شنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ / ۰۷:۳۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۸۳۸۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

یک میلیون و ۳۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین پلاک گذاری شد

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: از ابتدای طرح هویت‌دار کردن دام‌ها تاکنون بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین پلاک گذاری شدند که بخش عمده آن، مربوط به دام سبک است.

سعید سلطانی سروستانی» درباره هویت دار شدن دام‌ها، افزود: اکنون ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام متقاضی هستند تا با تامین پلاک هویت دار شوند و طرح پلاک گذاری دام‌ها و ثبت در سامانه از خردادماه امسال کلید خورد.
وی تصریح کرد: طبق برآوردها برای هویت‌دار شدن کل دام‌های کشور ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که سرمایه اولیه آن توسط اتحادیه سراسری دامداران تامین شده و پس از انجام فرایند پلاک گذاری به تدریج از دامداران گرفته می‌شود.
به گفته سلطانی، کمبود منابع مالی موجب شده تا برای تهیه پلاک با مشکل روبرو شویم و امیدواریم برای تامین پلاک کار ما با وقفه روبرو نشود و برای اجرای طرح پلاک‌گذاری دام‌ها دولت بودجه‌ای اختصاص نداده و هزینه آن را دامداران می‌پردازند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران با بیان این که سرمایه اتحادیه دامداران محدود است، گفت: ناچاریم برای پلاک گذاری هر راس دام سنگین واحدهای بالای ۴۰ راس، مبلغ ۶ هزار و ۳۰۰ تومان و از واحدهای کوچک‌تر مبلغ هشت هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر راس اخذ کنیم.
وی  اضافه کرد: برای نصب پلاک هر راس دام سبک در واحدهای بالای ۵۰ راس دام مبلغ سه هزار و ۵۰۰ تومان و  برای واحدهای کوچک مبلغ پنج هزارتومان دریافت می‌شود.
سلطانی افزود: فرایند پلاک گذاری و ثبت در سامانه هویت‌دار کردن دام از مرکز اصلاح نژاد که به پنجره واحد وزارت جهاد کشاورزی متصل است،انجام می‌شود و هویت دار شدن دام‌ها  از تصمیم‌گیری‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و این اقدام  از قاچاق دام، ورود بیماری‌های دامی و جابجایی‌های غیرضروری آنها در کشور جلوگیری می‌کند، علاوه براین می‌تواند در قیمت تمام شده گوشت قرمز نقش موثری داشته باشد.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران تصریح کرد: پلاک‌گذاری دام‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا در صورت نبود پلاک، دام در حال جابجایی به عنوان قاچاق ضبط می‌شود و در عین حال جمعیت فعلی دام سنگین بین ۷.۵ تا هشت میلیون راس، دام سبک بین ۶۳ تا ۷۳ میلیون راس است و  با این اقدام آمارها به روز و دقیق می شود.
 
ارایه خدمات و تسهیلات با بیمه اجباری دام
سلطانی تصریح کرد: اکنون در کنار بحث هویت‌دار شدن دام‌ها بحث بیمه اجباری دام مطرح است که در این ارتباط با صندوق بیمه کشاورزی قراردادی امضا شده است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران با بیان این که دولت برای بیمه اجباری دام تسهیلات مناسبی اختصاص داده است، گفت: براساس مصوبه دولت، چنانچه دام‌ها در موعد مقرر پلاک‌گذاری و بیمه نشوند، نمی‌توانند از هیچگونه خدمات دولتی از قبیل خدمات دامپزشکی، تسهیلات بانکی، دریافت علوفه دامی از تعاونی‌ها و تشکل‌ها دریافت کنند.
وی اضافه کرد: طرح هویت دار ساختن دام‌ها در بهمن ماه سال ۹۷ مصوب شد و مقرر شد برای دام‌های سنگین در مدت ۶ ماه و برای دام سبک یکساله اجرایی شود.
سلطانی یاداورشد شد: اواخر فروردین ماه امسال با معاونت امور دام قرارداد بسته شد و دوره های آموزشی دایر شد و کار از خردادماه امسال کلید خورد.
وی افزود: طبق مصوبه، مدت زمان فرایند پلاک گذاری دام سنگین تمام شده، بنابراین درخواست شد تا به دلیل تاخیر در شروع کار، مدت زمان آن تمدید شود که هنوز پاسخی داده نشده است، زیرا هزینه هویت دارشدن دام توسط دامداران پرداخت می‌شود که در این زمینه مقاومت می‌کنند و معتقدند دولت باید این هزینه را کمک کند.
به گفته سلطانی،  اتحادیه سراسری دامداران برای اطلاع رسانی با بنر، پلاکارد و پوستر اقدام هایی انجام داده، اما این کار کفایت نمی‌کند، بلکه استانداری‌، فرمانداری‌، ائمه جماعات و بخشداری‌ها باید کمک کنند تا دامداران نسبت به انجام این کار آگاه شوند.

(شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸) ۰۷:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها