شنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ / ۰۹:۱۲
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۸۳۹۰
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

صنعت پرچالش گندم، آرد و نان درگیر تشکل‌های غیرضروریست

با وجود آنکه صنعت و بازار زنجیره گندم آرد و نان با هدف اصلی ارتقا کیفیت نان تاسیس شد، اما تاکنون گام عملیاتی به منظور تحقق اهداف برداشته نشده است.

یکی از فعالان صنعت آرد و نان ، در خصوص عملکرد کانون زنجیره گندم، آرد و نان گفت: کانون زنجیره گندم آرد و نان بیشتر یک نهاد نمایشی است و متاسفانه از ابتدای تاسیس تاکنون هیچ اقدام مثبت و مفیدی برای صنعت از خود به یادگار نگذاشته است.
 
وی افزود: قرار بود در ابتدا آکادمی ملی نان ایران که محلی برای آموزش صنف نانوا است توسط کانون راه اندازی بشود که حتی این اقدام هم توسط کانون انجام نشد و نهاد دیگری به دنبال کار‌های احداث آکادمی بود، اما در نهایت به اسم کانون تمام شد!
 
این فعال صنعت آرد ونان در بخش دیگری از اظهاراتش ادامه داد: صرف هزینه برای این کانون یک کار بیهوده بوده چرا که عملا از ابتدای تاسیس تا کنون عملکرد خاصی از خود ارائه نداده، ضمن اینکه وقتی مجموعه اتحادیه‌ها و انجمن‌ها قادر به پیشبرد فعالیت‌های صنف خود هستند، باید برای تشکیل یک تشکل غیر ضروری و غیر کاربردی و صرفا نمایشی هزینه هرچند هم اندک صرف شود؟!
 
وی با اشاره به صنعت پرچالش گندم آرد و نان تصریح کرد: افرادی که پس از یک دوره خدمت در صنایع مهم گندم آرد ونان بازنشسته می‌شوند، مجدد با ایجاد چنین کانون نمایشی روی کار بیایند به عقیده من صحیح نیست و صنعت ما به جای انجام چنین کار‌هایی نمایشی نیاز به مدیرانی متخصص، دلسوز، آگاه و نیز توانمند دارد و بهتر است به جای اینکه هزینه کنند و یک نهاد غیر ضروری ایجاد نمایند با تشکیل اتاق‌های فکر از تجربیات مدیران بازنشسته و پیشکسوت در جهت بهبود اوضاع وخیم صنعت گندم آرد و نان بهره برداری کنند. 

 

صنعت پرچالش گندم، آرد ونان درگیر تشکل‌های غیرضروری است
 
بر اساس این گزارش بسترسازی مناسب جهت تعاملات متقابل میان مراکز علمی پژوهشی و فناوری و صنعت، توانمند سازی کسب و کار، فرهنگ سازی، آموزش و افزایش هم گرایی، هماهنگی و هم افزایی میان عناصر تاثیرگذار در توسعه اقتصاد دانش بنیان در سطح کشور و البته مهم‌تر از همه ارتقا کیفیت نان از اهداف و ضرورت تشکیل کانون زنجیره گندم، آرد و نان عنوان شده است.
 
اعضای کانون زنجیره گندم، آرد و نان ادعا می‌کنند که این کانون به منظور استفاده حداکثری از توانمندی‌های موجود جهت ارتقا وضعیت سلامت و بهداشت نان ایجاد شده است.
 
اگر قرار باشد به بررسی تحقق یا عدم تحقق اهداف کانون زنجیره گندم، آرد و نان در مدت ۳ سال بپردازیم، در اصلی‌ترین مساله که همان ارتقا کیفیت نان است؛ چندان تفاوتی حاصل نشده و اقدامات شگرفتی  بدین منظور توسط کانون زنجیره گندم، آرد و نان انجام نشده است! از سویی دیگر این کانون یکی از اهداف خود را حمایت از بخش دانش بنیان می‌داند، درحالیکه تعدادی از فعالان این بخش که طبق وعده وعید‌های کانون در انتظار ثبت فعالیت خود به عنوان شرکت دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بودند .
 
در ابتدا مسئولان کانون زنجیره گندم، آرد و نان وعده دادند که در ثبت مجوز شرکت به عنوان دانش بنیان حمایت واقدامات لازم را به منظور تسهیل این پروسه انجام خواهند داد، اما متاسفانه با اینکه در ابتدای امر رسالت خود را حمایت از دانش بنیان و استارت آپ‌ها  اعلام کرده بودند؛ خلاف این عمل شد و به بهانه‌های واهی این کار را به تعویق انداختند.
 
همانطور که ذکر شد اعضای کانون زنجیره گندم، آرد و نان در کنار همه اهداف مطرح شده؛ ارتقا کیفیت و وضعیت سلامت و بهداشت نان و فرهنگ سازی در این زمینه را از اهداف خود بر شمرده اند، اما آنچه که تاکنون از روند فعالیت کانون به چشم خورده خلاف اهداف مطرح شده بوده و بیشتر به دنبال کسب درآمد از محل دریافت آگهی‌های تبلیغاتی و اجرای برنامه‌های نمایشی تبلیغی صرفا به نفع خود و البته اعضای کانون بوده و در جهت ارتقا صنعت گندم آرد ونان که البته این نام را هم با خود به یدک میکشد کاری مثمرالثمر انجام نداده است.
(شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸) ۰۹:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها