شنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۰:۳۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۸۲۸۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

رشد ۳ برابری تولید محصولات باغی / ضرورت صادرات ۵۰ درصد محصولات باغبانی

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهرانگفت: باتوجه به رشد ۲ تا ۳ برابری محصولات باغی نسبت به سال قبل بدان معناست که ۵۰ درصد این محصولات بیش از نیاز داخل است.

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران از رشد ۵۰ تا ۶۰ درصدی محصولات باغی خبر داد و گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و بارش‌های مناسب، امسال در بسیاری از محصولات باغی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ تا ۶۰ درصد رشد داشتیم.
او افزود: با توجه به فراوانی عرضه و نبود بازار مناسب صادراتی، قیمت محصولات جوابگوی هزینه‌های تولید و حتی برداشت نیست در حالی که باغداران و کشاورزان انتظار داشتند که حداقل معیشت زندگی از قبل فروش محصولاتشان تأمین شود.
شادلو ادامه داد: اگر مسئولان امر این موضوع را پیگیر نشوند، بدون تردید ادامه برداشت محصولات باغی همچون سیب، کیوی، انار و مرکبات دچار چالش جدی می‌شوند چراکه در مقایسه با سال قبل رشد چشم‌گیری داشته‌اند.
به گفته نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران با توجه به افزایش صددرصدی هزینه‌های تولید اعم از سم، کود، نیروی انسانی، ماشین آلات و سایر نهاده‌ها، شرایط باید به گونه‌ای باشد که ضمن جبران هزینه‌ها، سود جزئی برای گذراندن معیشت تولیدکنندگان در بر داشته باشد.
این مقام مسئول با تأکید بر حمایت مسئولان از بخش صادرات، گفت: بر اساس چشم‌انداز ۲۰ ساله، توسعه باغات یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی بوده است که امروز بخش باغبانی به جایی رسیده که تولید آن قابل قبول است و چنانچه برای صادرات آن برنامه‌ای نداشته باشیم، با بی‌رغبتی تولیدکنندگان در سال‌های آتی و افزایش ضایعات در بخش روبه‌رو خواهیم بود که این امر تحدید جدی برای بخش باغبانی به شمار می‌رود.
او ادامه داد: در شرایط فعلی که فروش نفت کشور دچار تحریم است، صادرات محصولات باغی فرصت طلایی برای کل اقتصاد به ویژه بخش کشاورزی محسوب می‌شود.
شادلو با اشاره به اینکه تولید برخی محصولات باغی دو برابر نیاز داخل است، افزود: در شرایطی که با محدودیت ارز مواجه هستیم، استمرار صادرات محصولات باغی در تأمین ارز موردنیاز کشور تأثیر بسزایی دارد از این رو روابط دیپلماتیک باید به گونه‌ای دنبال شود تا با رونق صادرات بازار محصولات به تعادل برسد.
نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران با انتقاد از این مسئله که قیمت محصولات باغی با ۱۰ سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است، بیان کرد: علی‌رغم افزایش هزینه‌های تولید و نهاده‌ها مطابق با تورم، اما محصولات باغی کیلویی ۱ هزار تا ۳ هزار تومان از باغداران خریداری می‌شود که به هیچ عنوان جوابگوی هزینه‌های آن‌ها نیست و ادامه این روند تحدید جدی برای سرمایه ملی به شمار می‌رود.
این مقام مسئول با تأکید بر این مسئله که هرچه سریع‌تر جایزه‌های صادراتی باید اعلام شود، بیان کرد: باتوجه به افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی محصولات باغی مسئولان امر باید مشوق‌های صادراتی از جمله سرمایه در گردش کم بهره به صادرکنندگان و تشکل‌ها دهند چراکه این امر به روان‌سازی بازار و رونق صادرات کمک می‌کند.
او در پایان با اشاره به اینکه مازاد تولید محصولات باغی بر نیاز کشور باید به طرق مختلف به بازار‌های هدف صادر شود، تصریح کرد: تولید محصولات باغی نسبت به سال قبل حداقل ۲ تا ۳ برابر رشد داشته که این امر نشان می‌دهد ۵۰ درصد محصولات باغبانی بیش از نیاز داخل است که باید صادر شوند چراکه قیمت‌های فعلی جوابگوی هزینه‌های تولید نیست.

(شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸) ۱۰:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها