌های انجام شده و همکاری سازمان برنامه و بودجه این اعتبار به ۱۴۰ میلیارد تومان افزایش یافته است البته این اعتبار ملی است و متناسب با آن اعتبار استانی نیز تخصیص می‌یابد.
سرافرازی ادامه داد: در تجهیز و نوسازی زمین‌های کشاورزی اعتبار تخصیص یافته جهشی نداشته ولی تلاش می‌شود با پی‌گیری‌های انجام شده اعتبار این بخش نیز جهش یابد.

(شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸) ۱۶:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها