دوشنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۱:۵۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۸۳۲۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

اُفت نسبی قیمت دام در هفته‌های اخیر/ قیمت مصوب دام زنده برای ایام تاسوعا و عاشورا اعلام شد

همه ساله قیمت دام زنده در ایام تاسوعا و عاشورا به سبب داغ شدن بازار نذری‌ها تب و تاب بیشتری به خود می‌گیرد در حالیکه به اذعان مسئولان عرضه نسبت به سال قبل ۸۰ درصد افزایش یافته است.

همه ساله قیمت دام زنده در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی به سبب داغ شدن بازار نذری‌ها تب و تاب بیشتری به خود می‌گیرد.
اگرچه به اذعان بسیاری از مسئولان امر، کمبودی در تولید و عرضه دام زنده وجود ندارد، اما در این ایام که تقاضا با جهش چشمگیری روبه رو می‌شود، عوامل واسطه و چوبدار که جیب مردم را هدف گرفتند یا دندان مردم را شمردند، به بهانه‌های مختلف اقدام به عرضه با نرخ‌های کاذبی می‌کنند تا بتوانند از این آب گل آلود بیشترین سود را عاید خود کنند.
با توجه به بارش‌های مناسب اخیر و شرایط مساعد مرتع، برخی مسئولان اذعان می‌کنند که عرضه دام نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۰ درصد افزایش یافته است که با این وجود انتظار می‌رود همانند سال‌های گذشته آشفته بازار قیمت در این ایام اتفاق نیفتد.
بررسی‌ها از سطح بازار حاکی از آن است که از چند روز مانده به ایام محرم قیمت هر کیلو گوسفند زنده ۵۰ تا ۵۱ هزار و گوساله زنده ۳۲ تا ۳۵ هزار تومان بوده که با نرخ مصوب فاصله معناداری دارد.
بسیاری از فروشندگان دام در میادین و مکان‌های مختلف معتقدند که ازدیاد تقاضا برای خرید دام زنده در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی موجب شده که قیمت دام به بالای ۵۰ هزار تومان برسد که مسئولان ذی ربط این موضوع را به سبب انباشت دام در واحد‌های دامداری و ازدیاد عرضه تکذیب کردند.
حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت عرضه و قیمت دام در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی با خبر شویم:
عرضه دام با نرخ بالای ۵۰ هزار تومان کذب است/ متوسط قیمت هر کیلو دام زنده را ۴۰ تا ۴۳ هزار تومان
کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام زنده وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به آنکه ایام محرم بهترین زمان برای خرید و فروش دام است، از این رو امتناع عشایر در عرضه دام صحت ندارد.
وی افزود: اگرچه برخی افراد اظهاراتی مبنی بر کمبود عرضه دام را مطرح می‌کنند، اما جای این سوال مطرح است که پس گوشت موجود در قصابی‌ها از کجاست؟
قندالی متوسط قیمت هر کیلو دام زنده را ۴۰ تا ۴۳ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط مساعد مرتع و فراوانی عرضه، قیمت دام طی چند ماه اخیر از ثبات نسبی در بازار برخوردار است.
رئیس سازمان امور عشایر درباره اینکه آیا عرضه دام با نرخ بالای ۵۰ هزار تومان در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی را تایید می‌کنید، بیان کرد: با توجه به آنکه تقاضا برای خرید دام زنده در عیدقربان بیش از ایام تاسوعا و عاشوراست، از این رو حداکثر قیمت در این روز ۴۵ هزار تومان بود که با این وجود عرضه دام با نرخ بالای ۵۰ هزار تومان در روز‌های پیش رو صحت ندارد، هر چند در برخی میادین ممکن است با نرخ‌های بالاتری عرضه شود، اما این موضوع عام نیست.
وی از بهبود تولید دام نسبت به گذشته خبر داد و گفت: با توجه به انباشت دام در واحد‌های دامداری و افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل پیش بینی می‌شود که قیمت دام ظرف ۳ تا ۴ ماه آینده در بازار کاهش یابد.
قندالی ادامه داد: براساس پیش بینی‌ها قیمت دام زنده از ابتدای سال تاکنون حداقل ۳ تا ۵ هزار تومان کاهش داشته که این امر بر قیمت گوشت در بازار تاثیر گذاشته است به طوریکه هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۹۵ هزار تومان است.
این مقام مسئول افزود: با توجه به ایجاد انگیزه پرورش دام در میان دامداران به نظر می‌رسد که در ماه‌های آتی بسیاری از خلا‌های موجود پر شود و قیمت به نرخ تعادلی خود که سود تولیدکننده و مصرف کننده را در بر داشته باشد، برسد.
اختلالات توزیع در ایام محرم ارتباطی به کمبود دام ندارد/ضرورت اجتناب مردم از خرید دام با نرخ های کاذب در بازار
سعید سلطانی مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور با تاکید بر این مسئله که کمبودی در عرضه دام  ایام محرم وجود ندارد، اظهار کرد: اگر در دهه اول محرم یا عید قربان، مشکلاتی در توزیع به وجود می‌آید، اما دلیل بر کمبود نیست و تنها برخی عوامل واسطه با بیان اظهاراتی مبنی بر کمبود قصدسودجویی از بازار را دارند چرا که بنابر آمار تعداد ذبح دام در این روز‌ها در کشتارگاه‌ها کم می‌شود و تنها محل عرضه به سبب نذورات جابه جا می‌شود.
وی افزود: با توجه به شرایط مساعد تولید و انباشت دام در واحد‌های دامداری جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر کمبود عرضه در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی وجود ندارد و تنها ممکن است برخی فرصت طلبان در چنین شرایطی به سبب کسب سود‌های هنگفت، دام را با نرخ‌های بالاتری عرضه کنند، در حالیکه سود حاصل از این گران فروشی به دامدار ارتباطی ندارد.
سلطانی ادامه داد: با توجه به آنکه چوبداران و واسطه گران، دام را با قیمت مناسب از دامدار خریداری نمی‌کنند، هم اکنون با انباشت دام در واحد‌های دامداری روبرو هستیم که این امر بر افت قیمت تاثیر گذاشته است. از این رو به مردم توصیه می شود که دام با نرخ های بالا را خریداری نکنند.
این مقام مسئول از افت ۲۶ تا ۲۷ درصدی قیمت دام سنگین و ۱۰ تا ۱۲ درصدی دام سبک در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو گوساله زنده ۳۲ هزار و دام سبک ۴۲ هزار تومان است و فروش با نرخ‌های بالاتر به معنای سودجویی عوامل واسطه و دلال است.
ازدیاد عرضه دام عامل اصلی افت نسبی قیمت در بازار/افزایش ۸۰ درصدی عرضه دام زنده نسبت به سال قبل
منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور با اشاره به اینکه عرضه دام در بهترین حالت خود قرار دارد، اظهار کرد: با وجود ازدیاد تقاضا در ایام تاسوعا و عاشورا، قیمت دام در بخش گوسفند و گوساله به سبب عرضه انبوه در میادین تا حدودی کاهش یافته است.
وی قیمت کنونی خرید هر کیلو دام سبک از دامدار را ۴۱ تا ۴۲ هزار و دام سنگین ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که برخی سودجویان و چوبداران به سبب خرید و نگه داری دام در ایام و مناسبت‌های مختلف اقدام به عرضه با نرخ‌های بالا در میادین می‌کنند.
پوریان قیمت هر کیلو لاشه گوشت گوساله را ۷۰ هزار و لاشه گوشت گوسفند ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: این در حالی است که در هفته اخیر هر کیلو لاشه گوساله بدون استخوان با نرخ ۷۵ تا ۷۶ هزار و لاشه گوسفند بالای ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد.
رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور قیمت دام در ایام تاسوعا و عاشورا را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به انباشت دام در واحد‌های دامداری و افزایش عرضه، ازدیاد تقاضا در این ایام تاثیری بر نوسان قیمت ندارد.
به گفته وی، با توجه به افزایش ۸۰ درصدی عرضه دام زنده نسبت به مدت مشابه سال قبل، نه تنها در ایام تاسوعا و عاشورا افزایش قیمت نخواهیم داشت، بلکه انتظار کاهش قیمت داریم.
پوریان با تاکید بر اینکه دام به اندازه کافی در کشور وجود دارد، بیان کرد: با وجود آنکه هیچ دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد و سود حاصل از این امر به دامدار نمی‌رسد، بنابراین مردم نباید دام را به قیمت‌های بالا خریداری کنند.
 ثبات نسبی قیمت دام در بازار/کمبودی در توزیع دام برای ایام تاسوعا و عاشورا وجود ندارد
علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از فراوانی عرضه دام در کشتارگاه‌ها خبر داد و گفت: براساس بازدید میدانی، عرضه دام در کشتارگاه‌ها و میادین فراوان است و کمبودی در توزیع برای ایام تاسوعا و عاشورای حسینی وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه قیمت دام زنده از ثبات نسبی در بازار برخوردار است، افزود: هم اکنون قیمت هر کیلو دام زنده ۴۶ تا ۴۸ هزار تومان است که با توجه به ازدیاد عرضه در برابر تقاضا نوسان خاصی را برای بازار متصور نیستیم.
ملکی افزایش قیمت دام به بالای ۵۰ هزار تومان در ایام تاسوعا و عاشورا را کذب دانست و گفت: با توجه به فراوانی عرضه در میادین، بیان چنین اظهاراتی شایعه‌ای بیش نیست.
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی قیمت گوشت در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به آنکه تقاضا در این ایام برای خرید گوشت گوساله بیشتر است، از این رو قیمت گوشت گوسفندی و دام سبک نوسان چندانی در بازار ندارد.
وی در پایان توزیع فراوان گوشت وارداتی در بازار خبر داد و گفت: بسیاری از هیئت‌های مذهبی و مساجد نیاز خود را از گوشت‌های وارداتی تأمین می‌کنند که همین امر موجب شده تا فشار کمتری به بازار گوشت داخل وارد شود.

(دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۸) ۱۱:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها